a2
Alza
a1
Alza

FOTO: Alza využila pandémiu, postavila dychberúce priestory pre zamestnancov. Sú ako vystrihnuté zo Silicon Valley

  • Alza využila home office jej zamestnancov na kompletnú rekonštrukciu hlavného sídla
  • Zamestnanci majú teraz k dispozícii kaviareň, greenspace plný živých rastlín či 42 zasadačiek
  • Jedna z nich sa nachádza v reštaurovanej dodávke Saviem z roku 1961
  • Alza využila home office jej zamestnancov na kompletnú rekonštrukciu hlavného sídla
  • Zamestnanci majú teraz k dispozícii kaviareň, greenspace plný živých rastlín či 42 zasadačiek
  • Jedna z nich sa nachádza v reštaurovanej dodávke Saviem z roku 1961

Zatiaľ čo predtým bola práca z domu benefitom, pandémia spôsobila, že teraz sú kancelárie skôr za odmenu. Napriek tomu Alza rozšírila priestory svojho českého sídla o ďalšie podlažie s plochou 6 000 m2.

„V súvislosti s dynamickým rastom firmy sme potrebovali nájsť dlhodobo udržateľný model práce s priestorom. Celé poschodie je preto riešené s dôrazom na flexibilitu,“ vysvetľuje Jan Moudřík, riaditeľ expanzie a facility spoločnosti Alza.

Firma navyše počíta s tým, že bude už nastálo k práci pristupovať inak. Pracovisko chce kombinovať, pričom kancelárie budú využívané skôr na kreatívne schôdzky a porady. Dôraz sa preto kládol na vytvorenie rôznorodých priestorov umožňujúcich spoluprácu. Týka sa to zasadacích miestností a aj zdieľaných pracovných miest v duchu coworkingu.

zdroj: Alza
zdroj: Alza

Zrekonštruované priestory druhého poschodia bývalej sódovkárne ponúkajú 27 nových zasadacích miestností, z ktorých je každá zariadená v inom štýle.

„Prišli sme k záveru, že štýlovo rôzne zasadacie miestnosti si zamestnanci lepšie zapamätajú a nebudú musieť strácať čas ich hľadaním. Tematicky podobné zasadačky sú síce na prvý pohľad podarené, ale v praxi sa neosvedčili,“ vysvetlil Moudřík.

Vyhovuje ti práca z domu?

Kino a sedačky z Boeingu

Po novom tu totižto namiesto klasických miestností s unifikovanými stolmi, stoličkami a projekčnou technikou nájdeš napríklad staničnú čakáreň, knižnicu alebo kino vybavené pravými sedačkami z Boeingu.

zdroj: Alza
zdroj: Alza

Najväčšiu pozornosť púta zreštaurované nákladné vozidlo Saviem z roku 1961. Aby sa tento predchodca legendárnej Avie mohol stať zasadačkou s názvom Truck, venovali zamestnanci firmy jeho reštaurovaniu desiatky hodín svojho voľného času. 

Ústrednému priestoru, ktorý bude časom slúžiť na stretávanie väčších skupín zamestnancov a hromadné prezentácie, dominuje kaviareň. Tá poskytuje priestor na neformálne schôdzky zamestnancov aj ich hostí.

zdroj: Alza
zdroj: Alza

 „Srdcom každej firmy je kávovar, my máme rovno kaviareň. Teraz teda už dve,“ okomentoval rekonštrukciu Jan Moudřík, ktorý nový vzhľad kancelárií začal navrhovať už pred dvomi rokmi a celú prestavbu mal na starosti.

Víťaz pandémie

Alza dosiahla vlani podľa predbežných výsledkov obrat 1,4 miliardy eur bez DPH. E-shop tak rástol najrýchlejšie za uplynulých desať rokov, a to o 28 % za rok. Počet unikátnych zákazníkov sa rozrástol na takmer 5 miliónov. Tí na e-shope vytvorili úctyhodných 15,8 milióna objednávok.

„V Alze sme sa pripravovali už od konca decembra, kedy sme sledovali, či by mohlo dôjsť k narušeniu toku tovaru z Číny – najmä v druhom štvrťroku, a preto sme s predstihom významne navýšili skladové zásoby. Pandémie nás teda zastihla pripravených,” objasnila pre Startitup PR špecialistka spoločnosti Alza – Kateřina Daňková.

zdroj: Alza
zdroj: Alza

Rast na Slovensku

„O tom, že nám zákazníci v náročných časoch verili, svedčí rast vo všetkých krajinách, kde pôsobíme. V ČR sme rástli o 23 %, na Slovensku to bolo 36 % a v Maďarsku 27 %. Obrovský úspech sme zaznamenali v Rakúsku a Nemecku, kde sme vyrástli o 250, resp. 236 %,“ uviedol Tomáš Havryluk, podpredseda predstavenstva Alza.

zdroj: Alza
zdroj: Alza

Nové portfólio

Okrem expanzie investovala spoločnosť do rozvoja svojich služieb a ponúkaného portfólia tovaru. „Zamerali sme sa na naše privátne značky, napr. športové vybavenie Campgo či Stormred, orechy Bery Jones alebo príslušenstvo k smartfónom AlzaGuard a produkty AlzaPower či ekologická drogéria AlzaEco,“ okomentoval rastúcu šírku sortimentu Petr Bena, podpredseda predstavenstva a dodal:

„Tiež obrat programu Alza Dropshipment medziročne vzrástol o 220 %, aj vďaka zapojeniu nových veľkých partnerov ako napríklad predajca módy Zoot alebo Alkohol.cz. Zároveň sme spustili program Alza Partner pre predaj darčekových poukazov tretích strán či program Zdieľaj a ušetri pre skupinové nakupovanie.“

zdroj: Alza
zdroj: Alza

Zásadným sa behom pandémie ukázalo rozhodnutie intenzívne budovať sieť samoobslužných výdajných schránok AlzaBoxov, ktoré umožňujú jedno z najbezpečnejších vyzdvihnutí objednávok. E- shop behom roku ich počet viac ako strojnásobil na 700.

„Rýchlosť a zároveň bezpečnosť doručenia sa stala jednou z hlavných potrieb zákazníkov. Preto sme rozšírili služby AlzaExpresu na 11 miest v Česku, západnom Slovensku a Budapešti,“ zdôraznil Tomáš Havryluk. 

zdroj: Alza
zdroj: Alza

Miliardové míľniky

V roku 2020 pokorilo 15 špecializovaných segmentov miliardovú hranicu. „Medzi nové miliardové špeciálky sa zaradili beauty a drogéria, hobby a záhrada, hračky, nositeľná elektronika, služby, šport a tlačiarne a spotrebný materiál. Alza sa tak stala širokosortimentovým predajcom tovaru a služieb,“ uviedol Jan Sadílek, riaditeľ marketingu v Alza.

Smartfóny presiahli obrat 4 miliárd, tesne pod touto métou skončili notebooky, domáce elektro a príslušenstvo pre IT a mobilné telefóny. „Rekordným dňom bol 14. december s tržbami 292,5 miliónov korún a s 119 715 objednávkami. To predstavuje v priemere 1,39 objednávky za sekundu,“ doplnil Sadílek.

Zmeny v správaní zákazníkov sa prejavili v preferencii bezhotovostných platobných metód. Takmer 70 % všetkých platieb bolo prevedených platobnou kartou. Na úkor predtým veľmi obľúbenej platby na dobierku alebo v hotovosti pri prevzatí tovaru sa zvýšil podiel online platieb kartou na 46 %. Firma v roku 2020 tiež venovala milión korún na vývoj pľúcnych ventilátorov CoroVent.

Zdroj: Alza

Najnovšie