Dominikov projekt je špičkou sveta: Odvážnych Slovákov berie na miesta, ktoré vyzerajú ako Sovietsky zväz zamrznutý v čase

  • Dominikova agentúra sa stala najvyhľadávanejšou atrakciou
  • Turistov dokáže dostať aj na „zakázané“ miesta
  • Rádioaktivita je súčasťou jeho práce
Slovák, cestovka
Dominik založil špeciálnu cestovnú agentúru archív/Dominik Orfanus
  • Dominikova agentúra sa stala najvyhľadávanejšou atrakciou
  • Turistov dokáže dostať aj na „zakázané“ miesta
  • Rádioaktivita je súčasťou jeho práce

Dominik Orfanus pred viac ako 15 rokmi prvýkrát navštívil Černobyľ. Toto miesto ho natoľko uchvátilo, že mal nutkanie sa tam neustále vracať. Netrvalo dlho, kým sa zrodila myšlienka, že založí špecializovanú cestovnú agentúru ChernobylX Tours, ktorá bude ponúkať niečo viac, ako „len obhliadku“ jadrovej elektrárne.

Za tie roky sa Dominik dostal v Černobyli do rôznych kurióznych situácií. Hoci mnoho ľudí má obavy vstúpiť na toto územie, podľa Dominika má okrem hrôzy a tragických udalostí čo ponúknuť.

  • Ako sa Dominikova cestovka stala najvyhľadávanejšou atrakciou?
  • Na aké zakázané miesta zaviedol turistov v Černobyli?
  • Na čo sa ľudia musia pripraviť, keď chcú navštíviť Černobyľ?
  • Ako to vyzerá momentálne v meste po okupácii Rusmi?

Stačila jedna návšteva Černobyľa a založil si špecializovanú černobyľskú cestovnú agentúru. Ako vznikla táto myšlienka a čím bol nápad taký jedinečný?

Písal sa rok 2008, bol december a pamätám si tie pocity, keď som vystúpil z autobusu v tom meste duchov Pripjať a úplne ma to pohltilo. Neviem to ani slovami úplne opísať, ale ja som cítil takú dobrú atmosféru z tej celej návštevy.

Hneď po ceste domov som sa začal zamýšľať nad tým, ako sa tam môžem vrátiť. Najmä na ten spôsob. Najprv som tam chodil s kamošmi, potom s kamošmi kamošov atď. A takto som raz za čas dal dokopy skupinu ľudí na výlet do Černobyľa.

Neskôr som založil webstránku v spolupráci s jedným Rusom. Hneď sme to preložili do siedmich jazykov, aby sa čím viac ľudí o Černobyli a o tej zóne dozvedelo.

Začali nám chodiť nejaké prvé dopyty a ja som začal chodiť do Černobyľa raz za 3 mesiace, potom sa to zintenzívnilo na raz za mesiac. Keď tých obhliadok už začínalo byť viac, najal som miestneho človeka, ktorý tam robil sprievodcu.

Od začiatku sme robili skupiny, ktoré neboli iba čisto česko-slovenské. Väčšinou sme robili výlety pre Nemcov, Britov, takže boli určené naozaj pre celý svet. Mal som aj skupiny, kde som hovoril v troch jazykoch.

Zo začiatku som nemal nijakú presnú víziu a už vonkoncom som nečakal, že založíme najväčšiu cestovnú agentúru pre černobyľské elektrárne na svete. To sme dosiahli v roku 2019. Za celým projektom bola vášeň a bola určená pre celý svet. Jedinečný nápad to asi nebol. Podľa môjho názoru to môže začať robiť ktokoľvek a časom aj vznikali rôzne iné agentúry.

V čom je ale naša agentúra iná, je to, že to robíme srdcom. Od začiatku, ako som tam začal chodiť, som si s ľuďmi vytváral srdečné vzťahy, s tými domorodcami aj likvidátormi. Pamätám si, že som nosil zo Slovenska rôzne darčeky od alkoholu až po nejaké čokolády a necítil som sa tam ako cudzinec, ale skôr tak, ako keby to bol môj domov.

Akonáhle sme začali tvoriť profit z cestovnej agentúry, začali sme prispievať do organizácií ako Dobrý anjel, príspevky pre choré deti. Neskôr sme dávali jedno percento z tržieb pre ľudí žijúcich v zóne. Vznikali rôzne dobrovoľnícke aktivity, či už čistenie zóny alebo pomoc miestnym starým ľuďom.

Pamätám si, že raz sme miestnym kúpili traktor, lebo im uhynul kôň. Obyvatelia boli z toho celí šťastní. Takže to je to, čo nás podľa môjho názoru rozlišuje od konkurenčných ukrajinských agentúr.

Po niekoľkých rokoch sa stala cestovná agentúra najlepšou atrakciou v okolí Kyjeva. Čo spôsobilo, že ste získali toľko spokojných klientov?

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Najnovšie videá

Trendové videá