Éra spaľovákov zďaleka nekončí. Automobilový gigant prezradil, koľko rokov im ešte ostáva

  • Spaľovacie motory na cestách ostanú ešte niekoľko dekád
  • Myslí si to riaditeľ Bosch Stefan Hartung
  • Aj keby sa s výmenou začne hneď, trvala by 15 rokov
nabíjanie elektromobilu
Ilustračná fotografia, Archív Canva
  • Spaľovacie motory na cestách ostanú ešte niekoľko dekád
  • Myslí si to riaditeľ Bosch Stefan Hartung
  • Aj keby sa s výmenou začne hneď, trvala by 15 rokov

Najväčší výrobca automobilových komponentov je presvedčený, že vozidlá so spaľovacími motormi budú jazdiť po cestách ešte najmenej 35 rokov, kým bude dokončená elektrifikácia cestnej dopravy. TASR o tom informuje na základe správy DPA.

Ak by sa s premenou celej globálnej výroby na úrovni zhruba 90 miliónov motorových vozidiel ročne na elektrické verzie začalo aj hneď, bolo by potrebných 16 rokov, kým by sa všetky modely vyrábali len v elektrickej verzii, uviedol riaditeľ Bosch Stefan Hartung v komentároch, ktoré v nedeľu zverejnil web The Pioneer.

Bosch je kľúčovým dodávateľom pre automobilový sektor. Podľa Hartunga sa tak naďalej budú vyrábať autá so spaľovacími motormi, ktoré sa neskôr budú musieť vymeniť. Odhaduje, že na to, aby po celom svete jazdili len elektrické autá, by bol potrebný dvojnásobný čas, aspoň 30 až 35 rokov.

Hartung upozornil tiež, že niektoré vozidlá nakoniec možno nebudú elektrifikované a v Nemecku tak bude pokračovať aj výroba spaľovacích motorov. „Nemôžete prinútiť zákazníkov mimo Európy, aby ich nepoužívali,“ skonštatoval.

Poznamenal, že budú potrebné inovácie, ktoré zatiaľ neexistujú, pričom poukázal na poľnohospodárske stroje. Kombajny napríklad pracujú až 12 hodín denne s výkonom 250 až 300 kilowattov. „S batériou, ktorá by na to bola potrebná, by sa vozidlo pravdepodobne zaborilo do zeme,“ upozornil.

Hartung potvrdil, že elektrifikácia predstavuje rastúci trh, ale výrobcovia automobilov podľa neho teraz hovoria, že konverzia bude trvať dlhšie, než sa pôvodne predpokladalo. Poprel však, že by Európska únia postupovala pri stanovovaní cieľov príliš rýchlo. „Pri klimatických cieľoch bolo v prvom rade dôležité, aby sme si stanovili cieľ,“ dodal.

Emisie rastú

Globálne emisie oxidu uhličitého (CO2) súvisiace s energetikou pritom dosiahli minulý rok rekordnú výšku. Čiastočne k tomu prispelo zvýšené využívanie fosílnych palív v krajinách, kde suchá brzdili produkciu vodných elektrární. Uviedla to Medzinárodná agentúra pre energetiku (IEA). TASR o tom informuje na základe správy Reuters.

Vedci tvrdia, že v nadchádzajúcich rokoch bude potrebné prudké zníženie emisií CO2, najmä zo spaľovania fosílnych palív, ak sa majú splniť ciele na obmedzenie globálneho rastu teplôt a zabrániť náhlym zmenám klímy.

„Emisie CO2 ani zďaleka neklesajú tak rýchlo, ako je potrebné na splnenie globálnych klimatických cieľov stanovených v Parížskej dohode,“ uviedla IEA v správe.

Podľa analýzy IEA globálne emisie z energií v roku 2023 vzrástli o 410 miliónov ton alebo 1,1 % na 37,4 miliardy ton.

Globálny rast tzv. čistých technológií, ako sú veterné, solárne elektrárne a elektrické vozidlá, pomohol pritom vlani obmedziť tempo rastu emisií, ktoré v roku 2022 dosiahlo 1,3 %.

tankovanie
zdroj: Unsplash/sippakorn yamkasikorn

Znovuotvorenie čínskej ekonomiky, zvýšené využívanie fosílnych palív na výrobu elektriny v krajinách s nízkym výkonom vodných elektrární a oživenie letectva podľa IEA vlani prispeli k rastu emisií v energetike.

Nahradenie stratenej výroby vodnej energie v dôsledku extrémneho sucha produkciou z fosílnych palív predstavovalo približne 40 % alebo 170 miliónov ton CO2 z vlaňajšieho nárastu emisií. „Bez tohto efektu by emisie z globálnej produkcie energií v roku 2023 klesli,“ uviedla IEA.

Emisie súvisiace s energetikou v USA sa podľa správy IEA znížili o 4,1 %, pričom väčšina tohto zníženia pochádzala z výroby elektrickej energie. Emisie z energetiky v Európskej (EÚ) únii klesli v minulom roku takmer o 9 % vďaka prudkému nárastu výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov a znížením jej výroby z uhlia a plynu.

V Číne sa emisie z energií zvýšili o 5,2 %, keďže dopyt rástol po tom, ako sa krajina zotavila z blokád súvisiacich s ochorením COVID-19. Čína však prispela tiež približne 60 % ku globálnemu zvýšeniu solárnych a veterných elektrární a elektrických vozidiel v roku 2023, uviedla IEA. Elektrické vozidlá predstavovali v roku 2023 jedno z piatich predaných nových áut vo svete.

Zdroj: TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá