Footshop
Footshop
archív Footshop

Hajduček z Footshopu: Chceme dosiahnuť tržby okolo 40 miliónov eur, potrebujeme prečkať náročnejšie obdobie

  • Začiatok roka bol pre Footshop náročný
  • Značka sa musela prispôsobiť napríklad aj klesajúcemu dopytu
  • Plány jej zakladateľa na rok 2022 sú však ambiciózne
  • Začiatok roka bol pre Footshop náročný
  • Značka sa musela prispôsobiť napríklad aj klesajúcemu dopytu
  • Plány jej zakladateľa na rok 2022 sú však ambiciózne

Footshopu sa počas viac ako 10 rokov podarilo vyšvihnúť do pozície lídra v stredoeurópskom regióne. Fungujúci biznis model a schopnosť reagovať na rýchly presun zákazníkov do online prostredia mu pomohol udržať si stabilitu aj v kritickom období – a to najmä vďaka silnému online predaju. Ten tvorí až 85 % tržieb spoločnosti.

Značka Slováka Petra Hajdučka je aktuálne najsledovanejšou firmou na sociálnych sieťach v rámci Českej republiky. Na Instagrame má viac ako 660-tisíc sledovateľov. Okrem toho je aktívna aj na YouTube a TikToku. Web presahuje návštevnosť 7 miliónov sessions mesačne.

Ide tiež o firmu, ktorá má exkluzívne partnerstvo s kľúčovými dodávateľmi – Nike, adidas, Vans či Converse. To znamená možnosť spolupráce s týmito značkami na svetovej úrovni. Ide o e-commerce projekt, ktorý však nevyrástol na Google Ads.

Rastie vďaka silnej značke, výnimočným obchodom v spojení s komunitou, influencerom a organizáciou kultúrnych eventov v niekoľkých krajinách. Firma má za sebou aj stabilných investorov. Od začiatku tohto roka značka kúpila jej konkurenta Queens a investovala do fashion technologického startupu FlexDog.

  • Firma mladého Slováka sa za pár rokov prepracovala na pozíciu svetového hráča v rámci street wear
  • CEO Footshopu Peter Hajduček chce značku posúvať ešte ďalej 
  • Po veľmi náročnom období chce dosiahnuť multimiliónové tržby a taktiež viac pomáhať spoločnosti

Footshop pred časom kúpil stopercentný podiel v najväčšom českom konkurentovi Queens. Ako túto akvizíciu hodnotíš odstupom času? 

Footshop v snahe rásť začínal rozširovať sortiment o produkty, ktoré neboli plne v súlade s našou pozíciou na trhu. Vedeli sme, že narážame na limity značky a cítili sme príležitosť ďalej rásť s produktmi, ktoré by sme mohli predávať pod inou značkou.

Pri zvažovaní vytvorenia novej značky sa objavila príležitosť na akvizíciu Queensu. Strategicky sa na tom nič nezmenilo a z toho pohľadu to dáva veľký zmysel. Teraz potrebujeme prečkať náročnejšie makroekonomické obdobie a časom budeme môcť využiť plný potenciál dvoch odlišných značiek. Pri integrácii sme mohli spraviť niektoré kroky šikovnejšie, bola to však prvá akvizícia a veľa sme sa naučili. Ďalšia už pôjde hladšie.

Aké sú výhody a nevýhody tohto kroku? 

Výhody spočívajú predovšetkým v možnostiach rozširovania sortimentu autentickou cestou, využitia veľkej zákazníckej bázy a znalosti značky a tiež v možnosti využiť skúsenosti z medzinárodnej expanzie z Footshopu aj pre Queens. Footshop vďaka svojej silnej pozícii s dodávateľmi dokázal pomôcť Queensu udržať prístup a dobré obchodné podmienky s niektorými značkami.

Nevýhodou je zvýšená komplexita a riziko. Kvôli optimalizácii nákladov sme sa rozhodli pristúpiť k plnej integrácii a maximálnemu využitiu synergií oboch značiek. To zvyšuje náročnosť práce pre našich kolegov a mňa.

g1
zdroj: Footshop

Stali ste sa tak jedným z najväčších hráčov na poli streetwear módy v Česku a na Slovensku. Aké sú vaše tržby a méty? 

