High-tech BMW i3 je ako stavené pre moderného mestského človeka

Dávid Hecl / 6. júna 2017 / Auto

zdroj: press.bmwgroup.com

Chystáš sa na kúpu nového auta, ktoré by dokonale zapadlo do mestskej premávky? Premýšľaš nad tým či si kúpiť auto s naftovým motorom, alebo benzínovým? Stále sa nevieš rozhodnúť, aká to bude značka a či skončíš pri konvenčných a nezaujímavých modeloch? Čo tak sa pozrieť po niečom lepšom, možno trošku drahšom, ale na druhej strane viac high-endom. Skús siahnuť po kompletne elektrickej BMW i3.

Nachádzaš sa predsa v 21. storočí a si ekologicky zmýšľajúci človek, ktorého už nebaví neustále „čuchať“ ten smrad, ktorý vychádza z výfukov každý deň na preplnených bratislavských cestách. Keď už sme pri tých cestách, možno ťa zaujme fakt, že i3 pri akejkoľvek kolízii až do 8 km/h skončí prakticky bez poškodenia. V prípade, že by si podobnú kolíziu zažil s klasickým autom, určite by si si zarobil minimálne na opravách. i3 má plastovú karosériu, ktorá je omnoho pružnejšia ako klasická oceľová alebo hliníková.

foto:press.bmwgroup.com

Okrem toho ťa určite poteší aj fakt, že s týmto autom sa v meste otočíš takmer kdekoľvek. Je to vďaka polomeru otáčania, ktorý má hodnotu len 9,86 metra. Pre porovnanie väčšina menších áut túto úlohu zvláda na úrovni 12 metrov. Navyše sa vďaka vonkajšiemu dizajnu BMW poriadne odlíšiš. Dalo by sa povedať, že na tomto autíčku sa dizajnéri odviazali ešte o niečo viac ako na väčšom súrodencovi „íosmičke“.

foto:press.bmwgroup.com

Čo si všimneš ako prvé, okrem vonkajšieho vzhľadu, sú neskutočne úzke pneumatiky. Tie majú podobný rozmer ako tie z motorky a boli špeciálne vyvinuté práve pre BMW. Ich šírka je len 155 mm, čo pri priemere 19 palcov vyzerá skutočne zaujímavo. Bežné pneumatiky majú šírku okolo 200 milimetrov, no tie širšie, ako napríklad pri X6, môžu mať aj nad 255 milimetrov. Takto úzke pneumatiky sú použité z dôvodu zníženia valivého odporu a tým pádom zefektívnenia jazdy. S autom teda nemôžeš rezať zákruty ako Sebastian Vettel, no pri i3 sa niečo také ani neočakáva.

foto:press.bmwgroup.com

Ak už si teraz hovoríš, že si elektromobil nekúpiš, lebo to nemá žiadny zvuk, zrýchľuje to ako trolejbus a na nabíjačke budeš musieť stáť v každom nákupnom centre, zadrž! Možno ťa presvedčia nasledujúce riadky. Síce dojazd je za ideálnych marketingových podmienok „len“ 190 kilometrov, no batérie na 80% kapacity nabiješ už do 30 minút. A teraz si spočítaj, ako dlho piješ rannú kávičku v Starbucks? Okrem toho má i3 možnosť veľmi pokročilej rekuperácie energie.

foto:press.bmwgroup.com

To má za následok, že v prípade bežnej jazdy prakticky nepotrebuješ brzdový pedál, nakoľko auto spomaľuje citeľne ihneď po zložení nohy z „plynu“. V reálnych podmienkach sa dokonca auto nabíja rýchlejšie vďaka rekuperácii ako zo zásuvky. Bohužiaľ sa nejde o perpetum mobile, a tak je potrebné i3 niekedy napojiť aj na zásuvku. Elektrický motor je schopný vyprodukovať výkon až 125 kW. Ak spojíš výkon a hmotnosťou 1280 kg, dostaneš zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy a po vypustení všetkých koníkov z motora sa maximálka zastaví na hodnote 150 km/h.

