Hoaxy o očkovaní zaplnili TikTok. Na platforme si ich môžu pozrieť aj deti mladšie ako 13 rokov

  • Na aplikácií TikTok sa šíria dezinformačné videá
  • Najohrozenejšou skupinou užívateľov sú mládež a deti
  • Platforma chce prijať kroky k zamedzeniu šírenia dezinformácií o očkovaní
TikTok
TikTok, Pixabay/Kon Zografos, Pixabay/Wilfried Pohnke
  • Na aplikácií TikTok sa šíria dezinformačné videá
  • Najohrozenejšou skupinou užívateľov sú mládež a deti
  • Platforma chce prijať kroky k zamedzeniu šírenia dezinformácií o očkovaní

Na konšpiračné teórie a hoaxy šíriace sa na Facebooku a Instagrame sme si už asi viacerí zvykli. Aj napriek tomu, že sa administrátori na sociálnych sieťach snažia zabrániť vzniku takýchto stránok, kontrola nie je dokonalá.

Dezinformácie sa však šíria aj na iných sociálnych sieťach a útočia tak na najmladších a najzraniteľnejších členov spoločnosti. Najpopulárnejšia sociálna sieť medzi mládežou a deťmi je aktuálne TikTok, platforma, kde užívatelia nahrávajú krátke videá, informuje The Guardian.

Dezinformácie prostredníctvom videí

Účty, ktoré majú niekoľko stoviek tisíc sledovateľov, využívajú klamstvá o počtoch obetí a odrádzajú od očkovania, odhalila organizácia NewsGuard, ktorá monitoruje dezinformácie online. 

NewsGuard uviedol, že svoje zistenia zverejnil ešte v júni a poslal ich britskej vláde a Svetovej zdravotníckej organizácii (WHO), no takýto obsah stále ostáva na platforme. 

ockovanie
zdroj: Unsplash/CDC Gzkhg evwfy

Novinka prichádza v čase, keď je všeobecne narušená dôvera v kontrolu sociálnych médií, najmä v súvislosti s nedávnym zverejnením interného prieskumu siete Instagram, ktorý ukázal, že používanie aplikácie môže byť pre tínedžrov škodlivé, dodáva The Guardian.

Falošný dátum narodenia

K obsahu majú často prístup už deti vo veku 9 rokov, hoci TikTok povoľuje registráciu až osobám starším ako 13 rokov. Výskum poukázal na to, že je veľmi ľahké sa zaregistrovať na platformu aj pre mladšie deti, stačí, ak zadajú falošný dátum narodenia. 

Niektoré z účtov, ktoré zverejnili videá obsahujúce dezinformácie o koronavíruse, zaznamenali až 9,2 milióna zhliadnutí. Dezinformácie zahŕňali falošné komentáre k vedľajším účinkom vakcín a zavádzajúce porovnania medzi mierou prežitia a účinnosťou vakcíny. 

Takéto dezinformácie sa šíria prostredníctvom zvuku, píše agentúra Reuters. Užívateľ má možnosť k svojmu videu pridať zvuk niekoho iného. Nahraný zvuk užívateľa, ktorý hovoril o podozrivo rýchlom vývoji vakcín proti koronavírusu, bol neskôr použitý v ďalších 4 500 videách. 

Spoločnosť tvrdí, že v prvom štvrťroku 2021 vymazala 30 000 videí obsahujúcich dezinformácie o koronavíruse.

„Naše všeobecné zásady nepovoľujú dezinformácie, ktoré sa týkajú vakcín proti vírusu Covid-19. Usilovne pracujeme na prijatí opatrení v súvislosti s obsahom a účtami, ktoré šíria dezinformácie a zároveň propagujeme obsah, ktorý podporuje očkovanie,“ uviedol hovorca spoločnosti. 

TikTok
zdroj: unsplash/Solen Feyissa

„Zlyhanie spoločnosti TikTok v zastavení šírenia nebezpečných dezinformácií v ich aplikácií je neudržateľné a hraničí s nebezpečenstvom. Napriek tvrdeniam, že spoločnosť podnikne kroky proti šíreniu dezinformácií, aplikácia stále umožňuje, aby sa takýto obsah o očkovaní a hoaxy šírili relatívne nerušene,“ uviedol generálny riaditeľ NewsGuard Alex Cadier. 

Ďalej upozorňuje na spôsob, akým funguje algoritmus v aplikácii. Čím viac užívateľ sleduje videá s dezinformáciami, tým viac podobného obsahu sa mu zobrazí. Podľa jeho slov by mal štát regulovať škodlivý obsah. 

Predchádzajúce pokusy

Už minulý rok sa TikTok pokúsil ochrániť deti pred nebezpečným obsahom a to kontrolou od rodičov, píše The Verge. Funkcia Rodinné párovanie umožnila rodičom prepojiť účet svojich detí so svojim vlastným a takýmto spôsobom deaktivovať súkromné správy, zapnúť obmedzený režim obsahu a nastaviť limity času stráveného v aplikácií. 

Stalo sa to potom, čo spoločnosť musela zaplatiť Federálnej obchodnej komisii 5,7 milióna dolárov za údajné porušenie zákona o ochrane osobných údajov detí, píše NBC News.

Podľa analytikov je aplikácia populárna najmä medzi mladými ľuďmi, z celkového počtu aktívnych užívateľov je až polovica mladšia ako 30 rokov. V roku 2020 bola najsťahovanejšou aplikáciou na svete. Spoločnosť vlastní BydeDance, internetový konglomerát so sídlom v Číne. 

Zdroje: The Guardian, The Verge, NBC News, Reuters

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá