[Diskusný Klub] Ekonóm Karpiš: Po 12 rokoch bez reforiem ekonomicky stagnujeme

[Podcast s Romčom] V kryptomenách je už 500 miliárd dolárov. Cez koronu narástli o šialených 40 percent

[Diskusný Klub] Jakub Ptačin: Odrbávať na Slovensku už nemôže byť jednoduchšie

História Tatry: Od motorového koča až po monštrum s výkonom Bugatti Veyron

  • Tatra je legendárna Česká spoločnosť, ktorá bohužiaľ s našimi veľhorami nemá nič spoločné
  • Firma vyrábala všetko od kočov a bričiek cez vagóny až po lietadlá
  • Najväčší úspech však našla pri výrobe úžitkových vozidiel
história tatry
Tatra od najstaršieho osobného auta po moderný ťahač, wikipedia.sk
  • Tatra je legendárna Česká spoločnosť, ktorá bohužiaľ s našimi veľhorami nemá nič spoločné
  • Firma vyrábala všetko od kočov a bričiek cez vagóny až po lietadlá
  • Najväčší úspech však našla pri výrobe úžitkových vozidiel

Tatra a.s. je pýchou Česka a Slovenska. Legendárne vyklápacie tatrovky pozná snáď každý. Tieto ikonické nákladné autá za sebou majú dlhú a zaujímavú históriu a málokto vie, že firma v skutočnosti nemá nič spoločné so slovenskými veľhorami. Ignác Schustal ju založil v roku 1850 v českom Kopřivinci. a trvalo dobrých 50 rokov, než vyrobila prvé auto.

Automobilka svoje legendárne meno získala až v roku 1919, keď jej auto NW U prekonalo náročnú trasu zo Štrby do Tatranskej Lomnice. Predtým bola Tatra známa ako Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft. Krásne meno, však?

Náročná cesta k prvému autu trvala pol storočia

Firma sa v prvých desaťročiach svojej existencie zameriavala na výrobu kočiarov, bričiek, či vozíkov. Neskôr sa preorientovala na železnice a v roku 1882 uzreli svetlo sveta prvé vagóny. Autá prišli na rad až v roku 1897. Prvé osobné vozidlo dostalo názov Präsident a išlo viac menej o koč ktorý namiesto páru koní poháňal motor značky Benz.

PresidentFirstCarZobraziť celú galériu (8)
zdroj: http://www.zelenavystava.cz/

Prvé nákladné auto s nosnosťou 2,5 tony bolo vyrobené o rok neskôr. Zisky z predaja áut veľmi rýchlo prekonali všetko ostatné.

Tatra a lietadlá

V roku 1934 dokonca vzniklo aj letecké oddelenie, ktoré sa zameriavalo hlavne na licenčnú výrobu motoru T-100, neskôr boli zostrojené aj celé lietadlá. Snahy presadiť sa v leteckom priemysle s prestávkami pokračovali až do roku 1993, kedy spoločnosť pripravila sériu motorov pre menšie lietadlá. Nakoniec sa ich však nepodarilo presadiť do výroby, i keď odberatelia o ne javili záujem.

T131Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: thereaderwiki.com

Najznámejším lietadlom sa stal dvojplošník Tatra 131 s doletom 550 km a maximálnou letovou výškou 4 km. Hmotnosť prázdneho lietadla pritom bola iba 375 kg a dosahovalo maximálnu rýchlosť 190 km. Lietadlo bolo určené pre výcvik pilotov a na akrobaciu.

Sto rokov výroby osobných automobilov značky Tatra

Autá od Tatry boli považované za najlepšie na svete. Automobilka vo svojich najlepších rokoch prišla s radou inovácií, vďaka ktorým jej vozidlá patrili medzi špičku. Tatrovácka automobilová koncepcia sa prvýkrát objavila v roku 1932. Vytvoril ju nadaný konštruktér rakúskeho pôvodu Hans Ledwinka a vyznačovala sa nezávislým zavesením kolies pomocou výkyvných polonáprav s bezkĺbovým prenosom hnacieho momentu a nosným chrbticovým rámom kruhového prierezu, na ktorý je v prednej časti uchytený vzduchom chladený spaľovací motor.

tatrovácka koncepciaZobraziť celú galériu (8)
zdroj: https://www.auto-reverse.com/
Tatra bola taktiež pionierom aerodynamických karosérií. Ako prvá už v roku 1933 do sériovej výroby zaradila auto s takouto karosériou. Vozidlo Tatra 77 tak vošlo do histórie.

Otcom aerodynamických karosérií bol mladý konštruktér Erich Übelacker. Inšpiroval sa patentom švajčiarskeho konštruktéra Paula Jaraya. Auto zboku pripomína kvapku. Tatra túto limuzínu osadila osemvalcovým motorom s objemom takmer 1l. Auto vynikalo na tú dobu vysokou maximálnou rýchlosťou 145 km/h. Za štyri roky produkcie bolo vyrobených 255 kusov.

Posledným osobným vozidlom značky Tatra sa v roku 1996 stala Tatra 700. Išlo o automobil vyššej strednej triedy vybavený vzduchom chladeným motorom V8 s objemom až 4,5 l a maximálnou rýchlosťou 316 km/h. Záujem o túto limuzínu bol veľmi slabý, Tatra predala iba 45 kusov. Výroba bola ukončená v roku 1999.  Neslávne tak skončila viac než storočná tradícia výroby osobných áut.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: canalblog.com

Tatra však funguje dodnes a doménou tejto firmy je výroba úžitkových vozidiel. Po cestách si ďalej veselo jazdia legendárne tatrovky, ale aj hasičské autá či pluhy. Spoločnosť svoje výrobky dodáva dokonca aj armáde.

História úžitkových vozidiel – legendárne tatrovky vyhrali aj Rallye Dakar!

Tatra počas svojej histórie vyrobila mnoho úžitkových vozidiel, no zlomovým bol model 111. Tento nákladiak z veľkým nosom bol populárny v celom východnom bloku od Československa cez Rusko až po Čínu.

Tatra 111 vznikla počas druhej svetovej vojny v roku 1942. Konštruktéri ju osadili masívnym vznetovým dvanásťvalcovým benzínovým motorom s objemom 14,3 l, vďaka ktorému vozidlo zvládlo utiahnuť dva prívesy s nákladom hmotnosti 22 ton. Nosnosť samotného vozidla bola zo začiatku 8 ton, neskôr sa toto číslo zvýšilo na 10,3 t.

Tatrovky si meno vo zvyšku sveta získali vďaka náročným pretekom Rallye Dakar, v ktorých absolútne dominovali. Legendárny pilot Karel Loprais ich vyhral 6x, 5x skončil druhý a 1x tretí. Dokopy sa zúčastnil sedemnásť krát. Za svoje úspechy si v roku 1994 vyslúžil prezývku Monsieur Dakar.

Autá značky Tatra boli na Dakare obávanými protivníkmi. Loprais používal model 815.

Lopraisova Tatra 815Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: cooltourova.cz

Históriu legendárnej automobilky Tatra ukončíme najväčším monštrom, aké kedy vyšlo z jej tovární. Táto 18-metrová obluda má výkon, ktorý zahanbí aj Bugatti Veyron, i keď výkon je samozrejme prispôsobený na nosnosť a nie rýchlosť. Dvanásťvalcový motor s objemom 32 litrov od spoločnosti Caterpillar patrí medzi špičku a auto s ôsmimi nápravami (6 z nich je riaditeľných) vďaka nemu dokáže vyvinúť rýchlosť 60 km/h.

Pod kapotou vozidla sa ukrýva 1 132 koní ktoré sú schopné vyvinúť točivý moment 5 143 Nm. Vodičov poteší automatická šesťstupňová prevodovka Allison 8610MR s retardérom pre prídavné prevody. 

Auto disponuje výkonom menšej lokomotívy a utiahne takmer všetko. Vyzerá však úplne jednoducho. Holt, v jednoduchosti je krása.

Zdroje: aviators.cz, tatraportal.sk, tatra.cz

Najnovšie video

Najnovší podcast

[Podcast s Romčom] V kryptomenách je už 500 miliárd dolárov. Cez koronu narástli o šialených 40 percent

Najnovšie