foto:press.bmwgroup.com

Poďme sa pozrieť aj do vnútra auta. Ako prvé isto zaujmú dvere. Tie zadné sa otvárajú opačne ako predné a navyše po ich otvorení v aute nenarazíš na B-stĺpik. Ten je tvorený práve vďaka dverám. i3 ti teda ponúkne vstupný otvor veľký ako „futbalová brána“. Navyše, ak budeš nosiť do škôlky svoje ratolesti, nemusíš sa báť ich vbehnutia do cesty. Zadné dvere totiž môžeš pohotovo zachytiť a zabrániť ich otvoreniu, aj keď na to by mala samozrejme slúžiť detská poistka.

foto:press.bmwgroup.com

Palubná doska a použité materiály sa dokonale hodia k typu človeka, ktorý si i3 zakúpi. Ide totiž o vynikajúcu kombináciu dreva, kože a kvalitnej modernej látky, ktorá autu dodáva vkus. Tá je vytvorená z integrovanej ovčej vlny, takže ide o skutočný EKO produkt. Tu však ekológia nekončí. BMW i3 má byť vo výrobnom procese až o 70% efektívnejšie ako ostatné autá od BMW. Najlepšie na tom, je že väčšina materiálov neklame svojím vzhľadom, ale sú presne také ako vyzerajú. Drevo je drevo, látka je látka a koža je koža.

foto:press.bmwgroup.com

Namisto klasických budíkov a kaplnky prístrojov sa tu nachádza jeden futurusticky vyzerajúci displej. V strede prístrojovky sa nachádza druhá obrazovka, ktorá slúži na ovládanie infotainmentu. Tu nájdeš všetky informácie o dojazde, spôsobe jazdy a efektivite využívania energie. Pod hlavným displejom sa nachádzajú klasické „baworácke“ ovládacie prvky. Ako zaujímavosť treba vypichnúť to, že za menší príplatok si do svojej i3 môžeš nechať aplikovať vôňu eukalyptu.

foto:press.bmwgroup.com

Ak patríš medzi milovníkov high-tech srandičiek tak BMW i3 je práve pre teba. Auto je takmer po celý čas online vďaka inteligentnému systému s názvom Connected Drive. Na čo ti táto bude vec slúžiť v reálnom svete? Primárne na to, že autu vďaka aplikácii môžeš dať predom vedieť, kedy má byť na teba kompletne pripravené. To inými slovami znamená, že ak používaš navigáciu, tak tá bude už v momente nastúpenia do auta pripravená. Ak máš v zime rád vyhriate priestory auta, tak ťa budú čakať presne na teplote, ktorú si zvolíš a navyše auto bude vždy plne nabité. Ten posledný ktorý sa bohužiaľ neurobí celkom sám, ale budeš musieť pohnúť prstom aj ty.

 

foto:press.bmwgroup.com

No a napokon asi nejaké to zhodnotenie. Dobíjacie stanice dnes už nájdeš takmer v každom nákupnom centre a okrem toho rastú ako huby po daždi aj v mestách. S dojazdom teda problém nebude. Pokiaľ máš doma garáž, tak si môžeš svoju i3 nabíjať celú noc a nechať si ju prispôsobiť vďaka vyššie zmienenej aplikácii. Cena „ítrojky“ sa pohybuje niekde na hranici 35 tisíc eur. Nie je to síce málo a za podobnú sumu by si mal niekoľko iných mestských áut, avšak mysli na to, že i3 je kompletne bez emisií a je o niekoľko rokov napred pred konkurenciou. Našťastie sa Slovensko pred nedávnom opäť posunulo medzi vyspelejšie krajiny a začalo podporovať kúpu ekologických áut. Vďaka tomuto programu môžeš získať dotáciu až 5000€ pri kúpe i3.

Pridať komentár (0)