EÚ chce spoplatniť elektrické bicykle povinným poistením ako majú autá či kamióny
- Pomáhaš si pri jazde do kopca elektromotorom? Možno za to o chvíľu draho zaplatíš
- Európska komisia chce spoplatniť jazdu na elektrických bicykloch. Do tej istej skupiny s autami, zahŕňa aj elektrické kolobežky a segwaye
- Pomáhaš si pri jazde do kopca elektromotorom? Možno za to o chvíľu draho zaplatíš
- Európska komisia chce spoplatniť jazdu na elektrických bicykloch. Do tej istej skupiny s autami, zahŕňa aj elektrické kolobežky a segwaye
Európska komisia bude čoskoro hlasovať o tom, či jazdci na elektrických bicykloch s podporou do 250 W, do 25 km/h budú musieť platiť poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla rovnako ako autá i kamióny. Upozornila na Cyklokoalícia.
Ide o pomerne nepochopiteľný krok, nakoľko sa bicykel s autom nedá porovnať a samotná EÚ sa snaží o popularizáciu alternatívnej, ekologickej dopravy. Ako upozorňuje Európska federácia cyklistov (ECF) a iné organizácie spojené s cyklodopravou, toto nariadenie by vážne poškodilo trh s elektrickými bicyklami a ľudí by to mohlo odradiť od prechodu na ekologický dopravný prostriedok.
Elektrické bicykle veľmi pomáhajú najmä pri jazde do kopca alebo napríklad starším ľuďom a ľuďom s nejakým zdravotným problémom. Ak europoslanci návrh odhlasujú, cyklisti bez poistenia sa odrazu na ceste ocitnú nelegálne. Hlasovanie sa uskutoční 22. januára v Európskom parlamente.
„Zbytočne sa tým zvýši byrokracia pri nákupe e-bajku a náklady na jeho prevádzku. Štatistiky pritom ukazujú, že škody spôsobené e-bajkmi nie sú o nič vyššie, ako tie spôsobené bežnými bicyklami,“ píše Cyklokoalícia, ktorá spolu Nadáciou Ekopolis a SCK – Slovenským Cykloklubom vyzýva slovenských poslancov z dotknutého výboru, aby hlasovali za vynechanie e-bajkov zo smernice.
Ako informoval server Forbes.com, v dokumente, ktorý je prepojený s tlačovým vyhlásením Komisie, sa za nové typy motorových vozidiel považujú aj elektrické kolobežky, segwaye, atď.
Neoficiálne sa polemizuje o tom, že cieľom je vytiahnuť od občanov peniaze, nakoľko cyklisti sa presúvajú z miesta na miesto viacmenej úplne zadarmo. A keďže k tomu inklinuje čoraz viac ľudí, môže to znížiť tržby poisťovní.
„Týmto textom sa Európska komisia pokúša kriminalizovať milióny súčasných používateľov bicyklov s elektrickým posilňovaním,“ povedal minulý rok Adam Bodor z ECF.
Cyklistické odvetvie a ECF žiadajú Európsku komisiu, aby vytvorila jasnú líniu medzi motorovým vozidlom a bicyklom s elektrickým posilňovačom. Komisia však zatiaľ trvá na svojom.