Generácia Z si sporí viac než jej rodičia. Mladých motivujú fintech aplikácie a moderné platformy
- Digitálne technológie menia sporenie mladých ľudí
- Prečo ženy investujú menej ako muži
- Výskum odhalil, prečo sú mladí ľudia finančne zraniteľní
- Digitálne technológie menia sporenie mladých ľudí
- Prečo ženy investujú menej ako muži
- Výskum odhalil, prečo sú mladí ľudia finančne zraniteľní
Digitálne technológie motivujú viac ako polovicu mladých Slovákov (52 %) k vyššiemu sporeniu ako si sporili v minulosti. Tento trend odhalil exkluzívny výskum XTB realizovaný agentúrou Ipsos pri príležitosti Svetového dňa sporenia.
Hoci príslušníci Generácie Z aktívne využívajú finančné technológie, výskum odhalil aj pretrvávajúce rodové rozdiely a významný vplyv vzdelania na finančné správanie.
„Je potešiteľné, že mladí ľudia využívajú technológie aj v oblasti financií. Dnes majú naozaj jednoduchý prístup k sporiacim či investičným produktom, ktoré im môžu pomôcť lepšie sa zabezpečiť do budúcnosti a dlhodobo sa úspešne starať o svoje peniaze. Stále sa však musíme snažiť priniesť im užitočné a dôveryhodné informácie, aby sa vedeli dobre rozhodnúť. Obzvlášť to platí v prípade žien a ľudí s nižším vzdelaním,“ hovorí Vladimír Holovka, regionálny riaditeľ XTB pre Česko, Slovensko a Maďarsko.
Dlhodobé myslenie Generácie Z
Pozitívnym zistením je, že väčšina mladých (55 %) sporí s dlhodobým horizontom – na dôchodok, bývanie či finančnú slobodu. Tento trend sa posilňuje s vekom: kým v skupine 18-21 rokov sporí dlhodobo 44 %, vo veku 26-30 rokov je to už takmer 63 % respondentov. Pätina mladých uprednostňuje strednodobé ciele, ako sú auto či bicykel, a 22 % si sporí krátkodobo na dovolenku alebo nový telefón.
Takmer každý člen Generácie Z využíva finančné aplikácie
Takmer 9 z 10 mladých Slovákov vo veku 18-30 rokov (88 %) aktívne používa bankové aplikácie, čo je mierne menej ako v Česku (93 %). Investičné aplikácie využíva približne 29 % opýtaných, pričom medzi pohlaviami existuje výrazný rozdiel – u mužov je to vyše 44 %, u žien len približne 18 %.
„V Česku aj na Slovensku vnímame výrazný rodový rozdiel v prístupe k investovaniu. Zatiaľ čo muži aktívne vyhľadávajú investičné príležitosti, ženy zostávajú opatrnejšie. To predstavuje výzvu nielen pre finančné inštitúcie, ale aj pre celú spoločnosť – musíme pracovať na odstraňovaní bariér, ktoré ženy od investovania odrádzajú,“ upozorňuje Vladimír Holovka.
Tieto investičné platformy sú najrozšírenejšie v Bratislavskom a Žilinskom kraji, medzi vysokoškolsky vzdelanými a obyvateľmi väčších miest. Aplikácie na finančné plánovanie využíva len približne 10 % respondentov a asi 7 % mladých nepoužíva žiadne bankové ani investičné aplikácie.
Úspory Generácie Z
Napriek začínajúcej kariére si takmer polovica mladých (46 %) dokáže mesačne odložiť 50-200 eur. Približne 37 % usporí menej ako 50 eur mesačne, vyše 12 % respondentov uvádza mesačné úspory na úrovni 201-500 eur a 5 % dokonca viac ako 500 eur.
Najvyššie mesačné úspory majú mladí ľudia z Bratislavského a Žilinského kraja, vysokoškolsky vzdelaní a obyvatelia väčších miest. Títo ľudia tiež najčastejšie využívajú investičné produkty. Napríklad medzi tými, ktorí dokážu mesačne usporiť 50-200 eur, siaha po investičných produktoch takmer 60 % opýtaných.

Finančná zraniteľnosť pretrváva
Znepokojujúcim zistením je, že tretina príslušníkov Generácie Z by si pri strate príjmu dokázala udržať životný štandard len jeden mesiac. Ďalších 35 % by z úspor pokrylo výdavky na tri mesiace. Celkovo by teda dve tretiny mladých zvládli bez príjmu maximálne štvrť roka.
„Finančná rezerva vo výške troch až šiestich mesačných výdavkov je základom finančnej stability. Žiaľ, vidíme, že väčšina mladých ľudí takúto rezervu nemá. Odporúčame začať si odkladať aj menšie sumy pravidelne – kľúčová je pravidelnosť, nie výška sumy,“ radí odborník.
Ženy sú v tomto ohľade zraniteľnejšie ako muži – častejšie majú rezervu len na mesiac (35 % žien oproti 25 % mužov). Nadpriemerné finančné rezervy majú vysokoškolsky vzdelaní a investujúci mladí ľudia.
Najviac mladých (45 %) čerpá informácie o financiách od priateľov a rodiny. Viac ako tretina sa spolieha na banky alebo finančných sprostredkovateľov. Štvrtina príslušníkov Generácie Z získava informácie zo sociálnych sietí, pričom v skupine 18-21 rokov je to až 42 %.
Investičné aplikácie ako zdroj informácií využíva 15 % mladých (prevažne muži) a 17 % študuje odborné knihy či webové články. Znepokojujúce je, že vyše pätina (23 %) sa v oblasti financií vôbec nevzdeláva.
Kľúčové zistenia výskumu:
- Až 88 % mladých ľudí používa bankové aplikácie.
- Takmer tretina oslovených využíva investičné platformy, s výraznou prevahou mužov.
- Približne polovica mladých do 30 rokov si dokáže mesačne odložiť 50-200 eur.
- Až 66 % opýtaných by z úspor dokázalo prežiť len maximálne tri mesiace.
- Viac ako 55 % mladých si sporí s dlhodobým horizontom.
- Najčastejším zdrojom finančných informácií sú priatelia a rodina.
- U mladších ľudí do 21 rokov sú významným zdrojom informácií sociálne siete.
Čítaj viac z kategórie: Financie a kryptomeny