data-srcset
 data-srcset

Dvoch Slovákov hnevali praktiky taxi appiek, tak vyvinuli vlastnú. Domáci startup chce do roka dobyť Európu

Pavel Rychtařík tri roky pôsobil v klasických taxislužbách a vyskúšal si jazdiť aj pod vlajkami taxi aplikácií. Pochopil, čo je pre zákazníka dôležité a s čím sú vodiči klasických taxislužieb nespokojní.

Namiesto zakladania ďalšej lokálnej taxislužby vznikol thouc – komplexná dopravná aplikácia pre akúkoľvek mobilitu. Taxi, limuzíny, viacmiestne vozidlá, spolujazda a aj dodávky, ktoré doteraz nikto neintegroval. V pláne sú aj minibusy a ďalšie služby.

Cieľom je aplikáciu postupne rozšíriť do celého sveta. Pavel a Peter už thouc pred mesiacom a pol začali rozbiehať v Česku, ešte v tomto roku plánujú launch aj v Nemecku, v Rakúsku a v Poľsku.

Slovenský startup by mal rásť do celej Európy v priebehu dvoch rokov a má potenciál byť jedinou aplikáciu na vyhľadávanie taxislužby a spolujazdy v telefónoch. Pre lokálnych taxikárov i taxislužby sú tak ďalšou alternatívou na získavanie nových zákazníkov.

 

  • Prečo tlačia klasické taxislužby a aplikácie ceny najnižšie a čo to znamená pre zákazníka
  • Ako je možné, že thouc dokážu spravovať traja ľudia, zatiaľ čo taxi appky potrebujú desiatky zamestnancov
  • Thouc nie je konkurenciou pre taxi appky, ceny nemá fixné a zabehnuté značky z trhu vytlačiť nechce. Aj tak tu zrejme o pár rokov nebudú

 

Thouc je podľa Google Trends už celkom vyhľadávaný pojem, a to ste úplnou novinkou. Ako to, že ste už tak známi?

V Bratislave sme túto myšlienku v komunite taxikárov začali šíriť pred 2 rokmi. Sám som sa dal na taxikárčinu, lebo ak som chcel vyvinúť niečo nové, musel som dokonale spoznať problematiku. V rámci vnútorných kruhov sme o tom začali rozprávať, zrazu každý vedel, že ideme niečo vyvíjať – niečo, čo by malo spojiť všetkých dohromady.

No robíme to inak ako bežné taxislužby. A to cez variabilné ceny. Vodič dostane ponuku od pasažiera, ktorý má v aplikácii možnosť priamo ovplyvniť cenu, ktorú je ochotný zaplatiť. Sám sa potom rozhodne, či túto ponuku vezme. Na rozdiel od nanútených cien, ktoré nám taxikárom vadili, je to dnes všetko o dohode.

Chceme, aby si ľudia zvykli na to, že všetko, čo sa týka mobility, budú mať raz v jednej aplikácii. Nielen taxíky, ale aj limuzíny, viacmiestne vozidlá, dodávky a spolujazdu. Thouc nie je taxislužba, ale spája všetky rozličné spôsoby prepravy do jedného a tým budúcim zákazníkom zjednodušuje výber vozidla, kdekoľvek sa momentálne nachádza. 

Takýto mechanizmus chceme postupne dostať do celého sveta. Je jedno, či prídete na letisko do Viedne alebo do New Yorku, nezaplatíte vysokú sumu za pristavený taxík, ale využijete thouc, kde si cenu sami nastavíte. Nechceme, aby ľudia manuálne hľadali appky a taxíky, thouc to bude robiť za nich.

Vchádzate do vysokokonkurenčnej oblasti. Len v Bratislave je minimálne 5 ďalších taxislužieb s aplikáciami.

Nemyslím, že tá konkurencia je taká vysoká, ponúkame niečo filozoficky odlišné, aj keď to vyzerá podobne. Cieľom nie je ísť proti spoločnostiam s miliónovými budgetmi, ale prísť s niečím iným, čo tu ešte nie je.

A máme aj konkurenčnú výhodu. Jednu vec totiž tieto miliónové firmy nerobia, a to je globálne poňatie. Všetci sú v Bratislave a iných veľkomestách s vysokou koncentráciou obyvateľstva.

Ale thouc nie je limitovaný na konkrétne mesto a ani na krajinu a my sme si uvedomili, že taxislužby sú aj v iných mestách – a nemajú k dispozícii žiadnu aplikáciu.

Aj mimo Bratislavy sú ľudia, ktorí potrebujú taxík. Do dedinky im chodia autobusy málokedy, v noci vôbec – tiež by ocenili taxík, spolujazdu. A napríklad aj dodávku, ktorá je takisto v ponuke a v Česku už má aj prihlásených vodičov.


THOUC NA APP STORE

THOUC NA GOOGLE PLAY


Aj dodávky sú už spustené?

Áno. Okrem nich tiež taxíky, viacmiestne vozidlá, spolujazda a limuzíny. A v týchto kritériách sme poriadne prísni. Limuzína znamená limuzína, teda len Audi, BMW, Mercedes, Lexus a Tesla. Ostatné pre taxikárov ani zákazníkov nespĺňajú kritéria limuzín a majitelia iných áut tak pod označením limuzíny nemôžu jazdiť.

Keďže je v aplikácii všetko o dohode, skvelo to vyhovuje aj ľuďom, ktorí chcú jazdiť výhradne zeleno, teda elektrickými alebo hybridnými autami. V aplikácii sa bude dať všetko navoliť – verím, že to bude populárne najmä v lete medzi turistami.

Teraz je turistická situácia však slabšia. Nevybrali ste si najhoršie možné obdobie pre štart?

Nemyslím si to. Ľudia sa budú vždy potrebovať presúvať z jedného miesta na druhé.

Korona spôsobila výrazný pokles záujmu o prepravu prostredníctvom taxislužieb. Máme background v taxislužbách, vieme, že väčšina vodičov nebude akceptovať polovičnú cenu na jazdu z Bratislavy do Pezinka alebo okrajových častí iných miest.

Osobne tiež viem, že taxikárčina dnes nie je celkom férová práca. Niektoré taxislužby ponúkajú pri zvýšenom dopyte multiplikátory, ktoré znásobujú cenu – najmä v špičke či v piatok a sobotu v noci.

To však nie je také ružové – multiplikátory platia len pre jazdy z centra a ak sa chce niekto odviesť z okrajovej časti, ja ho musím vziať, inak mi začne klesať výkonnostné ohodnotenie v aplikácii. Ten človek však nechce ísť do centra, ale do inej okrajovej časti a takto strávim 3 hodiny na predmestí, mimo multiplikátorov. Zatiaľ čo ja zarobím za noc 100 €, kolega v centre zarobí 300 €. Nie je to ale problémom len pre taxikára, násobne si musí priplácať aj zákazník.

Takéto nepríjemnosti taxikárov natoľko demotivujú, že postupne dávajú šancu aj nám.

zdroj: Startitup

Revolúciu sa snažíte spraviť aj v cenovej politike.

Áno. Väčšina taxíkov je stále o dohode, aj dnes. Vystúpite z vlaku, prídete k autu a dohodnete sa, že za 10 € vás vezme domov.

O tomto je thouc – o dohode. Cez aplikáciu si vykomunikujete, za koľko vás najbližšie auto odvezie. Trvá to pár sekúnd a spokojné sú obe strany, bez toho, aby zasahovali fixné ceny taxislužieb.

Zákazníci síce majú odporučené ceny za kilometer, no je to len návod, ktorý môžu sami ovplyvniť – smerom dolu aj nahor. Všetko je na osobnom rozhodnutí. Ak nejaký vodič za 20 € nechce ísť z centra do Senca, má právo to odmietnuť.

Už teraz fungujete na Slovensku a v Česku. Aké krajiny sú ďalšie na pláne?

Teraz počítame s Nemeckom, s Rakúskom a s Poľskom, to vidíme na konci roka.

To je zaujímavé, väčšina slovenských startupov sa orientuje skôr na Balkán, Bulharsko či Rumunsko.

Rozhodli sme sa, že pôjdeme od západu na východ.

Prečo by som mal thouc používať? Ako bežný Bratislavčan taxíky využívam, no zatiaľ len iné aplikácie.

Ešte raz zdôrazním, že my nejdeme nikoho vyháňať, ideme ponúknuť ďalšiu alternatívu. Trh sám ukáže, kto poskytuje najlepšiu službu pre zákazníkov aj taxikárov. Už teraz vidno, ktoré z aplikácií sú na ústupe.

Jediným marketingovým nástrojom väčšiny taxislužieb je neustále znižovanie cien pod úroveň reálnych nákladov na prevádzku vozidla, čo má vplyv nielen na kvalitu služieb, ale aj na existenciu taxikárov.

Už teraz sú nebezpečne blízko ceny za kilometer, za ktorú nebude schopný jazdiť nikto. Na thouc sa tieto konkurenčné boje nevzťahujú, keďže je cena o dohode. Máme v tomto veľkú výhodu.

Okrem dohodnutej ceny je našou výhodou selekcia. Ak si teraz otvorím thouc, vidím okolo seba viacero vozidiel a môžem si vybrať typ služby.

Nie sme len vo veľkomestách. Pôsobíme na celom Slovensku aj v Česku, v pláne je Európa a potom celý svet. Thouc je teda celosvetová, rýchla alternatíva ku klasickým autám či hromadnej doprave.

Ďalej, aplikácia umožňuje zákazníkovi zadať parametre pre danú jazdu. Nedejú sa tak situácie, kedy príde nevhodné vozidlo na železničnú stanicu a nemá ako odviesť nadmernú batožinu či lyže. Všetko sa dá vyklikať.

Máme tiež veľké množstvo maličkostí, ktoré sú nice-to-have. Stačí jeden palec dole pre vodiča alebo zákazníka a už sa v budúcnosti nespoja. A to bez nutnosti vypĺňania ďalších dotazníkov, ako to vyžadujú napríklad iné aplikácie.

zdroj: Startitup

Aké sú odporúčané ceny za kilometer v thouc?

2 € nástupné + 1,10 €/km. Sú to odporúčané ceny, ktoré si nakoniec tak či tak upraví zákazník a ponúkne vodičom.

To podporuje aj zaujímavú cenovú dynamiku, ak vidíte, že je okolo vás veľa áut, ktoré nemajú koho odviesť, môžete ponúknuť nižšiu cenu – a zasa naopak.

Appka ponúka aj možnosť spolujazdy. Je to vlastne len taxi na veľké vzdialenosti?

Spolujazda je nekomerčná činnosť s enviromentálnymi aj urbanistickými benefitmi (menej áut, menej zápch aj emisií).

Spolujazdu môžu robiť aj nekoncesovaní taxikári – ktokoľvek, kto má auto a niekam ide, sa môže cez thouc spojiť so zákazníkom s podobným cieľom. Podľa dohody sa potom zákazník podieľa na nákladoch.

Thouc má spolujazdu online, nie je teda nutné oznamovať dopyt po jazde o pár hodín či dokonca dní skôr.

Aby sme bránili zneužívaniu spolujazdy nekoncesovanými taxikármi, ktorí by ich vnímali ako taxikárčenie „načierno“, je možné ich spraviť len 4 do dňa.

Dá sa takto dostať napríklad aj na dovolenku do Chorvátska?

Áno, kdekoľvek po Európe. Dnes ráno som dokonca v appke videl, že máme autá v Taliansku aj Chorvátsku, kde sú vodiči na dovolenke a niekoho tam po ceste aj viezli. Človek sa tak nielen vezie pohodlnejšie, ale ušetrí desiatky eur na autobuse či vlaku.

zdroj: Startitup

Koľko zaplatím za spolujazdu? Napríklad na viedenské letisko?

Koľko sa dohodnete. Odporúčaná cena je 0,65 €/km. To vychádza okolo 30 €, no pokojne to môže byť viac alebo menej – cieľom je, aby to vyhovovalo každému.

Čo je najväčšia konkurenčná výhoda thoucu?

Pravdepodobne znižovanie nákladov. Veľké aplikácie sa potrebujú rozrastať do sveta, majú kancelárie v každom väčšom meste a platia veľké množstvo ľudí. Thouc je ale plne automatizovaný a nevyžaduje si tak veľké množstvo zamestnancov.

A keďže máme nižšie náklady, netlačíme na ceny a to nám dáva pred ostatnými aplikáciami veľkú výhodu.

Fixný provízny poplatok za jazdu je tiež len 10 % – vodiči tak vedia, do čoho idú.

Thouc tak ponúka veľké výhody pre zákazníkov a taxikárov. Určite ho vyskúšajte.

 


STIAHNI SI THOUC Z APP STORE

STIAHNI SI THOUC Z GOOGLE PLAY


Najnovšie video