Dve Slovenky na materskej nabrali odvahu a začali podnikať. Teraz stoja za úspešnou slovenskou značkou

  • Poď sa s nami dnes začítať do príjemného rozhovoru s Janou a Evou, ktoré stoja za rastúcou značkou MØE
  • O svojom podnikaní nám prezradili viac než dosť
  • Povedali nám, ako sa im podnik vedie vo dvojici, popísali svoje začiatky a aj to, čo je pre ne na biznise najťažšie
zdroj: Facebook/MOE
  • Poď sa s nami dnes začítať do príjemného rozhovoru s Janou a Evou, ktoré stoja za rastúcou značkou MØE
  • O svojom podnikaní nám prezradili viac než dosť
  • Povedali nám, ako sa im podnik vedie vo dvojici, popísali svoje začiatky a aj to, čo je pre ne na biznise najťažšie

Ahoj MØE, prezraďte nám, kto za značkou stojí?

Za značkou stojíme my dve, Eva a Jana – kamarátky a mamy, dokopy troch detí. Obe žijeme v Bratislave. Spoznali sme sa pred cca 15 rokmi na vysokej škole (Ekomonickej univerzite), kde sme drali lavice ako spolužiačky. Po škole sme boli niekoľko rokov kolegyne na finančnom oddelení jednej developerskej firmy a už vtedy sme sa pohrávali s myšlienkou založenia vlastnej spoločnej firmy. Vtedy sa to však ešte celé točilo okolo účtovníctva, auditu a financií. Časom sa naše nastavenie začalo meniť a čím dlhšie sme vo svete financií boli, tým viac sme mali deficit kreatívnej práce, ku ktorej nás to obe ťahalo.

A kedy ste teda začali? 

Veci sa dali do pohybu až s príchodom detí a postupnom odchode na materskú dovolenku. Cieľová skupina bola zrazu jasná a z viacerých nápadov sa nám postupne vyjasnili produkty, ktoré na trhu chýbali úplne alebo chýbali vo farbách, dizajnoch a materiáloch, ktoré boli nám dvom blízke. Začali sme prvou kolekciou 7 dizajnov podkolienok a o pár mesiacov sme pridali aj celokožené topánočky – capačky, ktoré od začiatku šijeme z prírodne farbenej kože.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: Facebook/MOE

Ste teda dve, ako sa vám spolupracuje? Ide to ako po masle alebo stále hľadáte kompromisy?

Keďže sa poznáme dlho, máme podobný vkus a aj pohľad na smerovanie firmy, väčšina rozhodnutí išla ľahko a zatiaľ sme sa vedeli dohodnúť. Určite sme pár vecí riešili aj kompromisom. Máme pravidlo, že so zásadnými rozhodnutiami musíme súhlasiť obe. Ak jedna nesúhlasí alebo z niečoho nemá dobrý pocit, príde na rad argumentácia prečo do toho ísť alebo neísť a keď sa názor ani po tomto nezmení, tak do toho nejdeme. Takýchto situácii doteraz veľa nebolo.

V našom súkromnom vzťahu, ako aj celkovo v našich súkromných životoch, sme si za tie roky prešli aj ťažšími chvíľami. Náročnejšie životné fázy vždy ovplyvnili aj náš pracovný život, chce to veľkú mieru porozumenia, uvedomenia, zodpovednosti a chcenia na oboch stranách. Bez toho by sme nevedeli fungovať.

Je to nezvyčajný názov pre brand v čase, keď náš trh valcujú rýdzoslovenské značky plné folklóru, aká je vaša cesta? Ako názov vznikol?

Chceli sme, aby bol názov jednoduchý, ľahko zapamätateľný a zároveň originálny. Začali sme sa pohrávať so slovnými hračkami a tak vzniklo „MØE“ ako detsky povedané slovo „MOJE“. Tento názov sme si obe ihneď obľúbili, spĺňal všetky naše predstavy a rezonoval s nami ako mal. S finálnym vizuálom loga nám následne pomohli grafici Dve Lamy, ktorí pre nás vytvorili celý branding a firemnú identitu. Navyše do stredu loga pridali znak Ø ako vyjadrenie nášho obdivu k severskému štýlu, v ktorom sa preferuje jednoduchosť, čistota, funkčnosť a naturálne ladenie.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: MOE/Facebook

A čo materiál a výroba? Tie sú čisto slovenské?

Výroba našich produktov je celá na Slovensku a momentálne iba bavlnené legíny vyrábame v Českej republike. Českú republiku však stále vnímame ako lokálny trh, spolupracujeme s viacerými  českými značkami a dizajnérmi, ktorých produkty ponúkame u nás v e-shope.

Takáto lokálna výroba nás vyslovene teší, jednak kvôli podpore slovenského a českého trhu, ale taktiež vieme z akých materiálov sú naše výrobky vyrobené a dodávatelia nám ich kvalitu garantujú OEKO-TEX certifikátmi.

Na kvalite materiálu si potrpíme. Je pre nás dôležité, aby podkolienky a legíny mali vysoký podiel bavlny, či vlny a boli tak vhodné aj pre deti s citlivou pokožkou. Na výrobu našich kožených topánočiek (capačiek) používame iba netoxickú, prírodné farbenú kožu pôvodom z Európy, ktorá neobsahuje ťažké kovy a chróm. Naopak, pri jej farbení sa používajú čisto prírodné ingrediencie ako sú rebarbora, mediteránsky dub a iné prírodné farbivá.

Zameriavame sa na prírodné materiály a záleží nám na životnom prostredí, preto sa snažíme v tomto smere stále zlepšovať a hľadať spôsob ako prírodu čo najmenej zaťažiť, či už výberom materiálu alebo pri samotnom balení produktov.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: Facebook/MOE

Primárne ste sa zamerali na deti 0-5 rokov. Prečo práve táto cieľovka?

Bola nám najbližšia vzhľadom na vek našich detí. Postupne sme však začali pridávať veľkosti aj pre väčšie deti a momentálne ponúkame podkolienky, ponožky a legíny až do cca 9-10 rokov dieťaťa. Všetko prišlo postupne na základe dopytu zákazníkov. A práve kvôli takýmto požiadavkám plánujeme rozšíriť náš sortiment aj o produkty pre dospelých, aby si aj oni prišli na svoje a vedeli sa so svojimi deťmi zladiť (úsmev).

Aké boli pre vás začiatky podnikania na Slovensku? Čo je pre vás najväčšia motivácia a čo vás najviac brzdí?

K samotnému rozhodnutiu a odvahe ísť do vlastného podnikania prispel fakt, že sme boli na materskej dovolenke. Ak by sme naďalej pracovali vo financiách, odhodlanie pustiť sa do niečoho nového a neznámeho by bolo ťažšie. Odvahu sme mali, skúseností už menej.  Verili sme samotnému konceptu a hlavne sme to celé mysleli úprimne a zo srdca, to nás nakoplo. Veľa vecí sme sa (a stále sa) učíme za pochodu, je to neustály proces, dennodenné zlepšovanie sa.

Motiváciou je samotná tvorba a nápady, ktoré chceme pretaviť do finálnych produktov a priniesť ich našim zákazníkom. Silnou motiváciou je odozva na naše výrobky, stále noví ale aj vracajúci sa zákazníci, milé slová, ktoré dostávame či už písomne alebo osobne na rôznych dizajnérskych trhoch, na ktorých sa pravidelne zúčastňujeme.

Brzdou sú pre nás obmedzenia vo výrobe  určitých produktov alebo látok na Slovensku, veľakrát je ťažké nájsť vhodného lokálneho dodávateľa, ktorý by vedel technicky zabezpečiť čo potrebujeme a v kvalite akú požadujeme.

Ako isté obmedzenie vnímame udržanie si balansu medzi prácou a súkromným životom. S malými deťmi je pre nás náročné skĺbiť všetko tak, aby sme MØE posúvali vpred a zároveň aby sme nestratili samé seba a boli spokojné i v súkromí.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: MOE/Facebook

Môžete prezradiť, ako ste začínali a aké boli vaše vstupné náklady? Ako ste financovanie riešili?

