Exponea ohlásila investíciu 15 miliónov. Dobyjú Slováci startupový svet?

  • Startup má ambíciu stať sa prvým slovenským unicornom
  • Aj keď je spoločnosť na Slovensku v strate, v roku 2020 sa to má zmeniť
  • Exponea sa chce vrátiť k silnému hodnotovému základu a orientácii na zákazníka
zdroj: 300 Exponeákov na fotke z firemného summitu v roku 2019. Zdroj: Exponea.
  • Startup má ambíciu stať sa prvým slovenským unicornom
  • Aj keď je spoločnosť na Slovensku v strate, v roku 2020 sa to má zmeniť
  • Exponea sa chce vrátiť k silnému hodnotovému základu a orientácii na zákazníka

Slovenský technologický startup Exponea ohlásil investíciu v hodnote 15 miliónov eur. Investícia bola zrealizovaná investičnou spoločnosťou LRJ Capital cez fond Growws.

LRJ Capital je fond najbohatšieho Slováka Ivana Chrenka, v ktorom figuruje aj zakladateľ Exponey Peter Irikovský.

Obchod s miliardovými firmami

Exponea v súčasnosti obchoduje s najväčšími firmami sveta. Medzi ich klientov patrí (medzi inými) viac ako 30 firiem, z ktorých každá generuje tržby vyššie ako jednu miliardu dolárov.

Hovoríme napríklad o firmách ako Desigual, River Island, Arcadia, T-Mobile alebo O2. Zaujímavosťou je, že spoločnosť stratila doteraz len jedného zákazníka z ich primárnej cieľovej skupiny veľkých online fashion retailerov.

Exponea získala doteraz investície v hodnote 35 miliónov eur, čo je doposiaľ najväčšia investícia v domácom startupovom ekosystéme.

„Za posledné 4 roky Exponea narástla z 10 na viac ako 300 zamestnancov,“ hovorí pre Startitup zakladateľ Exponea Peter Irikovský.

zdroj: Firemný summit v lete 2016. Zdroj: Exponea.

Straty a vysoké tržby

Exponea je jedna z najrýchlejšie rastúcich firiem v segmente marketingovej automatizácie. Jej biznis je založený na modeli SaaS, teda softvér ako služba. To znamená, že zákazník hosťuje (prenajíma si) softvér, ktorý sám využíva, ale nevlastní ho.

Podľa Finstatu zvyšuje Exponea svoje tržby každý rok, avšak dostáva sa do čoraz väčších strát. Za rok 2018 bola strata slovenskej Exponea s.r.o. vyše 9 miliónov pri tržbách 8 miliónov. Údaje na portáli však nezohľadňujú zahraničné pobočky. Kvôli dohodám s investormi firma zatiaľ nechce uvádzať celkové zisky a tržby.

„Čísla z Finstatu odzrkadľujú hlavne výdavky koncentrované na Slovensku (vývoj, podporné funkcie) a nezahrňujú príjmy, ktoré sú aj na zahraničných entitách v Spojených štátoch, Spojenom kráľovstve,  v Nemecku, Rusku, Poľsku, Česku, či vSpojených arabských emirátoch,“ vysvetľuje finančnú situáciu Irikovský.

SaaS biznis model je známy vysokými vstupnými investíciami. Keďže má Exponea enormný rast, náklady na chod firmy prevyšujú zisky.

„Naďalej máme vysoké ambície a chceme si udržať rast na úrovni 100+% ročne. Zároveň však očakávame aj znižovanie pomeru nákladov k výdavkom tak, aby sme dosiahli naše rastové ambície udržateľne a máme v pláne dosiahnuť „break-even“ (stav, keď sa kontrahované mesačné tržby rovnajú nákladom) počas roka 2020,“ dopĺňa Irikovský.

zdroj: Tímová fotografia z roku 2016. Zdroj: Exponea.

Zmena v štruktúre bola veľmi potrebná

Podľa slov spoluzakladateľa Petra Irikovského prešla Exponea v poslednej dobe výraznými zmenami.

„Začiatkom roka som urobil niekoľko rozhodnutí, ktoré prispeli k zhoršeniu kultúry vo firme. Vytvoril som rolu generálneho manažéra, ktorý riadil každodenné operácie. Toto ma odlúčilo od ľudí a zákazníkov“ vysvetľuje Irikovský.

Najväčším problémom podľa Irikovského bola nejasnosť spoločných hodnôt a ich presnej definície. Podľa jeho slov nikto presne nevedel, čo sa pod spoločnými hodnotami myslí. Zároveň hodnoty zdôrazňovali viac práva ako povinnosti vo firme.

„Urobili sme veľkú chybu, keďže sme sa pýtali, aké hodnoty by ľudia chceli a nie, aké hodnoty potrebujeme mať, aby sme dosiahli naše ciele“ hovorí Irikovský.

CEO spoločnosti priznáva, že chybou boli aj jeho rozhodnutia. „Ak by ste sa ma opýtali, prečo som urobil takéto chyby, odpoveďou je, že som nasledoval (často dobre mienené) rady iných aj napriek tomu, že som s nimi vnútorne plne nesúhlasil,“ hovorí.

Prvý slovenský unicorn?

Exponea uvádza, že sa musí vrátiť k silnému hodnotovému základu a rozvíjať win-win vzťahy, či už vo vnútri firmy alebo so zákazníkmi. „Budem robiť všetko, čo je v mojich silách, aby sme kultúru v Exponea ozdravili,“ vysvetľuje.

Spoločnosť hovorí, že pracuje na vytvorení rodiny Exponea firiem, efektu podobnému americkému PayPalu. Jeho zamestnanci vytvorili už minimálne 9 unicornov a z nich zamestnanci vytvorili ďalších minimálne 10 unicornov. Toto všetko sa ex-PayPal ľuďom podarilo od roku 2002.

Firma zaznamenala v roku 2018 rast o 139 percent. „V roku 2019 si Exponea zachováva stále veľmi vysokú mieru rastu a oproti roku 2018 plánuje narásť viac ako dvojnásobne,“  opisuje ambície Irikovský.

Exponea je slovenský startup, ktorý ponúka marketingovú automatizáciu a pokročilú analýzu zákazníkov. Exponea dnes operuje z 11 kancelárií vrátane New Yorku, Londýna, Berlína, či Dubaja.

Spoločnosť vznikla v roku 2015, kedy sa spojil Jozef Kováč, Peter Irikovský a Ivan Chrenko, aby založili firmu, ktorá bude pôsobiť po celom svete a dotiahne to na statupový vrchol. Doteraz získala investície v hodnote 35 miliónov eur.

Najnovšie video