Tomáš Hudák: Žasnem, aké kreatúry dokážu prejsť voľbami

Veronika Remišová: Štátne IT bolo jedno veľké eldorádo. Po novom ušetríme milióny

Korupcia bola v 90. rokoch štandard. Dnes chcú mladí pracovať pre úplne iné firmy

HOJA hemp je slovenská značka, ktorá našla na našom trhu dieru a vyplnila ju nekonvenčným materiálom

  • Ak prídeš na trh s niečím netypickým, nestratíš sa. Vo veľkom textilnom priemysle si našla svoje miesto aj slovenská značka Hoja hemp, ktorá nepodporuje "fastfashion" módu, ktorá je plná bezohľadnosti, utrpenia a často aj nízkej kvality.
 srcset
Leonarda Pupišová
  • Ak prídeš na trh s niečím netypickým, nestratíš sa. Vo veľkom textilnom priemysle si našla svoje miesto aj slovenská značka Hoja hemp, ktorá nepodporuje "fastfashion" módu, ktorá je plná bezohľadnosti, utrpenia a často aj nízkej kvality.

Je podľa vás v dnešnej dobe ešte stále priestor byť konkurencieschopný v biznise, ktorý je tak rozvinutý, ako vo vašom prípade, textilný?

Vždy záleží na tom čo ponúkate. Textilný biznis je dnes naozaj rozsiahly. Je však aj veľmi kritizovaný kvôli „bezohľadnosti“ výrobcov. Naším cieľom je odlíšiť sa a priniesť niečo nové.

Nerobíme klasickú módu, žiadnu fastfashion. Vyrábame oblečenie, ktoré vám vydrží roky.

Vyrábame ho v našom okolí z materiálu, ktorý nie je chemicky ošetrovaný. Vyrábajú ho ľudia s láskou a úsmevom na tvári. To sú dôvody, prečo si myslíme, že je možné byť konkurencieschopný. Dávame ľuďom možnosť voľby. Zároveň ponúkame možnosť vytvoriť si vlastný strih oblečenia, či upraviť tie naše na požiadavky zákazníka, takže každý môže mať svoj originál a byť kreatívny.

Leonarda Pupišová

Čo vás viedlo k založeniu značky HOJA hemp?

Na ceste po Európe sme nazbierali veľa rôznych podnetov a inšpirácií. Prvotne sme však hľadali konopné výrobky pre vlastnú potrebu. Už dávnejšie sme počuli o skvelých výhodách tohto materiálu a chceli sme ho vyskúšať na vlastnej koži. Na slovenskom trhu bol však nedostatok konopných výrobkov. Tento fakt nás priviedol k myšlienke ich výroby. Dlho netrvalo a vznikla značka HOJA hemp, pod ktorou dnes tvoríme z textilu konopné oblečenie a rôzne doplnky.

Z čoho pochádza názov „HOJA“?

HOJA je v slovenčine vyjadrením veselosti a radostného vzrušenia.

Najlepší pocit je mať veselých a spokojných zákazníkov, ktorí vedia stáť proti prúdu.

HOJA v španielčine znamená list, pre nás to symbolizuje ekológiu a životné prostredie, ktoré sa snažíme našimi výrobkami nezaťažovať.

Leonarda Pupišová

Ako by ste stručne navnadili ľudí, aby neodmietli nákup vo vašom obchode?

Pokožka je najväčší ľudský orgán, obliekajte sa zdravo. Ukážte okoliu, že vám záleží na tom, z čoho a kde je vyrobené vaše oblečenie.

Pri výrobe oblečenia, ktoré ponúkate, je používaná len konopná látka?

Áno, špecializujeme sa na 100% konopnú látku, z ktorej vyrábame všetky produkty. Dbáme na to, aby bola látka čistá a vyrábaná v súlade s prírodou. Je to pre nás dôležité.

Leonarda Pupišová

Vyhýbame sa podobným látkam, ktoré sú možno svojou cenou dostupnejšie, ale to najmä z toho dôvodu, že proces ich výroby je jednoduchší a použitím chemikálií rýchlejší.

Kto šije veci, ktoré môžeme nájsť na vašej stránke?

Spolupracujeme so súkromnými krajčírskymi dielňami v okolí Trenčína. Zároveň máme veľmi dobrú spoluprácu so Slovenskou chránenou dielňou v Piešťanoch, kde nám šijú výrobky jednoduchších strihov.

Vaše oblečenie je predsa len drahšie, ako bežne dostupné kúsky v obchodoch. Prečo sa teda oplatí investovať do šiat od vás?

100% konopná látka má množstvo výhod oproti bežne používaným konvenčným materiálom. Konopa je snáď najekologickejšia technická plodina s niekoľko násobne vyšším výnosom ako pri bavlne alebo ľane, pričom vôbec nezaťažuje pôdu ako napríklad ľan. Pri pestovaní a spracovaní konopy siatej sa nepoužívajú chemické látky, ide teda o 100% prírodný materiál. Konopná látka je vzdušná, ale zároveň skvele izoluje. V lete chladí, v zime hreje. Výborne odvádza pot, tlmí pachy a dokonca pomáha hojiť ekzémy či kožné ranky. Preto je vhodná aj pre alergikov a ľudí s citlivou pokožkou. Konopné vlákno sa pýši aj dlhou životnosťou a odolnosťou. Potvrdzujú nám to nájdené zabudnuté konopné plachty či odevy od našich starých rodičov, ktoré sú aj dnes v neporušenom stave. Čím dlhšie sa nosí, tým je látka pohodlnejšia. V minulosti si páni dávali svoje konopné oblečenie „prednášať“ poddaným, aby zmäklo. Dnes už to našťastie nie je nutné, látka sa vyrába oveľa jemnejšia a mäkšia, no aj tak stále platí, že nosením sa prispôsobí a zjemní. A ešte jedna jej vlastnosť, ktorá sa hodí najmä v lete, na človeka oblečeného v konope dokonca neútočia komáre.

Leonarda Pupišová

Sú ľudia ochotní zaplatiť za veci, ktoré vidia len na obrázku na monitore? Nevracajú vám často tovar?

Máme zrejme tých najlepších zákazníkov, ktorí vedia, čo si vyberajú. Bežne sa nám tovar nevracia, takže s týmto nemáme problém. Chodievame aj na rôzne predajné akcie či veľtrhy, kde si zákazníci môžu materiál prezrieť naživo a pokiaľ si nevyberú na mieste, následne objednávajú prostredníctvom e-shopu.

Aká je vaša hlavná obchodná stratégia/myšlienka?

Snažíme sa priniesť na trh alternatívu. Spomaliť módu a ponúknuť niečo iné.

Ľudia v minulosti dokázali urobiť tak veľa krásnych a kvalitných výrobkov a vystačili si s prírodnými zdrojmi, ktoré obnovovali. Inšpirujme sa a vytvárajme veci, ktoré nám budú dlho slúžiť. Naším cieľom je obnoviť tradičný konopný materiál a priniesť ho do dnešného moderného sveta.

Leonarda Pupišová

Myslíte si, že v dnešnej dobe trendov, valiacich sa na nás najmä z Ameriky, má konopné oblečenie miesto na našom trhu?

Je to otázka voľby jednotlivca. Trendy z Ameriky sa na náš trh dostávajú už pomerne dlho. Niekto ich obdivuje a iný sa im vyhýba. Naša myšlienka spočíva v podporovaní miestneho trhu a domácich výrobkov. Robíme oblečenie, ktoré je pohodlné a zároveň zdravé. Či je to aktuálny americký trend, nad tým sme sa vlastne ani nezamýšľali.

Máte nejaké súkromné štatistiky alebo odhady, ktoré vás informujú o tom, kto má najväčší záujem o oblečenie, ktoré ponúkate?

Samozrejme, súvisí to s tým, čo vyrábame. Výrobok si vždy pritiahne svoju skupinu zákazníkov. Naši zákazníci sú vo veľkej miere ľudia, ktorých zaujíma životné prostredie, milujú prírodu a zdravý životný štýl, na druhej strane však konopné oblečenie oslovuje ľudí, ktorý ho potrebujú vďaka jeho liečivým vlastnostiam. To znamená ľudí, ktorí trpia rôznymi alergiami či majú citlivú pokožku.

Leonarda Pupišová

Riadite sa nejakými marketingovými stratégiami alebo robíte veci intuitívne?

Myslím, že to skôr kombinujeme. Neustále sa v oblasti marketingu vzdelávame a využívame tieto nové vedomosti, ale snažíme sa kombinovať ich s našou intuíciou a s myšlienkou našej firmy.

Chystáte v budúcnosti nejaké spolupráce s inými značkami alebo rozšírenie tej vašej?

Nápadov je neustále veľmi veľa. Plánujeme rozšírenie našich výrobkov nielen o nové kolekcie oblečenia. Taktiež sme momentálne začali jednu veľmi zaujímavú spoluprácu, ktorá sa bude týkať ručných výšiviek. Ďalej sme otvorili spolupráce s rôznymi hudobníkmi, ktorých oblečieme do konopy. Je to napríklad známa speváčka Sisa Fehérová a momentálne pripravujeme košele pre Dominika N3O a jeho kapelu.

Na záver dodáme ešte jeden výrok známeho Jacka Herrera: ,,Neviem, či konopa zachráni tento svet, ale poviem vám jedno…je to jediná vec, ktorá to dokáže.”

Leonarda Pupišová

Najnovšie video