EÚ začne monitorovať reálnu spotrebu áut Slovákov. Čaká nás daň z CO2?

  • Európskej únii už nestačí, akú spotrebu automobilky deklarujú na papieroch
  • Brusel zaujíma reálna spotreba, ktorú chce monitorovať vďaka systému FCM
  • Ten bude od januára 2021 povinnou súčasťou všetkých nových automobilov
 srcset
TASR, pexels.com
  • Európskej únii už nestačí, akú spotrebu automobilky deklarujú na papieroch
  • Brusel zaujíma reálna spotreba, ktorú chce monitorovať vďaka systému FCM
  • Ten bude od januára 2021 povinnou súčasťou všetkých nových automobilov

Autá a ľahké úžitkové vozidlá sú zodpovedné za približne 15 % emisií CO2, ktoré spôsobujú otepľovanie planéty. Doprava je dnes jedinou oblasťou, kde sú emisie skleníkových plynov vyššie ako v roku 1990. Únia si preto stanovila za cieľ obmedziť emisie CO2 z dopravy do roku 2050 o 60 % v porovnaní s úrovňou emisií v roku 1990. 

Ide o veľmi ambiciózny plán, najmä ak si uvedomíme, že zatiaľ čo v iných odvetviach produkcia CO2 klesá, v doprave naopak s rastúcou mobilitou emisie rastú. 

Okrem toho sa zastavil aj trend vývoja vyššej palivovej účinnosti nových áut. Priemerné emisie CO2 sa minulý rok u nových áut zvýšili na 118,5 g na kilometer. Podľa súčasných pravidiel by nemali nové autá po roku 2021 vypúšťať viac ako 95 g na kilometer. 

zdroj: TASR - Lukáš Grinaj

Európska únia chce preto začať s monitorovaním spotreby vodičov, informuje nemecký portál Focus. Ako na to? Už od začiatku roka 2021 majú nové automobily disponovať systémom FCM (Fuel Consumption Monitor), vďaka ktorému bude možné podrobne monitorovať reálnu spotrebu vozidla. 

Novinka má byť zavedená vo všetkých nových modeloch, homologovaných po 1. januári 2020. Staršie modely budú môcť ešte v budúcom roku automobilky predávať bez systému FCM. Od začiatku roku 2021 však bude tento systém povinný u všetkých nových automobilov. Tento systém zabezpečí aj to, že palubné počítače budú ukazovať presnejšiu spotrebu, maximálna odchýlka dosiahne 5 %. 

zdroj: pixabay.com

Jedným z najväčších prekvapení je aj to, že zavedeniu tejto „čiernej skrinky” sa nevyhnú ani elektromobily. Sledovať sa tak nebude len spotreba paliva v litroch benzínu alebo nafty, ale aj spotreba elektrickej energie v kilowatthodinách na kilometer. 

Týmito krokmi chce EK dosiahnuť, aby výrobcovia automobilov vyrábali vozidlá, ktoré nedeklarujú ukážkovú spotrebu len v papieroch, ale sú z hľadiska emisií v norme aj v praxi.

Vzhľadom na skutočnosť, že EÚ už vyhlásila stav Klimatickej krízy, zrejme by sa našla cesta ako zaviesť aj daň zo spotreby vozidla, ktorej výška by závisela od toho, koľko CO2 si vyprodukoval na kilometer. V takomto prípade by si však za jazdu nepriplatil len fanúšik rýchlej jazdy, ale aj rodina, ktorá sa na dovolenku vydá s plne naloženým autom, plne obsadený minivan alebo remeselník so svojou dodávkou.


Zdroje: focus.de, europa.eu

Najnovšie video