Tento rok chceme dosiahnuť tržby okolo jednej miliardy českých korún ( takmer 40 miliónov eur). Oproti minulému roku to bude pokles zhruba 20 %, čo je v porovnaní s pandemickým rokom v e-commerce prirodzené. Sústrediť sa budeme na odlíšenie značiek a využitie spoločného potenciálu. Tento rok je cieľom hlavne procesná efektivita a príprava na budúci rast cez produktovú a geografickú expanziu.

Ako by si z biznisového hľadiska ohodnotili rok 2021? Čo sa podarilo a čo sa naopak mohlo urobiť lepšie? 

Podarilo sa naskočiť na vlnu ekonomického rastu a rastu dopytu. Nepodarili sa niektoré strategické a operatívne rozhodnutia. Snažil som sa odovzdať riadenie firmy profesionálnemu manažmentu a naučil sa, že to prináša mnoho nových situácií a potrieb. Na konci roka som sa vrátil do operatívneho riadenia, vytvoril plán zmien a začal ich krok po kroku exekuovať.

Okrem iného sa nám podarilo investovať do nového start-upu FlexDog, ktorý je dnes už miestom s najväčším výberom tenisiek na našom trhu vďaka napojeniu na mnoho obchodov, značky a tiež prepredajcov (resellerov). Tento rok sa oproti minulému roku budeme významne zameriavať na stabilitu a profitabilitu.

g5
zdroj: Footshop

Aké dosiahol tržby samotný Footshop? 

1,05 miliardy českých korún.

Pristúpili ste k definitívnemu uzatvoreniu predajne v Bratislave. Prečo prišlo toto rozhodnutie? 

Túto predajňu sme otvorili pred piatimi rokmi. Odvtedy sme otvorili ďalšie predajne v Budapešti, Bukurešti a Prahe. Za päť rokov sme pozbierali mnoho dát a skúseností. Pochopili sme, čo vyžaduje obchod, aby bol úspešný. Predošlá lokalita nebola ideálna, a preto budeme hľadať novú dostupnú lokalitu v centre mesta, podobne ako sme to spravili v Prahe alebo v Budapešti. Na Slovensko sa rozhodne chceme s obchodom vrátiť.

Je to tak, že sa mení doba a ľudia už nevyžadujú prezeranie si tovaru pred kúpou? 

Posledné dva roky sa to samozrejme zmenilo. Od marca tohto roku sa však ukazuje, že ľudia stále chcú nakupovať v kamenných obchodoch a vracajú sa do ulíc. Možnosť osobného stretnutia so zákazníkmi umožňuje vytvoriť silnejší vzťah. Budeme radi za dobré tipy v centre mesta.

g2
zdroj: Footshop

Koľko eur mesačne vás stál chod takej predajne, akú ste mali v Bratislave? 

Zhruba pätnásť tisíc eur mesačne.

Spomínal si, že vo Footshope máte mnoho pozitívnych aj negatívnych noviniek, môžeš ich priblížiť? 

Začiatok roka bol náročný, museli sme sa prispôsobiť klesajúcemu dopytu a ďalším makroekonomickým faktorom. Prepúšťali sme a zatvárali predajne. To sú veľmi nepopulárne a náročne kroky po desiatich rokoch rastu. V situácii keď je náročne predikovať budúce tržby je jedinou správnou cestou efektivita, úspory a zvýšenie flexibility. Na to sme sa zamerali a od marca nám to prináša výrazne pozitívne zlepšenie.

Medzi pozitívne novinky patrí získanie investície od významných VC fondov pre náš start-up FlexDog, udržanie a rozvoj strategickej pozície s Nike, adidas, Vans a ďalšími a tiež organizačné zmeny, ktoré boleli, ale priniesli efektivitu a správnu kultúru s novou chuťou pre veľký úspech.

zdroj: FlexDog

Na koľkých trhoch Footshop aktuálne pôsobí a koľko má firma zamestnancov? 

Vo firme pracuje 140 ľudí a ďalší brigádnici. Je to menej ako pred rokom. Footshop predáva do celej EÚ, web je preložený do 15-tich jazykov a vo väčšine poskytujeme aj lokálnu zákaznícku podporu. V apríli sme spustili Queens web v rumunštine a plánujeme v expanzii pokračovať aj s týmto konceptom.

Plánujete ešte ďalšie rozširovanie značky? 

Vo Footshope aktuálne nie, do vzdialenejších krajín by bolo náročne poskytovať kvalitnú službu, v Queens áno. FlexDog pôsobi v češtine, slovenčine, angličtine a francúzštine a mnoho ďalších chystá ešte tento rok.

