Guthaus prináša menej áut a viac zelene. Pozrite sa, ako Corwin upravil starý projekt

  • Menej zastavaných plôch až o 41 percent, o 50 percent viac zelene, menej áut na parkoviskách či na cestách v dopravnej špičke
  • Aj o tom sú zmeny, ktoré prináša projekt Guthaus vyrastajúci v susedstve Račianskej ulice v porovnaní s pôvodným projektom z dielne firmy M S arch
Corwin
  • Menej zastavaných plôch až o 41 percent, o 50 percent viac zelene, menej áut na parkoviskách či na cestách v dopravnej špičke
  • Aj o tom sú zmeny, ktoré prináša projekt Guthaus vyrastajúci v susedstve Račianskej ulice v porovnaní s pôvodným projektom z dielne firmy M S arch

Po tom, čo projekt odkúpil developer Corwin, došlo k jeho výraznému okresaniu. Znížila sa nielen zastavaná plocha pozemku, no o takmer 6 500 m2 klesla aj celková podlažná plocha budovy. Vniknutý priestor využije staviteľ na vytvorenie 1 200 m2 dažďových záhrad, ktoré budú miestom pre oddych nielen obyvateľov obytného komplexu, ale zároveň budú zadržiavať zrážky a ochladzovať celé okolie počas horúcich letných mesiacov. 

O to sa postarajú i unikátne vegetačné strechy na celej stavbe s celkovou plochou 2 600 m2. Okrem toho pribudnú aj športoviská či miesta pre detské hry. Ako bude Guthaus vyzerať, približujú aj najnovšie vizualizácie projektu:

zdroj: Corwin

zdroj: Corwin

Dôležitou zmenou je aj fakt, že v porovnaní s pôvodným projektom došlo v Guthause k radikálnemu obmedzeniu výmery kancelárií. Vďaka tomu bude predstavovať nielen príjemnejšie miesto na bývanie, no výsledkom bude, v porovnaní s pôvodným projektom, aj nižšia záťaž Račianskej ulice najmä v čase dopravnej špičky,“ vysvetľuje Filip Gulan, projektový manažér Corwinu s tým, že spoločnosť vytvorí aj ideálne podmienky pre všetkých, ktorí miesto automobilov budú používať MHD či cyklodopravu. A to aj vybudovaním nového cyklochodníka a priestorov na parkovanie, údržbu a servis bicyklov.

Menej áut v špičke

Podľa dopravnej štúdie, ktorú vypracoval odborník na dopravné prieskumy a prognózy Igor Ripka zo spoločnosti IR DATA, pomôže zmena projektu viacerým okolitým uliciam, predovšetkým spomínanej Račianskej. V rannej (od 7:00 do 8:00) a poobednej (od 16:00 do 17:00) špičke z nich v porovnaní s predchádzajúcim projektom ubudne 111 áut. (viac v infografike na konci správy)

 „Aj to potvrdzuje, že po diskusiách s odborníkmi a predstaviteľmi mestskej časti Bratislava – Nové Mesto sa nám podarilo pôvodný projekt výrazne upraviť k lepšiemu. Poznáme prísne požiadavky novomestskej samosprávy na development. Preto sme sa už od začiatku snažili do Guthausu dostať viac zelene a kvalitnejšie verejné priestranstvá v porovnaní s jeho pôvodnou podobou, ktorú sme zdedili od predchádzajúceho majiteľa,“ hovorí Filip Gulan, projektový manažér Corwinu. 

Rokovania s mestskou časťou trvali vyše 15 mesiacov, počas ktorých si vyžiadala viacero spresnení a úprav projektu. Zavŕšením celého procesu je zmena stavby pred dokončením, ktorá umožní Corwinu postaviť Guthaus v novej, ekologickejšej a k doprave ústretovejšej podobe. Právoplatné územné rozhodnutie a stavebné povolenie totiž počítajú ešte s pôvodným, masívnejším projektom, s vyššou zastavanosťou územia, ktorý mal väčšie nároky na dopravu aj menej verejných priestranstiev. „Bolo by teda v rozpore so záujmami samosprávy i obyvateľov lokality, ak by k zmene stavby nedošlo,“ hovorí Erik Fusík, projektový manažér Corwinu.

Ľudia brownfieldy nechcú

Tento fakt potvrdzuje aj prieskum, ktorý si nechal Corwin vypracovať medzi obyvateľmi bratislavského Nového Mesta v závere minulého roka. Z neho mimo iného vyplýva, že iba tri percentá respondentov si myslí, že opustené industriálne zóny, na akej vyrastá aj Guthaus, je potrebné ponechať svojmu osudu a nič nové na nich nepostaviť.  Najväčším pozitívom projektu je podľa respondentov fakt, že vďaka nemu zmizne zanedbané priestranstvo (67,5 %), skrášli sa táto časť mesta (35 %) a vznikne kvalitné verejné priestranstvo (31,3 %).

Tí, ktorí sa výstavby obávajú, najčastejšie medzi svojimi výhradami uviedli väčšie zahustenie dopravy (67,9 %). „Je preto pozitívne, že naša úprava projektu prináša do lokality menej áut než počítal schválený pôvodný projekt. Tým Corwin reaguje aj na tento typ obáv Novomešťanov. Navyše, je potrebné si uvedomiť, že noví obyvatelia sa do Guthausu budú sťahovať až v roku 2022. Vtedy už bude platiť parkovacia politika, ktorá by mala významne obmedziť počet ľudí, ktorí dochádzajú do Bratislavy z jej satelitov autom. Navyše, hotový  bude aj bratislavský obchvat. Tieto dva faktory by mali významne napomôcť dopravnej situácii na Račianskej ulici. Preto sme radi, že do lokality prinášame upravený projekt, ktorý zohľadňuje pripomienky samosprávy, nebude mať vážnejšie dopady na dopravu vo svojom okolí, prináša riešenia ohľaduplné voči životnému prostrediu a je energeticky podstatne efektívnejší než pôvodný projekt. Aj tým bude v slovenských podmienkach unikátny,“ uzatvára Filip Gulan, projektový manažér Corwinu.

Projekt Guthaus a jeho zmeny obrazom:

zdroj: Corwin

zdroj: Corwin

zdroj: Corwin

zdroj: Corwin

 

 

Najnovšie videá

Trendové videá