Firmu Slováci začali pred 8 rokmi, dnes v Bratislave zamestnávajú 130 ľudí a ďalších 600 po celom svete s nemeckým partnerom. Aký je ich príbeh?

  • BBG má dnes 40 e-shopov v 26tich krajinách a pobočky po celom svete
  • Do portfólia brandu spadá 14 vlastných značiek a viac ako 2500 produktov
  • Za rok 2019 firma vygenerovala len v našom regióne tržby 35 miliónov eur (viac ako 50% rast medziročne). V celej Európe dosiahli viac ako 216 miliónov eur
bbgthumbnailpb12
Miro Nôta – Dominik Brichta (vľavo) a Peter Both (vpravo)
  • BBG má dnes 40 e-shopov v 26tich krajinách a pobočky po celom svete
  • Do portfólia brandu spadá 14 vlastných značiek a viac ako 2500 produktov
  • Za rok 2019 firma vygenerovala len v našom regióne tržby 35 miliónov eur (viac ako 50% rast medziročne). V celej Európe dosiahli viac ako 216 miliónov eur

Peter Both a Dominik Brichta začali s podnikaním, keď ešte ako teenageri objavili, že na trhu je diera v oblasti kvalitných audio produktov. Človek sa jednoducho nevyhol kompromisu medzi tým, ako produkt vyzerá a koľko stojí.

Obaja však videli, že sa to dá robiť aj inak, lepšie. Priniesť zákazníkom niečo, čo by nekompromitovalo ani jeden z troch dôležitých aspektov – kvalita, dizajn a cena.

 

Slovenské korene, nemecká kvalita

Všetko sa to začalo malým e-shopom, ktorý sa venoval zvukovej a DJ technike. Keďže priniesol široký výber kvalitných produktov a vyplnil medzeru na trhu, firma sa rýchlo stala dôležitým hráčom – a objednávky sa hrnuli z každej strany.

Samotný Electronic Star vznikol v roku 2012 ako joint venture slovenských a nemeckých zakladateľov. Slováci sa spojili so svojim nemeckým partnerom Chal-Tec pod vedením Petra Chaljawskeho, ktorý dodával produkty aj do pôvodného obchodu.

Prostredníctvom tohto úspešného joint venture sa bratislavská spoločnosť stala ústredím a holdingovou spoločnosťou pre strednú a východnú Európu, zatiaľ čo jej sesterská nemecká spoločnosť Chal-Tec GmbH prevádzkovala rovnaké internetové obchody na západoeurópskych trhoch.

Electronic-star sa raketovou rýchlosťou rozrástla do strednej a východnej Európy, pričom dnes ju môžeš nájsť napríklad v Maďarsku, Chorvátsku, Rumunsku, Česku, Slovinsku, Bulharsku, Poľsku či Turecku.

Názov Electronic-star bol každodennou súčasťou firmy celých 7 rokov. Názvy spoločností v rámci skupiny sa však líšili – Chal-Tec v Nemecku, Hi-Fi Tower v Británii, GTS v Hongkongu atď. Nebolo ľahké sa v tom zorientovať a obchodné úspechy spoločností na troch kontinentoch viedli k potrebe zjednotiť sa.

Ako signál zjednotenia a posilnenia obchodnej skupiny vznikla spoločná vizuálna identita a holdingová štruktúra pre všetky spoločnosti – Berlin Brands Group.

Slováci v nej držia kontrolný podiel nad trhmi strednej a východnej Európy a menšinový podiel nad trhmi západnej Európy, Ameriky a Ázie. Popri riadení trhov strednej a východnej Európy majú dnes Dominik a Peter v koncernovom predstavenstve v Berlíne dve miesta zo siedmych.

Peter sa venuje dennému riadeniu trhov strednej a východnej Európy. Dominik, ktorý počas rozbiehania BBG  vyštudoval právo vo Viedni sa venuje strategickým otázkam, akcionárskym vzťahom, ako aj finančnej a právnej oblasti, keďže v zmysle rodinnej tradície pôsobí popri BBG aj v butikovej advokátskej kancelárii.

Tú zakladali ešte pred tridsiatimi rokmi jeho rodičia a kde sa venuje transakčnému poradenstvu a denne zastupuje spoločnosti a investičné fondy z oblasti venture capital a private equity pri finančných vstupoch a investíciách do začínajúcich ako aj už rozbehnutých spoločností – práve tu dokáže dobre kombinovať skúsenosti z podnikania a advokácie.

zdroj: BBG

Obrovský rebranding na BBG pod taktovkou Slovákov

Firma sa odvážne rozhodla prejsť veľkým rebrandingom, ktorý prebehol na slovenskej pôde. Za všetkým stojí brandingová slovenská firma GoBigname pod vedením Slovákov Michala Pastiera a Ruda Letka.

Zjednotili vzhľad a dizajn, vymysleli nové meno a uľahčili komunikáciu medzi kontinentmi. Dnes tak viac ako 700 ľudí, ktorých BBG zamestnáva s nemeckým partnerom, pracuje pre Berlin Brands Group s koreňmi na Slovensku.

Od svojich začiatkov, teraz už medzinárodná spoločnosť, prešla obrovskými zmenami a dnes má pod sebou vyše 40 e-shopov. Počet ich zákazníkov presahuje 1 000 000 a súčasťou sú obchody ako Klarstein (domáce spotrebiče), Capital Sports (posilňovňa a fitness) a 12 ďalších, s ktorými sa na dennej báze stretávaš aj na slovenskom internete.

Túto reklamu určite poznáš.
Tušil si, že sa za dizajnovými mašinkami z Nemecka sa v skutočnosti skrývajú Slováci?

Práve pod Klarstein spadajú aj najpredávanejšie produkty BBG – kuchynský robot Bella Rossa či ochladzovač vzduchu Skyscraper Ice 4 v 1.

Hoci sa rozrastajú v celej Európe, na svoje rodné Slovensko pritom nezabúdajú. Ich centrálu nájdeš v moderných priestoroch na Grösslingovej ulici v historickom centre Bratislavy. Sedí tu 130 zamestnancov v 8 oddeleniach, ktorí pravidelne cestujú do Berlína či iných miest na celom svete.

Priamo v kancelárií si môžu zahrať billiard, kalčeto, Playstation alebo zrelaxovať v masážnom kresle. A firemná kultúra? Vyzerá presne tak, ako by si od modernej spoločnosti očakával – vzájomná dôvera je tu dôležitá a ak máš svoje odrobené, môžeš bežať domov.

zdroj: Miro Nôta

Až 76 % Slovákov uprednostňuje známu a overenú nemeckú značku

Hlavnou devízou BBG je, že sa všetky produkty rozhodli navrhovať, vyrábať a predávať sami. Nie sú tak žiadnym resellerom produktov. Všetko vzniká v ich réžii a e-shopy pod BBG predávajú až 2 500 vlastných výrobkov.

Tento relatívne nový business model sa volá vertical commerce, kde firma kontroluje a vlastní celý reťazec – od navrhnutia produktu, až po jeho maloobchodný predaj cez vlastné predajné kanály. Produkty sa dizajnujú práve v Nemecku, ktoré je synonymom kvality a na ich vývoj sa skladá spoločne slovenská aj nemecká strana.

BBG sa pritom špecializuje najmä na odvážne, autentické a ohromujúce produkty, ktorým však priraďuje prijateľnú cenu.

Našou vášňou sú produkty a trendy, ktoré vedú k ich inováciám. Každý produkt je dôležitou súčasťou starostlivo spravovaného lifestylového portfólia. Pozornosť venovaná detailom a špičkovým technológiám zabezpečuje, že zákazníkom vždy poskytneme nové trendy a funkcie na podporu ich životného štýlu,” hovorí Peter Both.

A Slováci súhlasia – nemecký dizajn totiž považujú za synonymum kvality. Až 76 % Slovákov uprednostňuje nemecký dizajn a overenú značku. Muži dokonca preferujú nemeckú, pred všeobecne európskou, ešte o 13% viac ako ženy.

Slovensko prešlo veľkou zmenou. Slováci sa za poslednú dekádu naučili, že v dizajne ide o pridanú hodnotu produktov. Chceme, aby si naši zákazníci užívali svoju vášeň pre hudbu, varenie, šport alebo záhradníctvo bez kompromisov. Každý z našich výrobkov tvoríme s rovnakým nadšením pre vysokú kvalitu a dizajn, a zároveň za dostupnú cenu.

zdroj: Miro Nôta – Dominik Brichta (vľavo) a Peter Both (vpravo)

Berlin Brands Group sa z malého slovenského startupu premenila na globálnu e-commerce spoločnosť, ktorá dnes pôsobí v 26 rôznych krajinách na celom svete – len náš región pritom v roku 2019 generoval tržby vo výške 35,5 milióna eur (bez DPH) a stará sa o 9 krajín strednej a východnej Európy.

Ich kancelárie sú rozmiestnené na celom svete, vrátane Bratislavy, Berlína, Istanbulu, Los Angeles či Číny.

V Európe BBG minulý rok dosiahla tržby viac ako 216 miliónov eur (bez DPH).

Nezastaviteľný rast

Svoj rast financovalo BBG vždy zo svojich vlastných vygenerovaných zdrojov. Firma je dlhé roky profitabilná a nemala nikdy žiadneho angel či VC investora.

Peter a Dominik do firmy neustále investujú svoj čas a vygenerované prostriedky, a to je ich tajomstvo na raketové tempo rastu, aké si od začiatku udržiavajú. Na rozdiel od veľkého množstva dnešných startupov s hypotetickými valuáciami sa ich hodnota odráža od skutočných predajov a reálnej ziskovosti. Veď len vo výrobkoch na sklade drží BBG produkty v hodnote desiatok miliónov eur.

Dnes sú zdravou firmou, ktorá pravidelne vykazuje zisky. Podľa Finstatu, ktorý ale ukazuje výlučne tržby zo Slovenskej republiky, medzi rokmi 2017 a 2018 narástli o 38 %.

Výsledky BBG treba však zrátavať na konsolidovanej báze jednotlivých trhov, kde pôsobia a máme informácie, že medzi rokmi 2018 a 2019 tržby v našom regióne vzrástli až o 50,5 %.

V roku 2020 BBG plánuje rast tržieb v CEE regióne na viac ako 51 miliónov eur a v celej Európe až na viac ako 260 miliónov eur. BBG sa postupne rozširuje na nové trhy a so svojim dizajnovým tímom prinášajú inovácie do tisícok domácností po celej Európe.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá