EBENICA COFFEE prekročila tržby 1,7 milióna eur. Zakladateľ Fajčík hovorí o raste, expanzii aj úskaliach biznisu

  • Firmu posúvajú inovácie, zahraničie aj dôraz na kvalitu
  • Doma však naráža na nefunkčný systém
Zakladateľ a majiteľ spoločnosti EBENICA COFFEE, Marek Fajčík
  • Firmu posúvajú inovácie, zahraničie aj dôraz na kvalitu
  • Doma však naráža na nefunkčný systém
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Slovenská pražiareň výberovej kávy EBENICA COFFEE má za sebou ďalší úspešný rok. V roku 2024 zaznamenala medziročný nárast tržieb o 15 %, čím prekročila hranicu 1,709 milióna eur. Zisk stúpol o 9 % a dosiahol úroveň 150 358 eur.

Zakladateľ a majiteľ spoločnosti Marek Fajčík pripisuje tento výsledok dlhodobej stratégii udržateľného rastu, dôslednej optimalizácii procesov a tímovej súhre.

„V roku 2024 sme pokračovali v stratégii organického a udržateľného rastu s dôrazom na nadpriemernú ziskovosť v našom segmente. Dlhodobo rastieme rýchlejšie ako trh a zároveň si udržiavame vysokú efektivitu,“ vysvetľuje Fajčík.

Dodáva, že tento prístup je kľúčový najmä v čase, keď ceny zelenej kávy a ďalších vstupov výrazne rastú. Spoločnosti sa však podarilo udržať ziskovosť bez dramatického zvyšovania cien. Firma to dosiahla optimalizáciou procesov a dobre fungujúcim interným tímom. „Zvládli sme to výborne, sme v EBENICE zohratý tím,“ hovorí Fajčík.

Expanzia aj nové produkty

Rok 2025 sa v spoločnosti nesie v znamení ďalšej expanzie a produktových inovácií. Firma plánuje posilniť svoju pozíciu na zahraničných trhoch, ktoré začala systematicky rozvíjať už v predchádzajúcich rokoch. Pribudnú aj nové kávové produkty vrátane limitovaných edícií a úplne nového blendu.

„Chceme pokračovať v predaji na trhoch mimo Slovenska, na ktoré sme vstúpili v predchádzajúcich rokoch. Ponuku obohatíme tradične o nové limitované edície a uvedieme aj jeden nový blend,“ približuje zakladateľ značky.

Rastie aj segment špeciálnych produktových línií, medzi ktorými sa čoraz viac darí bezkofeínovej káve. EBENICA COFFEE je podľa Fajčíka pravdepodobne najväčšou slovenskou pražiarňou v segmente office coffee, teda kávy do firiem. Okrem samotnej výberovej kávy poskytuje aj komplexný servis vrátane kávovarov a pravidelnej starostlivosti pre malé aj veľké firmy.

Spoločnosť sa zároveň pozorne pozerá na aktuálne dianie v segmente fúzií a akvizícií. „Vnímame aj prvé pohyby na trhu v oblasti fúzií a akvizícií. Očakávam, že tento trend bude pokračovať, a budeme sa aktívne pozerať po príležitostiach,“ dodáva Fajčík.

Nepriateľské podnikateľské prostredie

Aj napriek pozitívnym výsledkom a rastovým plánom si Fajčík neodpustí otvorenú kritiku stavu podnikateľského prostredia na Slovensku. Podľa neho sa situácia z roka na rok zhoršuje, a to najmä v dôsledku legislatívnych zásahov štátu, rastúcej byrokracie a slabej podpory inovácií.

„Podnikateľské prostredie na Slovensku sa dlhodobo zhoršuje, podnikateľský sektor nie je prioritou vlád našej krajiny. Práve naopak. Mnohé zavedené opatrenia sú v neprospech podnikania, inovácií a konkurencieschopnosti,“ hovorí zakladateľ EBENICA COFFEE.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa EBENICA COFFEE (@ebenica_coffee)

Za najproblematickejšie označuje administratívne zaťaženie a nefunkčné inštitúcie. Výnimky síce existujú, ale podľa neho je celkový dojem jednoznačne negatívny. Dokazujú to aj tvrdé dáta – znížený rating Slovenska, zmrazené zahraničné investície a zaostávanie v indexoch hodnotiacich kvalitu podnikateľského prostredia.

„Z toho som smutný. Zbrane však neskladáme. Všetci, čo budujeme slovenské firmy, zamestnávame lokálnych ľudí, investujeme svoje prostriedky tu v krajine, platíme dane a prispievame k HDP, by sme veľmi ocenili priaznivejšie podnikateľské prostredie,“ dodáva Fajčík s dôrazom.

Zákazníci sú vzdelanejší, ale opatrnejší

Vývoj správania sa zákazníkov vníma firma citlivo. Na jednej strane rastie záujem o kvalitnú kávu, značka si upevňuje svoju pozíciu na trhu a online predaj dosahuje nové maximá. Ľudia sa viac zaujímajú o chuťové profily a cielene vyhľadávajú výberové kávy.

