Európska krajina ako prvá na svete spustila nabíjaciu diaľnicu. Energia poháňa autá nepretržite

  • Revolučná technológia prešla prvými reálnymi testami
  • Projekt môže pochovať klasické nabíjacie stanice
elektro fiat, diaľnica
  • Revolučná technológia prešla prvými reálnymi testami
  • Projekt môže pochovať klasické nabíjacie stanice
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Nabíjacie stanice pre elektromobily môžu byť čoskoro minulosťou. Projekt Charge as you Drive, vedený spoločnosťou VINCI Autoroutes v spolupráci s Electreon, Université Gustave Eiffel a Hutchinson, posunul elektromobilitu na novú úroveň. Po rokoch vývoja v laboratóriách prešiel k prvej reálnej skúške dynamického bezdrôtového nabíjania priamo počas jazdy.

Inteligentná diaľnica

Projekt Charge as you Drive premieňa diaľnicu na inteligentnú energetickú sieť, schopnú dodávať elektrinu priamo do pohybujúcich sa vozidiel. Každé elektrické vozidlo, ktoré disponuje vhodným prijímačom, dokáže počas jazdy čerpať energiu priamo z vozovky a plynule dobíjať svoju batériu.

Technológia už prešla rozsiahlym výskumom v laboratóriách, kde odborníci testovali fyzikálne vlastnosti, odolnosť materiálov a stabilitu prenosu energie. Po týchto skúškach nasledovala inštalácia indukčných cievok na 1,5 kilometra dlhý úsek diaľnice A10 neďaleko Paríža, uvádza PR Newswire.

Na diaľnici v súčasnosti jazdia štyri prototypy – ťažký kamión, dodávka, osobné vozidlo a autobus – všetky vybavené prijímacími cievkami, ktoré umožňujú okamžitý prenos energie z vozovky. Odborníci sledujú výkon, účinnosť aj stabilitu systému počas rôznych rýchlostí a poveternostných podmienok.

Prvé výsledky sú mimoriadne sľubné. Technológia dosahuje okamžitý výkon nad 300 kW a stabilný prenos viac ako 200 kW počas nepretržitej jazdy. „Zavedenie tejto technológie na hlavných francúzskych cestných sieťach spolu s nabíjacími stanicami ešte viac urýchli elektrifikáciu flotíl ťažkých vozidiel a tým zníži emisie skleníkových plynov v sektore nákladnej dopravy a logistiky, ktorý sám predstavuje viac ako 16 percent celkových emisií krajiny,“ hovorí Nicolas Notebaert, generálny riaditeľ spoločnosti VINCI Concessions a prezident VINCI Autoroutes.

Dopady tejto technológie presahujú hranice samotnej dopravy. Ak sa systém rozšíri, vozidlá už nebudú závislé od objemných batérií, čo zníži ich hmotnosť, cenu aj spotrebu vzácnych surovín. Tým sa otvorí cesta k udržateľnejšej, lacnejšej a výkonnejšej elektromobilite.

„Toto je kľúčový moment v globálnom rozvoji elektrických ciest,“ hovorí Oren Ezer, generálny riaditeľ spoločnosti Electreon. „Verím, že tieto výsledky otvárajú cestu k vybudovaniu tisícov kilometrov bezdrôtových ciest využívajúcich našu technológiu vo Francúzsku a neskôr v celej Európe,“ dodáva.

Ako funguje dynamické indukčné nabíjanie?

Dynamické indukčné nabíjanie funguje na princípe cievok, ktoré sú uložené pod povrchom diaľnice a vytvárajú riadené magnetické pole, uvádza portál Interesting Engineering. Keď elektromobil vybavený prijímačom prechádza ponad tieto cievky, magnetické pole indukuje v prijímači elektrický prúd. Ten priamo napája elektromotor alebo sa ukladá do batérie. V praxi to znamená, že vozidlo sa pohybuje a zároveň dobíja.

Za plynulým prenosom energie stojí mimoriadne presná inžinierska práca. Každý meter vozovky obsahuje presne zarovnané cievky, ktoré sa aktivujú len v momente, keď senzory zaznamenajú prítomnosť vozidla. Riadiaci systém vyhodnocuje údaje v reálnom čase a upravuje výkon tak, aby bola zaručená maximálna účinnosť pri minimálnych stratách.

Cievky sú zároveň chránené vrstvami materiálov, ktoré odolávajú tlaku kolies, teplotným výkyvom aj vlhkosti, vďaka čomu môže diaľnica bezpečne fungovať celé desaťročia.

Nasadenie systému na diaľnici A10 vo Francúzsku je prvým skutočným testom tohto typu v histórii cestnej infraštruktúry. Francúzsko sa tým zaradilo medzi priekopníkov tzv. elektrických ciest, ktoré sa súčasne rozvíjajú aj v ďalších krajinách.

V Nemecku už prebieha testovanie dynamického indukčného nabíjania na úseku diaľnice A6 v Bavorsku. Taliansko skúša podobný systém v projekte „Arena del Futuro“ v Lombardii, kde sa testujú elektrické kamióny a autobusy na spoplatnenom úseku rýchlostnej cesty.

Švédsko dlhodobo analyzuje prevádzku elektrifikovaných ciest pod dohľadom národného dopravného úradu, pričom plánuje postupné rozšírenie systému do hlavných dopravných koridorov. Paralelne prebiehajú aj pilotné testy v Spojených štátoch, Číne, Južnej Kórei a Izraeli.

Čítaj viac z kategórie: Inovácie a Eko

Zdroje: PR Newswire, Interesting Engineering, Vinci

Najnovšie videá

Trendové videá