FOTO: Luxus a sloboda za pár tisíc eur. Nesmrteľné kabriolety 90. rokov lákajú nových majiteľov
- Kabriolety boli v 90. rokoch symbolom luxusu a slobody
- Dnes ich predaje klesajú a vodiči siahajú skôr po veteránoch
- Toto je 6 legendárnych modelov
- Kabriolety boli v 90. rokoch symbolom luxusu a slobody
- Dnes ich predaje klesajú a vodiči siahajú skôr po veteránoch
- Toto je 6 legendárnych modelov
Ak si bol už v 90. rokoch minulého storočia milovníkom áut, určite si spomínaš na obrovskú popularitu bezstrechových áut. Tisíce koní pod kapotou, vlasy vo vetre a nekončiaci pocit slobody. Okrem týchto vecí však kabriolety nabrali na okamžitej obľúbenosti kvôli tomu, že jeho vlastník bol jednoducho frajer.
Práve v 90. rokoch nastal veľký príval kabrioletov a roadsterov, pričom si mohol nájsť tak, ako drahé tátoše, tak aj cenovo prijateľné kusy. Ako informuje Autobild, tieto časy sú už nenávratne preč. Športové autá, medzi nimi aj „kabriá“, majú klesajúce predaje a automobilky tak neinvestujú do ich ďalších vývinov.
Nehovoriac o tom, že mladí i starší vodiči, ktorí majú záujem o kúpu bezstrechového auta, skôr siahajú po skutočne raritných či veteránových kúskoch.
Pozreli sme sa na to, ktoré legendárne tátoše stoja skutočne za to, či si ich môžeš kúpiť a koľko ťa to bude stáť.
Mercedes-Benz SLK
Keď Mercedes-Benz uviedol na trh model SLK, priniesol revolučnú inováciu v podobe unikátnej skladacej pevnej strechy. Stačilo stlačiť jediné tlačidlo a dvojmiestny roadster sa elegantne premenil z otvoreného kabrioletu na uzavreté kupé. Týmto sa značka s trojcípou hviezdou výrazne odlíšila od konkurenčných BMW a Porsche, hoci v oblasti jazdnej dynamiky za nimi mierne zaostávala.
Úspech modelu potvrdzujú aj čísla. Do ukončenia výroby prvej generácie v roku 2004 opustilo výrobné linky celkovo 309 262 vozidiel.

Počiatočná ponuka motorov zahŕňala štvorvalcové jednotky, z ktorých vynikal najmä 230 Kompressor s výkonom takmer 200 koní, ideálne fungujúci v spojení s automatickou prevodovkou. Paleta agregátov sa postupne rozširovala. V roku 2000 pribudol šesťvalcový motor a vyvrcholením sa stal športový variant AMG SLK32 predstavený v roku 2001.
V autobazároch nájdeš tieto autá s rôznym rokom výroby. Ak by si chcel skutočnú prvotinu, potom ju nájdeš na Autobazare už za 99-tisíc českých korún, čo je v prepočte približne 3 916,59 eur.
BMW Z3
BMW Z3 prinieslo širokú paletu motorov pre každého. Od základného štvorvalca s objemom 1,9 litra až po výkonné radové šesťvalce. Tie postupne rástli od 2,8 litra až po trojlitrový agregát. Pomyselnou čerešničkou na torte sa stal model Z3M, ktorý dostal pod kapotu 3,2-litrový šesťvalec z BMW M3. Keď v roku 1995 tento roadster vstúpil na trh, rýchlo sa zaradil medzi kľúčových hráčov vo svojom segmente.
Kombinácia zadného náhonu, tuhého podvozku a atmosférických motorov robí z BMW Z3 skutočného športového ducha. Tento kompaktný roadster vyniká vysokou stabilitou a presným riadením, čo z neho robí ideálneho spoločníka pre dynamickú jazdu. Ako informuje AAA Auto v recenzii tohto tátoša, zaujímavosťou je, že vznikla aj verzia kupé, ktorá oživila koncept športového kombi. Ako pravý športiak, Z3 neexceluje v praktickosti, čo vidieť napríklad aj na batožinovom priestore.

Výbava zodpovedá dobe vzniku, a tak rátaj so základnou klimatizáciou, airbagmi a elektrickým ovládaním. Nič navyše však v tomto smere nečakaj. Ak by si sa ja ty chcel stať majiteľom, je nutné počítať s vyššími prevádzkovými nákladmi, najmä pri výkonnejších šesťvalcových motoroch. To zahŕňa zvýšenú spotrebu paliva a nákladnejšiu údržbu vrátane drahších náhradných dielov.
Ak by ťa však autíčko svojím dizajnom zaujalo, v dobe vydania tohto článku sme ho pre teba našli už od 109 000 českých korún (4 312,20 eur).
Mazda MX-5
Príbeh legendárneho roadstera Mazda MX-5 sa začal písať v roku 1989, keď sa automobilka rozhodla oživiť segment ľahkých športových vozidiel. Pri návrhu sa konštruktéri nechali inšpirovať ikonickým Lotusom Elan zo šesťdesiatych rokov, čo sa odrazilo nielen na vzhľade, ale aj na jazdných vlastnostiach vozidla.
Technická stránka stavila na osvedčenú kombináciu – pohon zadných kolies a nenáročný 1,6-litrový motor s dvojitou vačkou. Hoci výkonové parametre neboli na prvý pohľad oslnivé, MX-5 si získala vodičov svojou brilantnou ovládateľnosťou a čistou radosťou z jazdy.

Mazda MX-5 si získala povesť spoľahlivého vozidla, no aj napriek tomu sa nevyhla určitým konštrukčným nedostatkom. Podľa recenzie na portáli topspeed.sk by mali majitelia venovať zvýšenú pozornosť niekoľkým problematickým oblastiam, ktoré sa na tomto modeli bežne vyskytujú. Jedným z kritických miest je látková strecha, ktorá postupom času podlieha opotrebeniu.
Medzi typické slabiny Mazdy patrí aj tenký kľúč zapaľovania, ktorý má tendenciu zlomiť sa priamo v spínacej skrinke. Z tohto dôvodu je rozumné zaobstarať si záložný kľúč ešte predtým, ako nastane problém. Pri celoročnom používaní vozidla sa ako závažný nedostatok ukazuje nedostatočná ochrana proti korózii.
Ceny sa pohybujú od 2 500 do 7-tisíc eur. Ak ale chceš, aby sa kúpa oplatila, je fajn sa porozhliadať po neskorších modeloch, v cenovej relácii od 4 500 eur. My sme toto auto na bazári pre teba našli už od 5 000 eur.
Môžeš si kúpiť legendárne auto z filmu Rýchlo a zbesilo, aj najkrajšie kabrio v hre >>>
Honda S2000
Keď japonská automobilka Honda oslavovala svoje polstoročie, rozhodla sa tento míľnik osláviť výnimočným spôsobom. Na trh uviedla model, ktorý sa navždy zapísal do histórie športových automobilov – Hondu S2000. Na rozdiel od súčasného portfólia výkonných modelov značky, ktoré stavajú na pohone predných kolies, S2000 sa vrátila ku klasickej koncepcii so zadným pohonom.
Skutočným klenotom tohto športového vozidla sa však stal jeho dvojlitrový motor. Svojím výkonom dokázala Honda prekvapiť celý automobilový svet a v istých smeroch predbehnúť aj samotnú značku Ferrari. Podľa recenzie na Garáž.cz hocikto, kto kedysi uvažoval nad kúpou tohto auta, nemal uvažovať či váhať, ale konať. Toto auto je vyslovene navrhnuté pre skúsených vodičov a so svojou malou konštrukčnou váhou a nadupaným motorom je jazda ako sen.

Honda S2000 sa dokonca objavila na začiatku milénia v kultovom filme Rýchlo a zbesilo. Pretože je legendárnym autíčkom, je skutočne ťažké ho nájsť. Rovnako tak sa tento záujem odzrkadľuje aj na cene. V prípade, ak by si chcel čo najlacnejšiu ponuku, na známom portáli sme ho našli na za 10 500 eur. Na rovnakom portáli však vie toto auto získať v nádhernej Formula červenej za 22-tisíc eur.
Toyota MR2
Toyota MR2 vzišla z ambície konkurovať populárnej Mazde MX-5, pričom sa to prejavilo najmä vo vynikajúcej ovládateľnosti vozidla. Pod kapotou sa skrýval atmosférický štvorvalec s objemom 1,8 litra, ktorý poskytoval výkon 140 koní. Vďaka tomu auto dokázalo zrýchliť na stovku za menej ako 8 sekúnd a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 210 km/h. Hoci strešný mechanizmus fungoval bezproblémovo svojou jednoduchosťou, obmedzený batožinový priestor za sedadlami mohol niektorých potenciálnych záujemcov odradiť od kúpy.
Pri kúpe tohto auta sa oplatí zaobstarať si práve druhú generáciu. Podľa Garáže.cz je totiž druhá generácia stále ešte dosť ľahká a jej elegantný oblý a uhladený vzhľad vyzerá aj dnes dosť moderne.

Vek tohto auta prezrádzajú len vyklápacie svetlá, ktoré v 90. rokoch boli skutočným trendom. Na dnes vyrábaných autách ich už nenájdeš. Recenzent z portálu Martin na tomto aute pochválil aj priestrannosť. Podľa jeho vlastných slov sa mu na strane spolujazdca dokonca podarilo úplne natiahnuť.
Toyota MR2 sa stala neuveriteľne obľúbeným vozidlom. Dnes je veľmi ťažké nájsť ho v bazároch, väčšinou sa predávajú len diely či autá určené na diely. Nám sa však podarilo nájsť nádherný kúsok z roku 2000 modrej farby. Ten vieš kúpiť už za 8 309,55 eur.
Audi TT Roadster
Audi sa v roku 1999 odvážne pustilo do segmentu malých športových vozidiel uvedením kabrioletu TT. A nemohlo urobiť lepšie. Predajné výsledky ukázali, že kabriolet dosahoval rovnaké čísla ako kupé verzia a úspešne konkuroval nielen tradičným rivalom BMW a Mercedes, ale aj Porsche s modelom Boxster.
Zákazníci mali na výber z viacerých motorizácií. Pre milovníkov výkonu bol v ponuke najsilnejší variant – TT Roadster s 3,2-litrovým motorom VR6, ktorý dopĺňala automatická prevodovka DSG a systém pohonu quattro. Športovo založení vodiči si mohli vybrať aj 1,8-litrový prepĺňaný štvorvalec produkujúci 225 koní, rovnako dostupný s pohonom všetkých kolies.

Tí, ktorých primárne oslovil atraktívny dizajn vozidla, našli v ponuke aj dostupnejšie verzie s predným pohonom a výkonom okolo 150 koní. Audi TT dodnes patrí medzi vizuálne príťažlivé vozidlá. Rokmi sa navyše tento model neustále modernizuje.
Ak by si aj ty túžil stať sa majiteľom tohto jedinečného auta, ktoré by ale zároveň bolo v kvalitnom stave, určite sa potešíš cenám. Napríklad krásny roadster z roku 2004 si vieš kúpiť na tomto portáli už od 7 490 eur.
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroje: Autobild, Autobazar, Bazoš, AAA Auto, topspeed.sk, Garáže.cz, Garáže.cz