„Pozorujeme rastúci záujem o kvalitnú kávu a o značku EBENICA. Ľudia sa viac vzdelávajú, hľadajú nové chuťové profily a radi nakupujú online – čo sú veľmi pozitívne trendy,“ vysvetľuje Fajčík.

Na druhej strane však cíti vplyv oslabenej kúpyschopnosti obyvateľstva. Nákupy sú síce časté, no ich objem je priemerne nižší. Spotrebitelia viac reagujú na zľavy a akcie, čo zmenilo spôsob ich rozhodovania. „Nákupy sú opatrnejšie, priemerne menšie, a zákazníci viac reagujú na zvýhodnené ponuky,“ opisuje situáciu.

Negatívnym fenoménom posledných rokov je podľa neho aj nárast agresivity v online priestore. Firmy čelia iracionálnym reakciám, zjednodušeným úsudkom a komentárom bez hlbšieho kontextu. Firma sa však snaží ísť inou cestou.

 

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Príspevok, ktorý zdieľa EBENICA COFFEE (@ebenica_coffee)

„Často sa stretávame s iracionálnymi vyjadreniami a instantnými názormi bez kontextu. My však veríme v dlhodobé hodnoty, ktoré ľudí posúvajú vpred – odbornosť, kultivovanú komunikáciu a inovatívnosť. Na týchto pilieroch staviame a tento prístup si chceme zachovať,“ hovorí Fajčík.

AI, inovácie a expanzia

V posledných rokoch sa spoločnosť sústredila na viaceré kľúčové interné rozhodnutia, ktoré sa ukázali ako mimoriadne účinné. 

„Veľmi pozitívne hodnotíme vstup na nové trhy, prácu s inováciami a integráciu umelej inteligencie. Byť súčasťou tejto technologickej revolúcie je vzrušujúce,“ priznáva Fajčík.

Jediné, čo by dnes urobili inak, je rýchlejšie rozšírenie na zahraničné trhy. „Asi by sme skôr expandovali do okolitých krajín. Dnes už vieme, že ten krok mohol prísť o niečo skôr,“ vysvetľuje. 

Z Modry až do Ugandy

Na rozdiel od mnohých iných firiem sa EBENICA COFFEE nesústredí len na kvalitu produktu, ale aj na to, aký má podnikanie dosah na životy ľudí v krajinách, odkiaľ káva pochádza. Aj preto v roku 2020 odštartovala „Projekt Uganda“ – iniciatívu, ktorá spája podnikanie s dlhodobou pomocou.

„Spolu s našimi partnermi a miestnymi ľuďmi z Ugandy sme založili farmu na pestovanie kávovníkov. Jej jadrom je pomoc miestnym,“ vysvetľuje Marek Fajčík. Na začiatku stála nevyužívaná pôda s rozlohou šesť hektárov. Podarilo sa ju zúrodniť, vysadiť prvé kávovníky a zabezpečiť ich starostlivosť. Výsledkom je menšia farma, ktorá už dnes dáva prácu viacerým ľuďom, pomáha ich rodinám a podporuje celú komunitu.

Zároveň sa projekt zameriava aj na vzdelávanie miestnych farmárov – učí ich moderným a kvalitným pestovateľským postupom. Prvú úrodu očakávajú práve tento rok. „Veľmi sa na ,našu‘ ugandskú kávu tešíme, na jeseň ju začneme predávať zákazníkom,“ hovorí Fajčík. Celý výnos z jej predaja pôjde späť do projektu – na rozšírenie farmy a zlepšenie života ľudí, ktorí na nej pracujú.

„Mám pocit, že som toto odvetvie nenašiel ja, ale ono si našlo mňa“

Marek Fajčík sa nikdy netajil tým, že jeho cesta k výberovej káve nebola naplánovaná. Spočiatku bol ekonóm, ktorý si z ciest nosil nové chute a vône, no postupne sa káva stala súčasťou jeho života. „Káva začala prerastať naším životom. Stala sa naším hobby, ktoré sme postupne zveľaďovali,“ spomína v rozhovore.

S manželkou Dankou najskôr skúšali, experimentovali a učili sa z omylov. „Som vďačný, že som to nedostal celé na podnose, ale že tam bola aj miera vlastného hľadania, skúšania a testovania.“ Keď ich espresso získalo ocenenie medzi desiatimi najlepšími v Európe, vedel, že to robí dobre. „Vykríkol som od šťastia, až sa Danka zľakla a pribehla, lebo nevedela, čo sa deje.“

Najsilnejšie momenty však neprišli z cien, ale od ľudí. „Do predajne v Modre nám raz prišiel starý pán, mohol mať 80 rokov… počas pitia kávy začal plakať,“ rozpráva Fajčík. Chuť mu totiž pripomenula lásku z mladosti. Aj preto pre neho káva nie je len nápoj, ale emócia: „V tej malej šálke sa skrýva celé spektrum pocitov. A ak dokážem aj ja prostredníctvom kávy ovplyvniť životy ľudí a spríjemniť im chvíle, tak to má význam – beriem to ako naplnenie môjho poslania.“

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá