Európska veľmoc chce zakázať šoférovanie cez víkend. Má na to jediný dôvod

  • Nemecký minister dopravy vystrašil občanov zákazom šoférovania počas víkendov
  • Krajina tak má naplniť svoje klimatické ciele
šoférovanie, doprava
Ilustračná foto, Canva/anyaberkut, Canva/Digital Vision
  • Nemecký minister dopravy vystrašil občanov zákazom šoférovania počas víkendov
  • Krajina tak má naplniť svoje klimatické ciele

Nemecký minister dopravy Volker Wissing šokoval nedávnym vyjadrením, že v Nemecku by sa malo zakázať jazdiť autom počas víkendov. Je to podľa neho nutné, pretože len prostredníctvom takýchto drastických opatrení môže Nemecko splniť svoje klimatické ciele, pokiaľ ide o oblasť dopravy.

„Povedal som občiankam a občanom pravdu,“ vyjadril sa v nemeckom rádiu Deustchlandfunk podľa periodika The Telegraph Wissing. Niekoľko dní pred tým napísal aj list predstaviteľom vládnej koalície, ktorá rokuje o prijatí reforiem zákona na ochranu klímy už od septembra minulého roka.

Podľa agentúry DPA je cieľom ministra vyvolať tlak na koaličnú vládu sociálnych demokratov (SPD), slobodných demokratov (FDP) a Zelených, aby došlo konečne k posunu.

Žiadne obmedzenie rýchlosti

Líderka parlamentnej strany Zelených uviedla, že sú aj iné spôsoby, ako sa vysporiadať so znečistením ovzdušia. Ako možnú alternatívu spomína zavedenie rýchlostného limitu na národných diaľniciach. Obmedzenie rýchlosti na diaľniciach je však kontroverznou témou, ktorú Wissing jednoznačne vylúčil a spolu s ním aj opozičná strana CDU.

Aj napriek tomu, že emisie skleníkových plynov v Nemecku v roku 2023 klesli na najnižšiu úroveň za posledných 70 rokov, sektor dopravy svoje klimatické ciele neplní. Ministerstvo by malo podľa súčasne platného nemeckého zákona o ochrane klímy okamžite spustiť nápravné opatrenia, aby bolo schopné plniť maximálne ročné množstvo emisií, no Wissing tak zatiaľ ešte neurobil.

Plánovaná novela zákona o emisiách by mala mať nové pravidlá. Klimatické ciele by sa hodnotili z pohľadu všetkých odvetví naraz, nie každé zvlášť, píše portál Politico. Ak sa dva roky po sebe nepodarí dosiahnuť celkový cieľ, vláda by rozhodla, ktoré odvetvie má aké opatrenia použiť, aby boli do roku 2030 emisie oxidu uhličitého na povolenej úrovni. 

Ak sa však novela zákona neprijme v parlamente do 15. júla, nemecké ministerstvo dopravy bude podľa Wissinga musieť prijať takzvaný rýchly akčný plán, ktorým by sa do roku 2030 dodržiavali limity emisií v dopravnom sektore. Znamenalo by to aj zákaz jazdy autom počas víkendov. 

Vyvolávanie strachu

Vedúca parlamentnej strany Zelených Katharina Droege uviedla, že nie je zodpovedné, aby minister vyvolával neopodstatnené obavy. Ani zástupca vedúcej parlamentnej strany SPD si nemyslí, že takéto rozhodnutia posunú rokovania dopredu.

„Strašenie prostredníctvom absurdných návrhov ochrane klímy v sektore dopravy vôbec nepomáha, práve naopak,“ povedal.

Expertka na mobilitu z organizácie Greenpeace sa zas pre nemeckú tlačovú agentúru vyjadrila, že nemecký minister dopravy Wissing premrhal dva roky blokovaním každého opatrenia, ktoré bolo na ochranu klímy v cestnej doprave. Teraz podľa nej „prichádza s hororovými scenármi, aby nemusel nič robiť ani v budúcnosti“.

Predseda strany FDP a minister financií naopak takýto návrh podporil. Na sociálnych sieťach napísal, že tento zákon by mohol čoskoro viesť k zákazu jazdy autom počas víkendov.

Zdroje: The Tepegraph, Politico

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá