Falošné zľavy od leta končia. Nový zákon nastaví tvrdšie podmienky pre obchodníkov
- Nekalé praktiky obchodníkov stopne nový zákon
- Platiť začne od začiatku júla
- Nekalé praktiky obchodníkov stopne nový zákon
- Platiť začne od začiatku júla
Na Slovensku bude od začiatku júla platiť nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Prináša vyššiu ochranu v online prostredí. Spotrebiteľom tiež predlžuje lehotu na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu z doterajších 14 na 30 dní, ak bola zmluva uzavretá pri nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti alebo pri organizovanom podujatí na predaj a prezentáciu produktov.
Legislatíva zároveň zvyšuje ochranu pred umelým navyšovaním cien pred rôznymi zľavami a výpredajmi a prináša taktiež lepšiu informovanosť pri uzatváraní zmlúv prostredníctvom online trhov. Informuje o tom tlačová agentúra TASR.
Spravodlivejšie podmienky pre spotrebiteľov
„Tento zákon má za cieľ zabezpečiť spravodlivejšie podmienky pre spotrebiteľov a zároveň motivovať obchodníkov k dodržiavaniu právnych predpisov a rýchlej náprave v prípade ich porušenia,“ uviedla ministerka hospodárstva Denisa Saková (Hlas-SD).
Ako informuje TASR, zákon má taktiež motivovať obchodníkov k dobrovoľnému ukončeniu porušovania predpisov a odškodneniu spotrebiteľov, čím sa má dosiahnuť čo najrýchlejšia náprava práv poškodených spotrebiteľov.
Legislatíva zároveň zvyšuje ochranu pred umelým navyšovaním cien pred rôznymi zľavami a výpredajmi a prináša taktiež lepšiu informovanosť pri uzatváraní zmlúv prostredníctvom online trhov. Zakazuje sa marketing propagujúci tovar ako identický s tovarom v inom členskom štáte, čím sa reaguje na problém dvojitej kvality tovarov.
Rezort hospodárstva dodal, že zmeny zahŕňajú vypustenie povinností nadmerne zaťažujúcich obchodníkov, a to bez reálneho prínosu pre ochranu spotrebiteľov, ako napríklad vypustenie duplicitnej úpravy náležitostí dokladu o kúpe, vypustenie povinnosti zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred.
Zákon zavádza taktiež mechanizmus takzvanej druhej šance, čo je upustenie od uloženia sankcie alebo zníženie jej výmery v prípadoch, ak obchodníci dobrovoľne ukončia porušovanie právnych predpisov a uskutočnia nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov. Zavádza nové zásady ukladania sankcií, ktoré by mali zabrániť uloženiu likvidačných pokút.
Aj zľavy dostanú nové pravidlá
Ako informuje TASR, mnohí spotrebitelia majú skúsenosť s bombastickými zľavami, ktoré v skutočnosti až také skvelé nie sú. Smernica obchodníkom prikáže vypočítať zľavu z najnižšej ceny, za ktorú obchodník ponúkal tovar v posledných 30 dňoch.
„Takéto nekalé obchodné praktiky sú veľmi časté a uvedená zmena skutočne vyčistí trh od špekulantov. Na Heureke si našťastie zákazníci vedia vždy overiť cenu produktu cez graf Vývoja ceny, v ktorom vidia pohyb priemernej aj najnižšej ceny za celé obdobie, počas ktorého sa daný produkt dá kúpiť na Heureke. Jednoducho si tak môžu overiť, či je aktuálna ponuka skutočne výhodná,“ hovorí pre TASR Jan Mayer, výkonný riaditeľ slovenskej a českej Heureky.
Falošné online recenzie
Recenzie, ktoré nepochádzajú od skutočných zákazníkov a ich účelom je len presvedčiť spotrebiteľov k nákupu, zaregistroval pri online nákupoch asi každý. Nová smernica ich zakazuje majiteľom e-shopov používať.
Zároveň ukladá povinnosť zaviesť postupy, ktorými budú e-shopy kontrolovať, či recenzie pochádzajú od tých, ktorí si produkt naozaj zakúpili. To môže byť v praxi pre mnohé e-shopy problém.
„Na Heureke máme overovanie recenzií správne nastavené už od založenia programu Overené zákazníkmi, ktorý slúži práve na zbieranie hodnotení a recenzií. Za rok 2023 spotrebitelia napísali vyše 3 milióny overených recenzií. E-shopy zapojené do programu Overené zákazníkmi tak majú istotu, že ich recenzie sú v súlade s novou smernicou a nemusia sa obávať žiadnych sankcií,“ hovorí Jan Mayer.
Zdroj: TASR