Všetko, čo na svete vidím, zažívam, všetky tie rozhovory, miesta, ktoré navštívim, sú pre mňa inšpiráciou pre Footshop. Vo všetkom, čo sa okolo mňa deje, hľadám prepojenie. A mimoriadne ma motivuje a napĺňa, že svoje nápady môžem realizovať prostredníctvom Footshopu.

V biznis svete nedávno rezonovala „kauza“ značky Dedoles a jej problémy kvôli neudržateľnému rastu. Ako sa na tento jav pozeráš ty ako CEO fashion značky?

Dedoles a Footshop sú úplne iné koncepty, ktoré toho majú minimum spoločného. Footshop ťaží zo silného dopytu po značkách, ktoré predávame. Dedoles buduje vlastnú značku a vlastné produkty. Naše situácie sú neporovnateľné, jediné čo je podobné je, že ide o módu. 

Jarovi z Dedoles prajem, aby sa mu podarilo náročnú situáciu vyriešiť. Mnoho ľudí si nevie predstaviť aké odhodlanie, zvládanie náročných situácii a tvrdú prácu to vyžaduje. Nech to dopadne akokoľvek, bude to veľká lekcia a z Jara a manažmentu to spraví veľmi skúsených a hodnotných ľudí na trhu práce.

g4
zdroj: Footshop

Koľko hodín denne pracuješ? Ako vlastne vyzerá tvoj typický pracovný deň? Kedy ráno vstávaš? 

Pracujem zhruba osem hodín denne z kancelárie. Pred príchodom ešte z domu pozerám výsledky predošlého dňa a robím prvé rozhodnutia. Po večeri zvyčajne ešte 1-2 hodiny odpisujem na e-maily, Slack a pripravujem sa na nasledujúci deň. Cestu do kancelárie a z nej využívam na pracovné hovory.

Mala na tvoje plány a ciele vplyv aj momentálna vojna u našich susedov? 

Áno, uvedomujem si ako sme ako Slováci bohatí, ako dobre sa máme a akú vďačnosť by sme za to mali cítiť. Naše problémy sú zanedbateľné oproti mučeniu, umieraniu a strate domova a rodinných príslušníkov na Ukrajine. Mojim snom je mať možnosť pomáhať spoločnosti viac. Znervózňujú ma populistickí politici a hluční ľudia so silnými názormi nepodloženými faktami.

Čo by si sa tento rok chcel naučiť, prečo a ako to chceš dosiahnuť? Alebo je nejaký nový skill, ktorý si sa počas pandémie naučil? 

Tento rok som sa už veľmi veľa naučil o krízovom riadení, o svojich limitoch, o exekúcii rýchlych zmien. V domácnosti sa učím byť otcom a manželom. To mi na tento rok stačí.

g6
zdroj: Footshop

Aká kniha, film či iný produkt ťa na tvojej biznis ceste najviac inšpiroval?

  • Knihy Hard thing about hard things, Scalling up, 7 habits
  • Filmy Tupac Resurrection, Forrest Gump a Godfather
  • Produkty Lasvit, Bang & Olufsen, Y-3, Nike

Máš nejaké rutiny, ktoré ti pomáhajú v živote či v práci?

Najviac mi pomáha poznať sám seba, akceptovať svoje silné a slabé stránky a prispôsobiť sa im. Jednou z nich je to, že nemám rád rutiny.

Akú radu by si v rámci biznisu a práce dal pred pár rokmi svojmu mladšiemu ja? 

Chovaj sa dobre k ľuďom, pomáhaj najviac ako môžeš, ostaň nohami na zemi, váž si ľudí okolo seba a vyjadruj im vďaku a maj na seba vysoké nároky, Myslím, že väčšinu z nich som robil a som za to dnes rád.

Budovať firmu ako je Footshop vyžaduje okrem všetkého dobrého aj vziať na seba obrovskú zodpovednosť k financujúcim partnerom, dodávateľom, kolegom. Znamená to aj mnoho nepríjemných situácii, náročných momentov a okrem veľkých výhier aj príležitostné malé prehry. S tým všetkým som sa musel naučiť vysporiadať a odmenou mi je pocit naplnenia, zmysel a spokojnosť so sebou a radosť z ľudí, ktorých mám okolo seba.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá