Elitný slovenský dizajnér Slavo Danko vyrába motorky, ktoré ohúrili svet. Dnes navrhuje modely pre BMW
- Earth Motorcycles sa posúva od jedinečných custom stavieb k produkčným modelom na platforme BMW
- Vďaka spolupráci s BMW Motorrad mieri aj do zahraničia

- Earth Motorcycles sa posúva od jedinečných custom stavieb k produkčným modelom na platforme BMW
- Vďaka spolupráci s BMW Motorrad mieri aj do zahraničia
Earth Motorcycles patrí medzi značky, ktoré sa v slovenskom aj medzinárodnom meradle úspešne etablovali ako synonymum pre kvalitné custom motorky s minimalistickým dizajnom a osobitým prístupom.
Ich príbeh sa nezačína len vo výrobe dielov či tvorbe motocyklov, ale v ľuďoch, ktorí za nimi stoja. Jedným z nich je dizajnér, konštruktér a stratég Slavo Danko, ktorý po rokoch skúseností v marketingu a reklamnom priemysle našiel svoju vášeň v tvorbe unikátnych motocyklov.
Práve jeho prvé motorky „Primus“ a „Cubus“ otvorili dvere do sveta prestížnych európskych výstav.
Úspech však nepriniesla len inovácia a kreativita, ale aj odvaha zmeniť prístup a smerovať svoju tvorbu na produkčné custom motorky, ktoré sú nielen vystavené ako umelecké diela, ale aj skutočne využívané na jazdu.
Earth Motorcycles sa dnes prezentuje ako butikový ateliér, ktorý sa zameriava na produkčné série postavené na modeloch BMW, pričom každá motorka nesie rukopis minimalistického dizajnu a osobného prístupu.
Jedinečné produkty
Cieľom tímu značky nie je masová výroba, ale skôr vytváranie jedinečných produktov s vysokou pridanou hodnotou. V ich ponuke nájdeš motorky z produkčných línií Heritage, založenej na starých modeloch BMW R100 z 90-tych rokov, a Contemporary, ktorá sa zameriava na moderné modely BMW R12.
V nedávnej dobe začali spoluprácu s BMW Motorrad. To ich motivuje pokračovať v ceste, ktorú si sami zvolili – ceste kvality, estetiky a vášne pre dizajn.
V rozhovore sa dozvieš viac napríklad aj o ich prístupe k tvorbe, vývoji nových dizajnov, aj o tom, prečo ich klienti často prichádzajú z rôznych kútov sveta.
- Ako prebieha výroba unikátnych motoriek – od konceptu až po hotový produkt pripravený na jazdu
- Prečo Earth Motorcycles prešli na moderné BMW modely a čo im priniesla spolupráca s BMW Motorrad
- Ako v Earth Motorcycles kombinujú dizajnérsky minimalizmus s technickou precíznosťou pre náročných zákazníkov
Do Earth Motorcycles ste prišli ako dizajnér, konštruktér aj stratég v jednom. Čo vás na tejto značke presvedčilo, že je to miesto, kde viete zmysluplne zúročiť svoje skúsenosti?
Moja cesta do Earth Motorcycles bola prirodzeným spojením dvoch značiek, ktoré už boli svetovo známe v oblasti custom motoriek. Potom to už bolo len o tom, ktorú značku opustiť a ktorú podporiť. Moja prvá motorka, „Primus“, bola vôbec prvou stavbou zo Slovenska, ktorá sa dostala na najprestížnejšiu európsku show The Bike Shed Motorcycle Show v Londýne. Moja druhá motorka „Cubus“ je známa po celom svete ako „Minecraft motorcycle“. Aj tá zožala na Londýnskej výstave úspech.
Po týchto úspechoch sa pýtate sami seba, čo ďalej. Máte len dve možnosti – buď robiť unikátne, neopakovateľné stavby pre unikátnu cieľovú skupinu, ktorá sa ťažko hľadá, alebo nastaviť nový dizajn na existujúcu motorku (či už starú, alebo novú) a urobiť z nej produkčnú custom motorku v malej sérii, ktorú si môžu dovoliť aj ľudia, čo na nej budú skutočne jazdiť a nebudú ju mať len vystavenú v obývačke ako sochu.
Rozhodol som sa pre druhú možnosť. Tá si však vyžadovala skúsený tím a prostriedky. To všetko som našiel v Earth Motorcycles. A tak som značku Free Spirit Motorcycles založil do šanónu.
Earth Motorcycles má za sebou mnoho pekných stavieb. No to by nestačilo. Vždy je to o ľuďoch. Vladko Dinga, ktorý je hlavou a motorom tejto značky, je úžasný človek. Podnikateľ, vizionár a filantrop. Človek, čo stojí v pozadí, no vždy prináša nové idey.
Má obchodníckeho ducha, čo mne vždy chýbalo, i keď som v jednej časti života robil obchodného riaditeľa pre Nissan. Druhý človek je Aleš Tomis – ruky značky. Extrémne šikovný vo všetkom, čo stavba motorky v dielni vyžaduje. A do tretice je to Zuzka Kopanicová, ktorá je srdcom značky. Citlivo pristupuje k jej komunikácii navonok.
Môj príchod do Earth Motorcycles znamenal v prvom rade upratanie dizajnu a systematizáciu produkcie. Minulý rok bol rokom vývoja produkčnej motorky na základe BMW R100 (stará motorka z 90. rokov) a vývoj troch nových dizajnov pre súčasný model BMW R12, v priamej spolupráci s BMW Motorrad. Tento rok bude najmä rokom ladenia procesov predaja, upratovaní vlastnej značky a posilnenia marketingových aktivít.
Máte za sebou roky v reklamnom priemysle aj vlastnú značku custom motoriek. V čom je pre vás dnes najväčší rozdiel medzi tým, keď pracujete s klientmi na značkách a keď fyzicky tvoríte niečo rukami v dielni?
V marketingu a reklame som prežil posledných 30 rokov svojho života. Pracoval som na nespočetnom množstve svetových aj lokálnych značiek. Napriek tomu, že som svoju prácu robil dobre, jej obsah ma prestával napĺňať. Postupne si uvedomíte, že ten obsah je vlastne prázdny a že vaše „legacy“ neexistuje.
Aj preto som ešte počas práce v reklamnej agentúre založil značku Free Spirit Motorcycles, aby som robil niečo, čo by ma vrátilo do čias, keď som ako 13-ročný začal customizovať prvé motorky. Niečo, čo by dávalo skutočný zmysel mojej existencii.
Vždy som musel niečo tvoriť. Či už rukami, alebo hlavou. Nie som úradnícky typ. Študoval som angličtinu a výtvarnú výchovu, písal a prekladal som poéziu, neskôr som tieto predmety, spolu s americkou literatúrou, vyučoval aj na univerzite. Začiatkom 90. rokov som študoval v USA, kde som si zdokonalil kresbu, rozhľad v umení a začal som viac písať poéziu a prekladať básnikov afroamerického pôvodu.
Žiaľ, toto vás s deťmi a rodinou neuživí, tak som sa postupne cez novinára a PR manažéra dostal až do marketingu a reklamy. Tá mi dala možnosť tvoriť, ale skôr prázdno, ako niečo reálne uchopiteľné.
Dnes sedím najmä za počítačom a tvorím v 3D nové dizajny, konštruujem nové súčasti motoriek a hovorím s kolegami o veciach, ktoré nás spoločne bavia. V dielni som menej, ale nenechám si ujsť ani tieto momenty.
Ako by ste opísali svoj prístup k dizajnu motorky? Je to viac racionálny proces, alebo sa riadite intuíciou a estetikou?
Ako môj syn (študovaný produktový dizajnér) hovorí, dobrý dizajn je taký, na ktorom ani ruku dizajnéra nepoznať. Môj štýl je minimalizmus. To nás s Vladkom spája. Celý proces začína tým, že odstrojíme motorku od všetkého, čo na ňu v továrni nalepili, a spoznáme jej skutočný potenciál. Ten sa skrýva najmä v geometrii rámu. Ak nájdete podstatu, potom to ide samo.
Ja najradšej skicujem najprv na papier ceruzou a hľadám súvislosti. Snažím sa nájsť tú „kráľovskú líniu“, tvar, krivku, čiaru, ktorá najlepšie charakterizuje danú motorku. A od nej je len malý krok k dobrému dizajnu.
Druhý krok je bočný pohľad vo Photoshope. To už je fotorealistická vízia dizajnu, ktorá sa dá rozporovať, oponovať, namietať či odsúhlasiť. Tam klient pochopí, ako naozaj motorka bude vyzerať. Ak to sedí, ide sa do 3D. A tam často pochopíte, že to, čo ste si nakreslili v 2D, sa naozaj nemusí do 3D len tak ľahko transformovať.
Dizajn je úžitkové umenie. Nie je to voľná forma tvorby. Preto musí v sebe skĺbiť umenie, estetiku, cit, intuíciu, ale aj rácio. A to je často zdrojom kompromisov.
A keďže som dizajnér a konštruktér v jednom, mal by som si tieto rozpory a kompromisy riešiť sám. Chvalabohu tu mám Vladka, študovaného stavebného inžiniera s citom pre estetiku a vyznávača čistých tvarov. A tak spolu veľa diskutujeme o tom, ako sa dostať k čo najlepšiemu dizajnu, pri udržaní reálnosti produkcie.
Earth Motorcycles je známa svojou minimalistickou estetikou. Ako sa v praxi prepája dizajnérsky vkus s technickými obmedzeniami motorky? Kde je hranica medzi krásou a funkčnosťou?
Motorka je funkčná vec. Za roky, čo sa tomu venujem, som prešiel dlhú cestu od povyšovania dizajnu nad funkčnosť, cez klienta na prvom mieste, až po dnešný stav, čo je robiť dizajn, ktorému veríme, nenechať sa zlomiť klientom ku kompromisom, pod ktoré by sme sa nepodpísali, ale zároveň mať na pamäti, že na našich motorkách sa ľudia skutočne budú voziť a ich pohodlie je priamo úmerné ich spokojnosti s tým, že majú jedinečnú motorku od EARTH MOTORCYCLES.
Môžete nám priblížiť, koľko trvá výroba jednej custom motorky a ako vyzerá celý proces od prvotného nápadu až po hotový stroj?
Je to veľmi individuálne. Sú úpravári, ktorí vám „prerobia“ motorku za použitia after-marketových dielov. To znamená, že nič sami nevyvíjajú. Všetko nakúpia a niečo z toho vznikne. V Earth to tak nie je. Respektíve od môjho príchodu to tak nie je. Náš prístup zaručuje klientovi, že to, čo dostane, bude unikátne, premyslené, s vysokou pridanou hodnotou a rokmi bude na hodnote skôr stúpať ako klesať.
Za našimi poslednými motorkami je približne ročný vývoj. Ten stojí, pravdaže, prostriedky, ale v ďalších rokoch dokážeme tento vývoj monetizovať. Dvaja klienti, ktorým sme robili posledné motorky, museli čakať celý rok, kým si na ne mohli sadnúť. Príčinou bol práve spomínaný vývoj. Ale ďalší klienti už budú mať svoje motorky hotové do dvoch, troch mesiacov.
Takže ak začíname úplne nový dizajn, najprv prechádzame fázou brainstromingov, prvých návrhov, následne 2D a potom 3D dizajnov. Potom vývojom jednotlivých dielov, ktoré nový dizajn vyžaduje.
Každý diel prechádza fázou niekoľkých prototypov (väčšinou 3D tlač), skúšobnej výroby, až po finálny kus. Pri prototypoch je to často aj ručná práca, napr. s hliníkom – klepanie, valcovanie, zváranie, brúsenie, leštenie. To sa potom v malej sérii nahrádza niektorou z technológií, ako napr. CNC frézovanie, odlievanie, strojové ohýbanie, laserové vypaľovanie a pod.
Ak vychádzame z existujúceho modelu, za ktorým už takýto vývoj je, tak si s klientom v podstate len v konfigurátore odsúhlasíme farby a materiály a môžeme ísť do produkcie.
Zákazník si dnes môže kúpiť sériovú motorku za pár tisíc eur. Prečo sa niekto rozhodne investovať do custom motorky a akú hodnotu v tom vlastne hľadá?
Dnes je doba komodít. Všetko sa stáva komoditou. Dokonca aj ľudské idey. Ak na tento vlak nastúpite, hodnoty vo vašom živote postupne prestanú mať miesto. V takomto priestore, ako malo-výrobca, nie ste konkurencieschopný.
A z pohľadu zákazníka je to rovnaké. Väčšina ľudí žije svoje životy v tomto spotrebnom svete, kde hodnota takmer vymizla. A ide to tak ďaleko, že na európsky trh prichádzajú motorky z Ázie v stále lepšej kvalite za ceny, za ktoré ich Európa nedokáže ani vyrobiť, nie to ešte na nich zarobiť. Chvalabohu si túto hodnotu ľudia postupne začínajú uvedomovať a dokážu ju aj oceniť.
Ľudia chcú mať niečo, čo nevyrobila armáda robotov v tisícoch a stotisícoch kusov. Chcú vlastniť niečo, do čoho dali ľudia srdce, niečo, čo vznikalo ľudským umom a pod ľudskými rukami. A toto bude v čase AI stále hodnotnejším assetom.
Koľko stojí custom motorka od Earth Motorcycles? V akej cenovej hladine sa pohybujete a čo všetko je v tejto sume zahrnuté?
Ako som už spomenul, EARTH vyrába unikátne a premyslené motorky s vlastným vývojom jednotlivých dielov a súčiastok z top materiálov, ako je letecký hliník, chróm-molybdénová oceľ či nerez. To všetko je zabalené v cene motorky. Hladina je veľmi rozmanitá, ale je to približne dvojnásobok ceny novej motorky. Pravdaže, podľa toho, aký je základ stavby.
Máte klientov len zo Slovenska alebo pracujete aj so zahraničnými zákazníkmi? Ak áno, ako sa líšia ich požiadavky alebo vkus?
Dve naše motorky sú dokonca u šejka v Spojených Arabských Emirátoch. Požiadavky klientov sú väčšinou rovnaké. Každý sa chce trocha „zúčastniť“ kreatívneho procesu. Byť pri tom, ako vzniká dizajn motorky. Chce si odsúhlasiť každý materiál, často posiela referenčné fotky a mnohokrát musíme klientov zastaviť, keď prekročia čiaru našich hodnôt, vkusu, alebo budgetových hraníc, ktoré si sami nastavili.
Pri slovenských klientoch je špecifické, že chcú vidieť svoju stavbu aj počas procesu výroby. Často robíme z výroby aj záznam, ktorý dostanú spolu s motorkou.
Ako veľmi pri tvorbe počúvate klienta? Je to spolupráca, alebo vám ľudia dôverujú natoľko, že vám nechávajú voľnú ruku?
Väčšinou nás klienti oslovia na základe článkov, ktoré o nás napísali zahraničné médiá, alebo si sami vyhľadali našu stránku cez Instagram alebo Facebook. Zapáči sa im konkrétna motorka a chceli by podobnú. Nie všetky motorky však chceme opakovať.
Dnes pracujeme výlučne so značkou BMW. Máme dve produkčné línie. Prvou je Heritage. To je model BMW R100, väčšinou z 90. rokov. Druhou líniou je Contemporary – je to nová motorka BMW R12. Na obe línie sme vyvíjali dizajn a diely celý minulý rok. Klient je teda limitovaný týmito modelmi a ich základným dizajnom. No má veľkú voľnosť pri farbách, materiáloch a špeciálnych doplnkoch. A my sme mu nápomocní, aby z toho nakoniec nebol Cirkus Humberto.
V Earth Motorcycles ste spravili strategický posun – začali ste sa sústrediť na moderné BMW modely. Čo vás k tomu viedlo a ako na to reagujú vaši zákazníci?
Naša spolupráca s BMW Motorrad začala minulý rok v lete, keď sme sa so slovenským zastúpením značky dohodli na customizácii modelu BMW R12. Po nejakom čase sme im poslali tri návrhy, oni ich skonzultovali s centrálou a mohli sme začať vývojovú fázu projektu.
Z troch modelov, ktoré sme schopní postaviť z nášho nového základu, postaveného na pôvodnom R12 ráme, sme reálne postavili jeden na marcovú výstavu motoriek v Bratislave tento rok. Bola vystavená priamo v stánku BMW a ohlas bol veľmi priaznivý. Je vyrobená vo fabrickej kvalite, čo znamená, že motorka na prvý pohľad vyzerá, akoby vyšla z BMW fabriky, ale nie je to tak.
Motorka teraz v apríli pôjde na celoeurópske promo turné organizované BMW. Tu sa bude zisťovať záujem a získavať leady. Veľmi sa z toho tešíme, lebo je to čisto slovenský dizajn a produkcia, ktoré mieria na európsky trh. Žiaľ, kvôli clám je teraz pre nás trh v USA nerentabilný.
Posun od starších modelov k novým je úplne prirodzený. Úžasné je, že klienti si však stále môžu vybrať, či chcú heritage, alebo contemporary. A rukopis EARTH je na oboch zreteľný.
Aký bol váš najťažší projekt doteraz – motorka, ktorá vás technicky alebo koncepčne najviac potrápila?
Najťažším projektom bol spomínaný Cubus, alebo ako ho svetové médiá nazvali „the Minecraft motorcycle“. Motorka, ktorá vznikala 4 roky a počas nich som niekoľkokrát menil dizajn a tým, pravdaže, aj reálnu stavbu.
Počas štyroch rokov som prešiel rôznymi návrhmi, naučil som sa 3D modelovanie, vytvoril som množstvo hliníkových CNC dielov, prešiel som hodinami zvárania, brúsenia, tvarovania plechu, čalúnenia, montáže, demontáže. Vždy som však mal v hlave len jedno – zostať verný pôvodnej myšlienke – meniť zložité tvary za čisté krivky a línie.
Cubus je ultimátny futuristický koncept, ktorý vzdáva hold kubizmu. Má dve zložité časti, ktoré však pôsobia jednoducho. Prvou je sedadlo. Vyzerá jemne a vytvára ilúziu akoby viselo vo vzduchu. Tento zámer ma však stál veľa konštrukčného úsilia.
Pevnosť som nakoniec vyriešil zavesením sedadla zhora, nie tradične, podopretím zdola. Tak som dosiahol ilúziu levitujúceho sedadla, bez viditeľnej nosnej konštrukcie. Druhou špeciálnou časťou sú riadidlá. Sú dokonale rovné a vytvárajú ilúziu, že prechádzajú cez horné okuliare. V skutočnosti sú však vyrobené z dvoch samostatných rúr, ukotvených do okuliarov.
Cubus je veľmi špeciálny projekt. Ako povedal môj kamarát sochár, Cubus je viac socha ako motorka. A preto som rád, že sa spolu s EARTH posúvame smerom viac k motorkám, ktoré si však stále viete dať do obývačky, pretože sú skutočnými umeleckými dielami.
Okrem dizajnu a inžinierstva vás zjavne baví aj stratégia. Ako sa pozeráte na budúcnosť značky Earth Motorcycles? Vidíte ju stále ako butikový ateliér, alebo máte ambíciu rásť do niečoho väčšieho?
Hodnota značky nie je v tom, čo robí, ale v tom, kto ju vytvára. V prípade EARTH je úplne jedno, čo bude vyrábať, lebo je jasné, že čokoľvek to bude, bude to produkt s dušou, prepracovaný a dotiahnutý do dokonalosti, pretože za značkou stoja hodnotní ľudia.
EARTH nemá ambíciu vyrásť na veľkého výrobcu. Malé, limitované série sú to, čo nás baví a reálne aj to, čo sa dá monetizovať na súčasnom trhu. Akonáhle prekročíte isté hranice, už ste v komodite a tam sú pravidlá úplne iné. Chceme prinášať produkty s vysokou pridanou hodnotou.
A nemusia to byť len motorky. Už druhý rok napríklad pracujeme s Vladkom Dingom na vývoji malých udržateľných domoch z eko materiálov. Je to úžasné vidieť, ako sa zákazníci našich motoriek prekrývajú s potenciálnymi zákazníkmi našich eko domov.
Pri všetkom, čo robíme, sa však nesnažíme zväzovať dlhodobými plánmi. Chceme si užívať súčasné okamihy, žiť tu a teraz a mať radosť z toho, čo pre ľudí vytvárame.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy