Firmy sa chystajú na nástup generácie Alfa: „Manažér už nebude autorita, ale game master“

  • Zamestnávatelia sa strategicky pripravujú na príchod generácie Alfa
  • Prispôsobiť sa bude musieť celé pracovné prostredie
generácia Alfa v pracovnom prostredí
  • Zamestnávatelia sa strategicky pripravujú na príchod generácie Alfa
  • Prispôsobiť sa bude musieť celé pracovné prostredie
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Hoci generácia Alfa (deti narodené od roku 2010) ešte len končí školskú dochádzku, firmy si už dnes kladú otázku: Ako sa zmení pracovné prostredie, keď o niekoľko rokov vstúpia na trh práce?

Očakáva sa, že táto najmladšia a najdigitálnejšia generácia bude mať úplne iné očakávania, hodnoty aj nároky. Na čo sa musia zamestnávatelia pripraviť a aké výzvy či príležitosti to prinesie? Odpovedajú Jitka Kouba z Graftonu a Tomáš Nagy z Pretlaku.

Prípravy sú zatiaľ strategické, nie praktické

Firmy sa podľa marketingovej riaditeľky z personálnej agentúry Grafton zatiaľ pripravujú len v strategickej rovine: „O reálnych prípravách je ešte predčasné hovoriť, zatiaľ ide skôr o strategickú rovinu – firmy si uvedomujú, že nastupujúca generácia bude v mnohom odlišná.“ Sledujú trendy, menia komunikačný jazyk a zamýšľajú sa nad flexibilnejšími formami mentorstva a vzdelávania. Niektorí zamestnávatelia už budujú inkluzívne a prispôsobivé pracovné prostredie.

Aj Tomáš Nagy z platformy Pretlak potvrdzuje, že väčšina firiem vníma nástup generácie Alfa ako vzdialenú budúcnosť. Tie progresívnejšie však už posilňujú autentickosť, vizualitu a zrozumiteľnosť vo svojom employer brandingu. „Generácia Alfa je najviac digitálne zdatná generácia v histórii, a ak niečo nefunguje hneď a intuitívne, strácajú záujem,“ upozorňuje Nagy.

Generácia Alfa: Iné očakávania, iné návyky

Očakáva sa, že Alfisti nebudú prijímať „normál“ ako štandard. Ako hovorí Nagy, vyrastajú v personalizovanom svete Netflixu a školských aplikácií. Prácu budú vnímať ako kombináciu zmysluplnosti, hodnôt a zážitku. „Ich pozornosť je rozkúskovaná, no ak ich niečo zaujme, vedia sa do toho ponoriť naplno,“ dodáva.

Kouba predpokladá, že budú výrazne náročnejší na digitálne nástroje, spätnú väzbu a možnosť ovplyvniť veci hneď od začiatku. Očakáva sa tiež, že budú citlivejší na medziľudskú interakciu a náročnejší na udržanie pozornosti, čo už pociťujú aj školy pri výučbe.

Digitálne silní, ale nie bez slabín

Digitálna gramotnosť, práca s technológiami, orientácia vo virtuálnom aj fyzickom priestore – to všetko budú podľa marketingovej riaditeľky z Graftonu silné stránky generácie Alfa. Alfisti budú flexibilní a rýchli vo filtrovaní informácií, schopní využívať nástroje, ako sú umelá inteligencia či automatizácia.

Nagy vyzdvihuje ich technologickú intuíciu, digitálny jazyk a silný vizuálny zmysel. „Budú firmám nastavovať zrkadlo. V popredí bude vysoká senzitivita na spoločenské témy – diverzita, udržateľnosť a duševné zdravie,“ konštatuje.

Na druhej strane hrozí riziko preťaženia informáciami, nízkej odolnosti voči frustrácii a sklonu k rýchlemu vyhoreniu. Kouba tiež upozorňuje, že môžu mať problémy so štruktúrovanou tímovou prácou, disciplínou či zvládaním konfliktov tvárou v tvár.

Nové vedenie, nové prostredie

Integrácia Alfy si vyžiada nové formy riadenia. Klasické hierarchie a rigidné štruktúry ich podľa Nagya odradia. „Manažér pre nich nebude autorita, ale skôr mentor alebo ‚game master‘,“ vysvetľuje. Potrebujú cítiť dosah svojej práce a byť súčasťou tvorby riešení.

Kouba pripomína, že tlak na fyzickú prítomnosť v kancelárii nebude účinný, ak v tom Alfisti nebudú vidieť zmysel. No zároveň zdôrazňuje, že princípy riadenia sa zásadne nezmenia – autorita zostane súčasťou pracovnej hierarchie.

„Tradičné školenia nahradia mikroformáty, gamifikácia a autonómne platformy,“ tvrdí Kouba. Generácia Alfa sa chce učiť presne to, čo práve potrebuje – ideálne cez mobil, video alebo AI asistenta.

Vzdelávanie podľa neho musí byť rýchle, praktické, interaktívne: „Cez mikroobsah, AI tutoriály, virtuálnu realitu a hry.“ Tradičné kurzy bez interakcie túto generáciu minú.

Benefity a kultúra, ktoré dávajú zmysel

Zamestnanecké benefity sa budú musieť zmeniť. „Nie ďalšia karta na obed, ale prístup k vzdelaniu, mentálnemu zdraviu a kreatívnym priestorom,“ hovorí Nagy. Alfisti budú očakávať zmysluplnosť, transparentnosť, rovnosť šancí a duševnú pohodu.

Kouba dopĺňa, že hybridný režim práce bude štandardom a ekologické hodnoty či inkluzívna kultúra sa stanú dôležitými faktormi pri výbere zamestnávateľa.

Obaja odborníci sa zhodujú, že medzigeneračná spolupráca bude možná, ak sa firmy zamerajú na budovanie rešpektu a otvorenej komunikácie. Kouba hovorí o potrebe obojstranného mentoringu a uvedomovaní si generačných rozdielov ako prínosu, nie problému.

Nagy zdôrazňuje: „Kompatibilita bude o nastavení, nie o veku.“ Ak sa vytvorí zdravé prostredie, generácia Alfa prinesie do tímov energiu a nové otázky, ktoré posunú zaužívané spôsoby na vyššiu úroveň.

Personalisti budú musieť zmeniť prístup

Pohovory sa menia už teraz – sú kratšie, často online. Ide o prirodzený vývoj, nie revolúciu. Nagy tvrdí, že Alfisti budú čakať viac dialóg než výsluch. „Budú sa pýtať, čo im firma dá. A personalisti si možno budú musieť upgradnúť aj jazyk – staré frázy už neoslovia.“

Generácia Alfa ešte len dorastá, no už teraz si firmy uvedomujú, že ich príchod prinesie významné zmeny. Pracovné prostredie, štýl vedenia, vzdelávanie aj komunikácia sa budú musieť prispôsobiť hodnotám, očakávaniam a digitálnemu mindsetu novej generácie. Nie revolúcia, ale dôsledná evolúcia – to je kľúč k ich úspešnej integrácii.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá