Elektromobil môže fungovať aj v zime „naplno“. Zisti, ako si počas nej pár tipmi predĺžiš dojazd

  • Ako chladné počasie ovplyvňuje výkon elektrobatérie
  • Ako sa správne starať o elektromobily v zime
  • Ako dramaticky neznížiť dojazd v mrazoch
Nabíjanie elektromobilov v zime
Freepik/senivpetro
  • Ako chladné počasie ovplyvňuje výkon elektrobatérie
  • Ako sa správne starať o elektromobily v zime
  • Ako dramaticky neznížiť dojazd v mrazoch

Elektromobily sa tešia čoraz väčšej popularite nielen vo svete, ale aj v našej krajine. Od decembra 2016 sa predalo v Európe, v USA a v Číne viac ako 1,8 miliónov elektromobilov. Najväčší dopyt po týchto vozidlách je v Nórsku. V krajine, kde žije viac ako 5 miliónov obyvateľov, sa predalo približne 135-tisíc elektromobilov.

Vozidlá s elektrobatériami majú mnoho výhod a nabíjacie stanice nájdeš na „každom rohu“. Hoci Slovensko len tak ľahko nedobehne Nórsko, čo sa týka počtu kúpených elektromobilov, vďaka dotáciám od štátu sa veľa ľudí rozhodlo pre kúpu elektrických vozidiel, alebo hybridných vozidiel.

Na webe sa dočítaš rôzne informácie o tom, ako je zima úhlavným nepriateľom elektromobilov. Hoci prirodzene dôjde k zníženiu dojazdu v zimnom období, ale s nízkymi teplotami sa musia taktiež popasovať aj vozidlá so spaľovacím motorom. Opýtali sme sa Mária Šimoviča, odborníka na elektromobilitu, a predajcu elektrických vozidiel Škoda Auto Slovensko, ako je to skutočnosti s výkonom batérie v zimnom počasí a ako sa správne starať o elektrické vozidlá v mrazoch.

Sú elektromobily v zime menej efektívne?

Túto vetu si už určite počul niekoľkokrát, ale čo je na tom pravdy. Na túto otázku sme hľadali odpoveď aj my a niektoré fakty nás prekvapili.

„Je pravda, že efektivita elektromobilov v zime klesá, no rovnako to je aj pri autách so spaľovacími motormi. Tiež majú v zime vyššiu spotrebu. Najmä v meste, kedy vodič robí kratšiu trasu a prakticky celú dobu sa motor zohrieva a počas toho spotrebúva viac paliva. Pri elektromobiloch je to iné a vyššia spotreba je predovšetkým spôsobená tým, že pasažieri si vo vnútri vozidla kúria. Pri spaľováku sa na to využíva odpadové teplo z motora, pri elektromobile sa to teplo musí vytvárať priamo spotrebovaním energie. Aj v zime je však elektromobil podstatne efektívnejší než spaľovák, ak sa bavíme o prenose spotrebovanej energie priamo na kolesá. Moderné elektromobily navyše majú sofistikované riešenia tepelného manažmentu, a tak dojazd v zime oproti tomu letnému až tak výrazne neklesá,“ vysvetľuje Mário.

Prečo chlad pôsobí na väčšiu spotrebu?

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Zdroje: Elektromobilita a Slovensko, Škoda Auto Slovensko

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá