Horúce dáta odhalili pravdu o Slovákoch: Zbláznili sme sa do AI a predbehli krajiny V4

  • AI má najväčšie využitie vo finančnom a IT sektore
  • Zavádzanie umelej inteligencie má vplyv na uhlíkovú stopu aj produktivitu práce
Ilustračná foto
Ilusračná foto, Unsplash/Jonathan Kemper Unsplash/Martin Katler Unsplash/Bolivia Inteligente
  • AI má najväčšie využitie vo finančnom a IT sektore
  • Zavádzanie umelej inteligencie má vplyv na uhlíkovú stopu aj produktivitu práce

Spomedzi krajín Vyšehradskej štvorky (V4) práve slovenské podniky využívajú umelú inteligenciu (AI) najviac. Napriek tomu za európskym priemerom stále zaostávame. 

AI v roku 2021 používalo 5,2 % firiem v SR, pričom priemer v krajinách Európskej únie (EÚ) je 7,9 %. V piatok o tom informovala poradenská a informačno-technologická (IT) spoločnosť Enehano.

Umelá inteligencia patrí medzi strategické oblasti záujmu v EÚ, pretože je to podľa uvedenej spoločnosti jedna z kľúčových hnacích síl hospodárskeho rozvoja. Odborníci na digitalizáciu z firmy však zdôrazňujú, že obavy z vplyvu AI na zamestnanosť sú neadekvátne. Umelá inteligencia totiž podľa nich v mnohých segmentoch nedokáže úplne nahradiť človeka a jej úspešné využitie si vyžaduje spoluprácu medzi ľuďmi a technológiami.

Ekonomický rast a konkurencieschopnosť sú podľa slov spoločnosti veľmi úzko prepojené s tým, ako krajiny a firmy v nich dokážu využívať údaje a nové technológie. AI má najväčšie využitie vo finančnom a IT sektore, uviedla spoločnosť na základe Eurostatu. Riešenia umelej inteligencie sa však využívajú aj v doprave a logistike, v obchode, marketingu či energetike.

AI pomôže znížiť globálne emisie

„Umelá inteligencia a strojové učenie sa využívajú v rôznych aplikáciách vrátane automatizácie procesov, zlepšovania zákazníckych skúseností, optimalizácie riadenia dodávateľského reťazca či v prediktívnej údržbe a optimalizácii výroby a logistiky,“ konštatuje Eduard Gers, odborník na digitalizáciu zo spoločnosti.

Doplnil, že vývoj samotnej AI je však náročný a tretina európskych firiem preto siaha po zdieľanej infraštruktúre, respektíve cloudových službách od medzinárodných spoločností, ako napríklad Google, Amazon či Microsoft.

Zavádzanie umelej inteligencie má vplyv na uhlíkovú stopu aj produktivitu práce. Think tank Európskeho parlamentu odhaduje, že AI pomôže znížiť globálne emisie skleníkových plynov o 1,5 % až 4 % a môže priniesť do roku 2035 rast produktivity práce od 11 % do 37 %, uviedla firma.

Zavádzanie umelej inteligencie však spôsobí zánik niektorých pracovných pozícií. Európske štatistiky uvádzajú, že 14 % pracovných miest v krajinách Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj sa dá ľahko automatizovať a podstatným zmenám by mohlo čeliť ďalších 32 %.

Gers však vysvetľuje, že zavádzanie moderných technológií pomôže vytvoriť nové a lepšie pracovné miesta. V oblasti komunikácie so zákazníkmi je však nevyhnutné zabezpečiť skôr omnichannel prístup, ktorý využíva všetky kanály.

Umelá inteligencia je kľúčovým prvkom k digitálnej transformácii Európskej únie. Aj EÚ si však uvedomuje výzvy v tejto súvislosti. Európska komisia preto pripravuje reguláciu AI.

AI spojená so vzdelaním

Umelá inteligencia prináša nielen nové možnosti, ale aj výzvy spojené so vzdelávaním študentov a prípravou budúcich absolventov na trh práce. Týka sa to nielen technických odborov, ale aj kreatívneho priemyslu.

Na tento trend je potrebné reagovať včas a prispôsobiť mu aj vzdelávanie budúcich absolventov vysokých škôl v jednotlivých odvetviach. Uviedol to prodekan Fakulty masmediálnej komunikácie (FMK) Univerzity sv. Cyrila a Metoda (UCM) v Trnave Peter Murár.

FMK poukazuje predovšetkým na odvetvia kreatívneho priemyslu, ktoré podľa Eurostatu zamestnávajú v EÚ 8,7 milióna ľudí, čo predstavuje 3,8 percenta celkovej pracovnej sily a 1,2 milióna podnikov v Únii.

Umelá inteligencia má obrovský dopad na kreatívne profesie, o ktorých sme sa donedávna domnievali, že nebudú podobnými technológiami ovplyvnené,“ uviedol Murár. Ak univerzity nepripravia svojich absolventov na tieto zmeny už teraz, môže sa stať, ako doplnil, že ich uplatnenie na trhu práce bude ťažšie.

Pre budúcnosť totiž možno predpokladať, že využívanie nástrojov umelej inteligencie bude bežnou súčasťou viacerých kreatívnych profesií, najmä v oblasti marketingu, médií alebo audiovizuálneho umenia.

FMK zrealizovala v uplynulom období viacero interných seminárov, na ktorých sa snažila naznačiť dosahy umelej inteligencie na akademickú obec. Aktuálne pripravila pre svojich študentov a širokú verejnosť odbornú konferenciu venovanú možnostiam využitia umelej inteligencie v oblasti marketingu, žurnalistiky a médií.

Viacerí pedagógovia zároveň od začiatku letného semestra implementovali nástroje umelej inteligencie do výučby. Ide predovšetkým o predmety zamerané na digitálny marketing, tvorbu podcastov alebo strih videa. V ďalšom období plánuje ponuku predmetov a tematických prednášok rozšíriť o ďalšie oblasti a intenzívne prepájať umelú inteligenciu s výučbou vybraných predmetov.

Zdroj: TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá