Eiffel by dostal infarkt. Ikona Paríža zúfalo potrebuje opravu, ukázala uniknutá správa

  • Po dvadsiatich rokoch mala byť rozmontovaná, no stojí dodnes
  • Podľa správcu potrebuje rozsiahlu opravu
Eiffelova veža
Unsplash/Il Vagabiondo
  • Po dvadsiatich rokoch mala byť rozmontovaná, no stojí dodnes
  • Podľa správcu potrebuje rozsiahlu opravu

Každé veľké mesto sveta má minimálne jedno miesto, park, galériu či inú stavbu, ktorá je jeho symbolom. V New Yorku to je Socha slobody, v prípade Barcelony Sagrada Familia, Berlín má Brandenburskú bránu a prvá vec, ktorá napadne väčšine ľudí pri diskusii o Paríži, je nepochybne Eiffelova veža. 

Britský The Guardian upozorňuje na to, že keď bola parížska „Železná dáma“, ako znie prezývka tejto parížskej ikony, v roku 1889 postavená Gustavom Eiffelom, pôvodne mala stáť iba dvadsať rokov a následne sa plánovala jej demontáž.

Sky News podotýka, že bola vybavená rádiovou anténou a bezdrôtovým telegrafným vysielačom, na základe čoho francúzska vláda usúdila, že je príliš užitočná na to, aby bola zrovnaná so zemou. 

Po 133 rokoch veža stále stojí, avšak je to skôr zásluha poctivej a systematickej údržby ako návrhom tejto 321 metrov vysokej stavby. Napriek tomu francúzsky časopis Marianne priniesol tajné informácie, že stav Eiffelovej veži je oveľa horší, ako sme si doteraz mysleli.

Nutná komplexná oprava

Odborníci v dôvernej správe, ktorú sa podarilo francúzskemu časopisu získať, uvádzajú, že Eiffelova veža je veľmi zlom stave, hlavným problémom je hrdza, a preto potrebuje komplexnú opravu.

„Je to jednoduché, Gustavo Eiffel by dostal infarkt, ak by bol nažive,“ povedal jeden z anonymných manažérov jednej z najslávnejších veží sveta pre CNN

The Guardian zdôrazňuje, že už samotný autor parížskeho monumentu, stavebný inžinier Gustavo Eiffel, ktorého spoločnosť vežu navrhla a postavila, na konci 19. storočia uviedol, že identifikácia a zastavenie šírenia hrdze je najväčšou výzvou pre životnosť stavby a navrhoval jej natieranie každých sedem rokov.

„Náter je základnou zložkou ochrany kovovej konštrukcie a starostlivosť, s akou sa implementuje, je jedinou zárukou jej dlhovekosti. Najdôležitejšie je zabrániť vzniku hrdze,“ povedal vtedy Eiffel.

Z opravy je len čiastočný náter, aj to len kvôli OH 

Portál The Week približuje, že Paríž bude dejiskom nadchádzajúcich letných olympijských hier, ktoré sa, ak sa nič nepredvídané nestane, budú konať v roku 2024. V tejto súvislosti hlavné mesto Francúzska plánuje investovať do náteru 60 miliónov eur. Pôjde už o dvadsiaty náter v histórii tejto stavby. 

Pôvodne malo byť ošetrených iba 30 percent konštrukcie a následne pridané dva nové nátery, avšak karty zamiešala pandémia Covid-19, ktorá spomalila opravné práce. Navyše prítomnosť olova v starom nátere znamená, že ošetrenia sa nedočká takmer tretina konštrukcie, ale iba 5 percent.

Odborníci však hovoria, že táto úprava bude iba kozmetická a prinesie viac starosti ako osohu. Pre The Guardian vyhlásili, že náter veže musí byť úplne odstránený až na kov, treba ju opraviť a premaľovať a že každý nový náter realizovaný na ten starý koróziu len zhoršuje.

Sky News uvádza, že spoločnosť Société d’Exploitation de la Tour Eiffel (SETE), ktorá Eiffelovu vežu spravuje, sa zdráha ju dočasne zavrieť kvôli finančnému profitu.

Podľa odhadov navštívi toto štvrté najnavštevovanejšie miesto Francúzska šesť miliónov turistov ročne, čo znamená nemalý finančný príjem. Ten však v posledných dvoch rokoch nebol ani zďaleka taký ako pred pandémiou. 

Zdroje: The Guardian, Marianne, CNN, Sky News, The Week

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá