Dve Slovenky na materskej dovolenke začali vyrábať unikátne oblečenie pre deti, dnes ho nosia aj ich rodičia

  • Keď Miriam a Lenka rozbiehali na materskej dovolenke vlastný biznis s detským oblečením, nemali s podnikaním takmer žiadne skúsenosti
  • Mali však dosť odvahy, aby vybehli zo zaužívaných stereotypov a dnes má ich značka Mile obrovský úspech
  • Ich oblečenie v súčasnosti nenosia iba deti, ale aj ich mamičky či otcovia
zdroj: mile
  • Keď Miriam a Lenka rozbiehali na materskej dovolenke vlastný biznis s detským oblečením, nemali s podnikaním takmer žiadne skúsenosti
  • Mali však dosť odvahy, aby vybehli zo zaužívaných stereotypov a dnes má ich značka Mile obrovský úspech
  • Ich oblečenie v súčasnosti nenosia iba deti, ale aj ich mamičky či otcovia

Priblížte nám vaše začiatky. Kto stojí za vznikom slovenskej značky Mile a ako sa začal jej príbeh?

Udialo sa to všetko veľmi živelne a spontánne. Spoznali sme sa ako dve tehotné dievčatá Miriam a Lenka na gravid joge, riešili bežné témy, porodili v takmer rovnakom termíne a zistili sme, že sme si blízke názorovo, pocitovo a vkusovo. Neťahalo nás to veľmi ku kočíkovým témam a počas krúženia okolo Štrkoveckého jazera sme uvažovali, že by sme niečo skúsili spoločne.

V tom čase na trhu s detským oblečením nebolo čo vyberať, tak sme si povedali, že si skúsime navrhnúť oblečenie pre našich synov, ktoré sa páči nám dvom. Chceli sme im aj cez oblečenie ukázať pekno, spomenúť si v náznakoch aj na naše detstvo, ešte raz si ho s nimi prežiť. Aby to všetko bolo hravé, ale nie cukríkové či infantilné a ani nie zmenšenina dospeláckych kúskov. A tak sme sa pustili do neprebádaných vôd spoločne.

Mali ste v čase, keď ste rozbiehali značku nejaké skúsenosti s módou či riadením biznisu?

Ani jedna z nás nemala vôbec žiadne skúsenosti, čo bolo na jednej strane fajn, pretože ak by sme poznali všetko, čo s biznisom súvisí, asi by sme sa do toho nepustili. Skvelá a produktívna bola na tom celom nevedomosť a túžba niečo vytvoriť. Mali sme len názor mám, pocit a potreby, ktoré vtedajší trh neuspokojoval. Lenka je vyštudovaná ekonómka, ja žurnalistka, no ani jedna z nás sa v tých oboroch nenašla. Vďaka tomu, že sme sa spoznali sme o sebe zistili veci, ktoré sme netušili.

Že sme obe veľmi vizuálne založené a ťahá nás to k peknu. V tom čase založiť značku nebolo až také náročné, hlavný predajný kanál bol Facebook, všetko bolo v plienkach. Teraz už treba oveľa viac prípravy a profi zadefinovaní už od počiatku, aby ste medzi konkurenciou ako tak zasvietili. Tým netvrdíme, že to bolo ľahšie, ale dalo sa to pozvoľnejšie a my sme si určovali trendy.

Aké typy odevu ste začali navrhovať ako prvé?

Prvé boli trakové pančušky, ktorým sme vdýchli nový život a ukázali ich v novej polohe – že môžu byť farebné a pokojne trčať spod nohavíc. Hneď v závese išlo o body s vreckom. Hľadali sme dielne, ktoré budú ochotné ísť do toho s nami. Najskôr nám veľmi neverili, predsa len išlo o malé zákazky a k šitiu sme pristupovali trošku inak, čo si vyžadovalo porušiť stereotyp a skúsiť sa pozrieť na veci inak. To sa v zabehnutej dielni nechce každému. No mali sme šťastie a jedna dielňa nám vyšla v ústrety. Boli ochotní nám uveriť a vybočiť z ich stereotypov. Doteraz spolupracujeme a prospelo to obom stranám.

Vaša značka Mile existuje na trhu už päť rokov. Ako sa dnes spätne pozeráte na vaše začiatky? Čo by ste dnes možno urobili inak?

Možno to vyznie veľmi ako z múdrej knihy, no nemyslíme, že by sme urobili veci inak. Ono všetko, čo sa deje posúva človeka istými cestami a určuje biznisu nejaký ráz. Ak by sme robilo veci inak, možno by sa značka vyvíjala iným smerom. To sa ale nedá predpovedať. Bolo by fajn mať na začiatku biznis plán, viac rozvahy.

A možno aj nie, pretože ak by sme mali v hlave viac zastúpené čísla a menej pocit, asi by sme nevytvorili toľko produktov a nerobili nelogické rozhodnutia, ktoré ale vo finále postavili značku tam, kde je. Niekedy je fajn veriť intuícii, no zároveň treba trochu do toho zapojiť aj čísla. Tie rozhodujú, že biznis žije, nielen prežíva. No bez prvotného zápalu a viery v to, čo robíte to nejde.

Biznis ste dokázali úspešne rozbehnúť aj popri malých deťoch a každodenných povinnostiach. Ako to časovo zvládate? Máte vo vašom tíme odborníkov, ktorí vám pomáhajú?

Začali sme, keď mali naše deti rok. Ale boli to veľmi pomaličké kroky, len také, ako nám oni dvaja dovolili. Zároveň si boli denno-dennými parťákmi, akoby bratmi a všetko prežívali spoločne. Do troch rokov absolvovali všetky naše stretnutia a videli značku rásť. Bola to súčasť ich každodenného života. Pre nich mile nie je iba práca. Uvedomujú si veľmi intenzívne, že vznikla kvôli nim a prioritne pre nich. A mile je tak naviazané aj na ich životy, často sa ich doteraz pýtame na názor.

Niekedy to časovo zvládame, inokedy nie. Mile sa nedá ukončiť o 17:00. Nie je to tak, že padla a neriešime. Svojim spôsobom je s nami práca stále, stále ide v mozgu kolečko, všímame si na ihriskách deti, čo majú oblečené, či sa v tom cítia dobre, všade je inšpirácia. Máme dvoch zamestnancov – Lucku, ktorá sa stará o veľkoobchodných zákazníkov a zároveň je skvelá v konštrukcii strihov. A potom je s nami Bea, v ktorej rukách je zákaznícky servis. A v tom celom je s nami veľmi veľa externistov, pomocníkov, grafikov, ilustrátorov, ktorí pomohli značku dostať tam, kde je. Nie vždy veci zvládame, boli, sú a budú aj ťažšie fázy, no všetko je riešiteľné a je to nepretržitá niť rozhodnutí.

Akými hlavnými princípmi sa pri vašej práci riadite?

Na väčšinu vecí máme my dve rovnaký alebo veľmi podobný názor. Jedna bez druhej by sme neurobili nič a je skvelé, že sme na všetko dve. Sme veľké detailistky a všetko musí byť tip top. Je to niekedy až zničujúce, ale na tom nám nesmierne záleží. Je pre nás kľúčová kvalita, neustále posúvanie kvality produktov. Stále túžime veci vylepšovať. Zároveň nás to intuitívne ťahá k spoluprácam s rovnakými typmi ľudí ako sme my. Zakladáme si na priateľských spoluprácach, kedy nejde len o obchodné vzťahy, ale spoločnú snahu vytvoriť peknú a kvalitnú vec. Keďže je mile náš život, je pre nás podstatné, aby nám v ňom bolo dobre, rovnako ako všetkým, ktorí s nami spolupracujú.

Navrhovať, tvoriť oblečenie a zároveň budovať značku musí byť mimoriadne náročné. Ako si navzájom rozdeľujete povinnosti?

Je to asi rovnako náročné ako všetko, čo chce robiť človek dobre. Hlavné smerovanie značky a tvorbu kolekcií riešime obe. Sociálne siete si vzala do svojich rúk Lenka, ja má na starosti veľkoobchodné spolupráce, ktoré ale postupne prechádzajú do rúk Lucky, komunikáciu s dodávateľmi sme si rozdelili, no pri všetkom sa radíme a chceme poznať názor tej druhej. Takže vo finále temer všetko prejde oboma hlavami. V našich hlavách sa zrodí nápad na kolekciu, téma, jednotlivé fragmenty, predstava o grafikách a potom to všetko zhmotní ilustrátor alebo grafický dizajnér, ktorý s nami spolutvorí.

Od internetového predaja ste sa postupne dopracovali až k vlastnému showroomu v Novej Cvernovke. Aké zmeny vám to prinieslo?

Zmenilo sa tým veľmi veľa, ak nie všetko. Jednak sme sa otvorili ľuďom, ide o showroom a zároveň miesto, kde všetko vzniká. Je pre nás úžasné vidieť visiacu kolekciu celú a každý deň, pomohlo nám to vidieť lepšie koncept, všímame si drobnosti, čo by mohlo byť v ďalšej kolekcii inak. Sme zároveň v komunite kreatívnych a extrémne šikovných ľudí, ktorí vyznávajú rovnaké hodnoty, cítime, že tam patríme a to je skvelé. Zákazníci majú k nám zároveň bližšie, môžu si produkty pozrieť naživo, chytiť do rúk, čo je obrovská zmena. Pomohlo nám to viac sa zadefinovať a určiť smerovanie značky, pretože aj samotný priestor nás ukotvil.

Vo vašom e-shope v súčasnosti nájdeme oblečenie pre malých aj veľkých. O čo z vašej ponuky býva najväčší záujem?

Dlho sme odolávali a oblečenie pre dospelákov sme neplánovali šiť. No postupne sme si uvedomili, že naše dizajny oslovujú aj dospelákov a ich túžba nosiť ich nás presvedčila pustiť sa do toho. Veľmi obľúbené sú sety rodičov a ich detí, kde možno ani nie prvoplánové zladenie, ale zladenie sa v jednej kolekcii ich baví.

A nás tiež baví vymýšľať veci tak, aby tešili rovnako deti ako aj dospelých. Dokonca máme zákazníkov, ktorí napriek tomu, že nie sú rodičmi vyhľadávajú naše dizajny a sú im blízke. Toto všetko nás nesmierne teší. Vidieť, že čosi, čo ste vymysleli chce nosiť rovnako mama, nemama, starší pán, ktorý člnkuje a chce nosiť čln na tričku alebo miluje karavany a túži ich mať na tričku.

Ako je na tom podľa vás slovenský trh z pohľadu kvality detského oblečenia? Zlepšilo  sa niečo za posledné roky?

Isto sa toho zmenilo veľmi veľa. Niečo, čo tu vôbec nebolo, tu zrazu je. Keď sme začínali, neboli žiadne koncepty, žiadne detské značky, ktorými by ste sa mohli inšpirovať a vôbec sa módou pre deti zaoberať. Bolo to funkčné oblečenie, teraz je to inak. Ide o príbeh a hodnotu a kus kreatívneho prístupu k veciam, hoci ide o takú banálnu vec ako oblečenie. Práve preto si ho zákazník viac váži a pristupuje k nemu ako hodnote, nevyhodí len tak do smetiaka, podaruje ďalej. V súčasnosti si môžete vyberať, čo vám je bližšie. Je toho v ponuke veľmi veľa a stále sa nové značky rodia. A naozaj veľmi pekné filozofiou aj spracovaním a my fandíme každému novému a originálnemu prístupu, ktorý posunie vec na nové miesto.

So svojou značkou sa zúčastňujete na mnohých trhoch a akciách ako je Urban Market, Dobrý trh či Kid. Shop Up v Starej tržnici. Kde vás môžeme vidieť najbližšie?

Tieto tri akcie, čo ste vymenovali sú tie jediné, ktoré sme sa rozhodli absolvovať pravidelne. Na viac, žiaľ, nemáme kapacity. No aj v tejto oblasti vzniklo veľa podujatí s krásnymi myšlienkami podpory slovenskej produkcie.

Prezradíte nám nejaké nové plány do budúcna?

Fúha, plánov je naozaj veľmi veľa. Od začiatku roka cítime akútnu potrebu zmeniť chod firmy, dať jej štruktúru a vyčistiť procesy. Takmer rok sme pracovali na novom eshope, a to teda bola náročná záležitosť. Taká malá stavba domu, hoci sa to vôbec nemusí zdať. V budúcnosti by sme ho chceli vylepšiť a stavať na jeho základoch, aby bol ešte priateľskejší k našim zákazníkom. Lepšie si chceme zorganizovať prácu, robiť kolekcie s väčším predstihom.

Máme v hlavách veľa produktov, ktoré by sme chceli zaradiť a na to sa nesmierne tešíme. Je veľa drobných neviditeľných vecí, ktoré cítime, že by sme rady ešte viac posilnili. Viac by sme chceli zapojiť do života náš showroom. Je to krásny priestor, ktorý chceme ešte viac otvoriť pre stretnutia so zákazníkmi, takže aj v tomto smere máme ešte čo robiť. A máme v pláne splniť našim deťom sen o jednej konkrétnej téme na kolekciu. Na to sa veľmi tešíme.

Najnovšie video