Na rozbeh firmy sme použili naše vlastné úspory. Ďalšie rozširovanie sortimentu a investície do rastu firmy financujeme zo zarobených peňazí.

Ako sa vám tento rok darilo?

Každým rokom nám tržby rastú, z čoho sa tešíme. Bolo tomu tak aj tento rok, k čomu prispelo rozšírenie sortimentu, nová kolekcia, stúpajúce povedomie o značke MØE a v neposlednom rade aj investovanie do marketingu. V tomto roku sme vynaložili prostriedky na tvorbu nového e-shopu, ktorého spustenie plánujeme na začiatok roka a tiež na tvorbu nových vlnených produktov. Našou snahou je zarobené peniaze opäť investovať do zlepšovania a rastu firmy.

Kde všade MØE nájdeme? Máte svoj kamenný obchod alebo fungujete výhradne cez eshop?

Hlavný predajný kanál je náš e-shop. Kamennú predajňu zatiaľ nemáme, naše produkty však zákazníci môžu nájsť v rôznych dizajnových obchodoch, ako napríklad v Bratislave, Žiline, Banskej Bystrici, Nitre, Prešove, Trenčíne či v Prahe.

Taktiež sa pravidelne, niekoľkokrát do roka zúčastňujeme našich obľúbených predajných trhov, kde sa so zákazníkmi stretávame osobne a veľakrát je to aj o predstavení našej firmy a výrobkov tým, ktorí nás ešte nepoznajú. Zároveň aj my spoznávame nové značky a ľudí, ktorí za nimi stoja. Takto vznikli aj naše doterajšie spolupráce a je to veľmi príjemný spôsob na nadväzovanie kontaktov.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: Facebook/MOE

Ktorý spôsob predaja sa vám oplatí viac? Resp. kde fanúšikovia brandu viac nakupujú?

Porovnať predaj cez e-shop a kamennú predajňu zatiaľ nevieme, ale myslíme si, že v dnešnej dobe je stále viac kupujúcich, ktorí si chcú nákup v pokoji premyslieť, popozerať obrázky a nechať si ho doručiť priamo domov, aby nestrácali čas presunom do obchodu. Stretávame sa aj s tým, že zákazník si napríklad na trhu naše veci popozerá a následne nakúpi cez e-shop, hlavne keď ide o drahší výrobok je prirodzené, že si nákup potrebuje nechať prejsť hlavou.

Keďže fungujeme primárne ako on-line obchod, dávame si záležať na vizuálnej stránke našich produktov s čim nám pomáhajú naši „dvorní“ fotografi Nora a Jakub.

Spomínali ste investície do marketingu. Ako je to v tejto sfére?

Investujeme najmä do kampaní prostredníctvom Facebooku. V tomto roku sme začali spoluprácu s marketingovou agentúrou, ktorá nám pomáha efektívnejšie využiť investované prostriedky a zároveň zlepšiť fungovanie e-shopu pre našich zákazníkov. V budúcom roku plánujeme popracovať najmä na SEO optimalizácii.

Prezradíte nám ešte, aké sú vaše plány na najbližšiu budúcnosť?

Jedným z hlavných plánov je prechod na nový e-shop, ktorý chceme spustiť čo najskôr v novom roku. Vďaka novému e-shopu sa chceme ešte viac  priblížiť našim zákazníkom a urobiť im nákup u nás príjemnejším a jednoduchším.

Na nadchádzajúcu novú kolekciu plánujeme po prvýkrát spoluprácu s ilustrátorkou, keďže doteraz sme si všetky návrhy robili samé. Je to pre nás veľká zmena, z ktorej sa tešíme a veríme, že rovnako pozitívne to budú brať aj naši zákazníci. V pláne máme zaradenie nových produktov a ďalšie rozširovanie sortimentu. Veríme, že v ďalšom roku potešíme už aj dospelákov.