Dôvody, pre ktoré by si nemal podceňovať silu krátkeho zdriemnutia

  • Zdriemnutie si počas dňa je veľmi často spájané s prokrastináciou alebo s lenivosťou. Vôbec to však nemusí byť pravda. Krátke zdriemnutie počas dňa ti dokáže priniesť skvelé výhody, ktoré by bola škoda nevyužiť.
krista-mcphee-445060
unsplash.com/krista mcphee
  • Zdriemnutie si počas dňa je veľmi často spájané s prokrastináciou alebo s lenivosťou. Vôbec to však nemusí byť pravda. Krátke zdriemnutie počas dňa ti dokáže priniesť skvelé výhody, ktoré by bola škoda nevyužiť.

Výskumy dokázali, že zdriemnutie si býva odsudzované nespravodlivo. Môže byť totiž skvelým nástrojom k sebazdokonaleniu – môže ti zlepšiť zdravie, zdvihnúť náladu, zvýšiť tvoju celkovú pohodu, produktivitu, no dokonca aj inteligenciu. Toto sú jeho najväčšie benefity:

1. Zvyšuje bdelosť

Štúdia NASA dokázala, že 40 minútový spánok počas dňa zvýši tvoju bdelosť až o neuveriteľných 100%. Ďalšie štúdie zistili, že 20 minútové zdriemnutie je účinnejšie, než 200 mg kofeínu (cca 2 šálky kávy).

2. Zlepšuje tvoju pamäť

Jednoducho povedané – po zdriemnutí si toho zapamätáš viac a oveľa ľahšie. Vedci z univerzity v Sársku v Nemecku zistili, že krátky spánok v trvaní 45 až 60 minút dokáže zvýšiť tvoju schopnosť učenia a zapamätávania až 5x.

3. Nakopne kreativitu

Zaujímavá štúdia prebehla v roku 2013 na univerzite v Georgetowne. Vedci sledovali mozgovú aktivitu ľudí počas krátkeho zdriemnutia si. Všimli si, že ľavá strana mozgu, ktorá je zodpovedná za logiku a analýzu viac-menej odpočívala. Naopak, pravá strana mozgu, zodpovedná za tvorivé a kreatívne procesy, neustále pracovala. Práve to je dôvodom toho, prečo si sa niekedy prebudil s nejakým novým nápadom. Časť mozgu zodpovedná za kreativitu totiž môže počas tvojho spánku nerušene pracovať, nakoľko nie je rušená žiadnymi vonkajšími stimulmi.

Zdroj: youtube.com

3 tipy, ako maximalizovať účinky zdriemnutia si

#1: Výskumníci odporúčajú, aby si si počas dňa zdriemol vždy v rovnaký čas. Odhaduje sa pritom, že najvhodnejšou dobou je obdobie medzi 13.-tou a 15.-tou hodinou poobede.

#2: Ustráž si, aby tvoje zdriemnutie netrvalo príliš dlho, to by totiž bolo kontraproduktívne a ty by si sa cítil ešte viac unavený. Za optimálny čas sa považuje 10 – 20 minút. Po uplynutí 20 minút by si sa totiž dostal do tvrdšieho spánku, z ktorého prebudenie by ti spôsobilo ešte väčšiu únavu.

#3: Expert na spánok Michael Breus zaviedol pojem „napalatte“. Ide o spojenie slov nap (zdriemnutie) a druhu kávy latte. „Napalatte“ funguje tak, že ihneď po vypití poobednej kávy si na 20 minút zdriemneš. Káva za ten čas začne účinkovať a ty sa zobudíš nielen oddýchnutý, ale aj nabudený a plný novej energie – efekt je totiž znásobený kombináciou kávy + zdriemnutia. Breus tvrdí, že maximálna koncentrácia ti po tomto kombe vydrží až celé štyri hodiny. Za pokus to stojí, čo povieš?

Zdroj: lifehack.org

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech