data-srcset
Startitup
 data-srcset
Startitup

Hovorca Slovnaftu: Bratislava by mohla byť pri mestskom bikesharingu aktívnejšia

Bratislava bola jednou z posledných európskych metropol, ktorá stále nemala svoj vlastný bikesharing pre širokú verejnosť. Mesto sa preto pred tromi rokmi spojilo so Slovnaftom a spoločnými silami vybudovali Slovnaft BAjk, systém dokovacích staníc a stoviek bicyklov, ktoré sú rozmiestnené po štyroch najväčších mestských častiach hlavného mesta.

Bikesharing sa v Bratislave rozbehol na jeseň 2018 za štartovaciu cenu 1 € na 6 mesiacov, okamžitou odpoveďou Slovákov však bol vandalizmus. Dnes sú však žlté bicykle spoľahlivým, ekologickým, rýchlym a zdravým spôsobom dopravy. Novým terčom vandalov sa teraz stali Bolt kolobežky.

O súčasnom stave Slovnaft BAjku aj mobility v Bratislave a plánovanom rozvoji sme sa rozprávali s Antonom Molnárom, hovorcom a riaditeľom Komunikácie spoločnosti Slovnaft.

 

  • Ako bude bikesharing vyzerať v roku 2021, čo sú najväčšie výzvy a kde development zlyhal
  • Akú úlohu (ne)zohráva mesto a prečo stále nie je dokovacia stanica na hlavnej ani autobusovej stanici
  • Čo si hovorca Slovnaftu myslí o Bolt kolobežkách

 
zdroj: Startitup
  

Bratislava bikesharing už zúfalo potrebovala. Myslíš, že sa Slovnaft BAjku podarilo naplniť vysoké očakávania?

Našou ambíciou bolo ponúknuť bikesharing širokým masám a myslím si, že túto úlohu sa podarilo splniť na jednotku.

Nesnažili sme sa hneď od začiatku konkurovať individuálnej doprave. V centre mesta chceme byť alternatívou voči tradičným spôsobom dopravy a preplneným uliciam, a zároveň doplniť MHD, aby sa zvýšila kvalita života v Bratislave. Myslím si, že toto Slovnaft BAjk splnil naozaj dobre.

Prečo sa Slovnaft vôbec pustil do bikesharingu? S malými výnimkami je mestská doprava vždy stratová a bikesharing nemôže byť výnimkou, už len kvôli vysokým vstupným nákladom.

Ide o nový segment mobility, ktorý chceme v rámci našej stratégie do roku 2030 rozvíjať. Vidíme v ňom veľkú príležitosť do budúcnosti, a chceme byť v tomto segmente veľmi aktívni.

Slovnaft je súčasťou MOL Group. V bikesharingu sme aktívny aj v Budapešti pod názvom MOL BuBi. Slovnaft BAjk tak bol prirodzeným vyústením, chceli sme si to vyskúšať aj na Slovensku a pritom sa aj niečo naučiť.

Slovnaft je zároveň v Bratislave veľkým priemyselným subjektom, ktorého cieľom vždy bolo a vždy bude  správať sa zodpovedne voči komunite, ľuďom a životnému prostrediu. Chceme byť tým subjektom, ktorý prichádza s riešením pre mesto, verejný priestor a okolité mestské časti.

Nemáme zodpovednosť len za seba, ale za celú Bratislavu a jej okolie.

zdroj: Startitup

Dá sa tak povedať, že Slovnaft už nemôžeme označiť len za rafinériu a benzínky, ale za všeobecného poskytovateľa mobility?

V zahraničí a aj na Slovensku túto rolu rozvíjame. MOL má v Maďarsku napríklad aj platformu na výrobu mestských autobusov. Prostredníctvom kapitálového fondu Lead Ventures stále hľadáme príležitosti, ktoré vieme pretaviť na realitu na Slovensku aj v strednej Európe.

Ak sa bude v mobilite diať niečo zaujímavé, chceme byť pri tom.

Opatrenia sa uvoľňujú, zima je za nami, blíži sa zlatá éra bicyklov. Očakávaš väčší záujem?

Nárast určite bude, ale vyšší záujem sme zaznamenali už počas pandémie. Ukázalo sa, že bicykle sú ideálny prepravný prostriedok, človek si pri jazde drží odstup od iných ľudí. V mesiacoch marec, apríl a máj sme mali veľmi pekné čísla.

Rátame, že sa počet užívateľov ešte zvýši a tomu sme prispôsobili aj podmienky. Samozrejme, dodržiavame hygienické pravidlá a naše bicykle sú pravidelne dezinfikované. Sme pripravení.

Koľko máte teraz bicyklov? Bude ich v lete dostatok?

Teraz máme nasadených okolo 350 až 400 bicyklov, počet prispôsobujeme podľa dopytu. Celkovo však máme k dispozícii 750 bicyklov. V lete ich predbežne do ulíc plánujeme umiestniť okolo 500, časť je vždy v zálohe, či sa na nich robí údržba alebo opravy.

Ideálne mesto s udržateľnou mobilitou tvorí aj bicyklová doprava. V Holandsku, Japonsku ale aj USA sa bikesharing posúva enormnou rýchlosťou dopredu a na bicykli vidno ľudí z každej vrstvy. Ak však Slovák má auto, nikdy na bicykel nepôjde. Drží práve slovenský mindset Bratislavu od mesta budúcnosti?

Tí, čo cestujú po svete, samozrejme vidia, že sa to dá robiť inak. Spomínané zmýšľanie možno prevláda u nejakej časti ľudí, ale myslím si, že Bratislava sa mení..

Bikesharing určite pomohol zmýšľanie zmeniť a mnohým už nerobí problém ísť do práce a z práce na bicykli. Auto v centrách miest ide pomaly ale isto do úzadia.

Ja Slovnaft BAjk využívam, lebo je rýchly a nemusím naňho 3 minúty čakať ako na električku. Prečo by ním mali jazdiť ostatní?

Je to spojenie príjemného s užitočným. Presuniem sa a spravím aj nejaký pohyb. Je to ekonomické, ekologické a ešte aj zdravé, tri v jednom. A má to aj psychologický efekt, endorfíny robia svoje, a keď prídem do práce na BAjku, je to skvelý pocit na niekoľko hodín.

Chápem, že stanica nemôže byť na každom metri, ale niektoré časti mesta sú záhadne bez staníc. Autobusová stanica, Hlavná stanica, Nivy a 500 bytov sú relatívne v centre, ale ak príde človek z vlaku, musí zbehnúť 300 metrov dolu na križovatku.

My tam tie stanice chceme. Budem teraz trošku kritický – urobili sme počiatočnú investíciu, darovali sme mestu dokovacie stanice. Veľa sme do projektu investovali a teraz ho prevádzkujeme na naše náklady. Mesto nám dalo a pripravilo pozemky, kde stanice stoja, pričom sa zaviazalo, že bude projekt spolu s nami koordinovať a pomáhať v jeho rozširovaní.

To sa však stále nedeje tak rýchlo ako sme očakávali. Niektoré stanice sa mestu stále nedarí sprevádzkovať, čo je škoda. Čakal by som rýchlejšie rozširovanie staníc, my o to záujem máme.

Až na pár výnimiek sme sa za celý minulý rok rozšírili len vďaka súkromným subjektom, ktoré nám pozemky na umiestnenie stanice pripravili. Ja viem, že vybaviť povolenie netrvá 15 minút, ale radi by sme videli väčší posun. Najmä keď ide o spoločný projekt.

Slovnaft BAjk vznikol za Nesrovnala, teraz má moc v rukách Vallov tím aj s veľkou predvolebnou podporou cyklistickej dopravy. Cítiť zvýšenú iniciatívu od nového vedenia?

Čo sa týka slovnej podpory a vyjadrení, tak tá tam určite je.

Mesto má aj pozíciu cyklokoordinátora. Ako hodnotíš jeho prácu?

Pozícia cyklokoordinátora nie je nová. Sme s ním v kontakte a myslím si, že to nemá jednoduché. Prišiel z úplne iného prostredia. Iné je pozerať sa na to z pohľadu aktivistu a iné je byť súčasťou systému, vedieť v tom systéme projektovo pracovať.  

Podľa mňa, by sa niektoré veci dali robiť rýchlejšie, ale neviem to presne posúdiť, nepracujem na magistráte. Hlavne dúfam, že sa budeme posúvať vpred. Máme veľké spoločné plány, pravidelne sa stretávame a komunikujeme.

Na to, ako mesto proklamovalo rozvoj cyklistickej dopravy, som čakal rýchlejší posun, to musím priznať.

zdroj: Startitup

Niektoré mestské časti blízko centra sú kompletne bez staníc, napríklad Bôrik, Kramáre alebo čokoľvek za Račianskym mýtom.

Od začiatku komunikujeme, že prvý rok prevádzky bol pilotný, následne po ňom systém vyhodnotíme a spolu s mestom naplánujeme ďalšiu expanziu. Takže nikoho neignorujeme, ideme podľa plánu.

Expanzia je aj v rukách mesta, a keď rozširovanie stojí, začali sme minulý rok hľadať aj iné cesty. Dohodli sme sa napríklad s Ikeou, Avionom a developermi, ktorí majú záujem bikesharing podporovať.

Systém staníc by sme rozšírili veľmi radi, napriek tomu, že v súčasnosti sa investície pre pandémiu výrazne prehodnocujú. Posledné týždne sa to hýbe správnym smerom, pripravujú sa povolenia na nové stanice do existujúcich , ale aj nových mestských častí.

Slovnaft teda dodáva všetko od bicyklov cez stanice. Čo robí mesto?

Mesto vyberá pozemky, vybaví povolenie, pripraví spevnený povrch a potom už je to na nás.

Do Bratislavy sa dá dobre dostať aj z okolitých dedín ako Svätý Jur, Zálesie či Most pri Bratislave. Rokujete aj s týmyto obcami?

Samozrejme nám to napadlo a aj sme debatovali s okolitými obcami. Všetkým sa nápad páči a eventuálne by ani nebol problém stanicu umiestniť, ale každou ďalšou stanicou mimo Bratislavy sa zvyšuje rádius našej prevádzky.

A my musíme sledovať aj ekonomiku projektu. Našou prioritou je momentálne posilnenie mestského bikesharingu v rámci 17 mestských častí Bratislavy.

Je aj nejaká oblasť Bratislavy, ktorú považujete za prioritu?

Všetky stanice boli od začiatku prioritou a mrzí ma, že dodnes nie sú hotové. Čo sa týka autobusovej, či železničnejstanice, mesto by ju malo vnímať ako svoju prioritu. Ak to nespraví, budeme musieť pozemok napríklad na autobusovej stanici vyrokovať s developerom HB Reavis, keď Nové Nivy dostavajú.

A čo sa týka ostatných oblastí, cieľom je  prirodzene a logicky zahustiť tie, v ktorých už Slovnaft BAjk funguje. Chceme dodržiavať pravidlo, že vzdialenosť staníc bude 300 – 500 metrov.

Na tento rok máme veľmi ambiciózny plán a verím, že ním presvedčíme aj zanietených autičkárov. Chceme posilniť našu prítomnosť tam, kde už sme a ísť aj na nové miesta. Aktuálne sa sústredíme na rozšírenie smerom do Rače, čoskoro by mali pribudnúť stanice pri Slimáku, na Bielom Kríži, na Račianskej a na Pekne ceste.

Rovnako ideme s novými stanicami do Vrakune. Posilníme aj Ružinov a radi by sme sa doplnili o stojany aj Podunajské Biskupice a Karlovu Ves a potom verím, že  pôjdeme ešte ďalej. Flotilu tiež posilníme o nové bicykle.

Ako fungujú sponzorované stanice, aké majú napríklad AVION a IKEA?

Súkromné subjekty si môžu stanicu adoptovať. Každý, kto chce, môže mať vlastnú stanicu. Je to pre nich veľká pridaná hodnota a čoraz viac progresívnych partnerov má o to záujem.

Osobne by som mal veľkú radosť, ak by o takéto stanice prejavilo záujem ešte viac firiem. Je to moderné a podporujú tak aj svojich zákazníkov alebo zamestnancov.

Pravidelne si všímam, že vždy ráno sú bicykle skôr v okrajových častiach mesta. Prevážate ich v noci, aby sa ráno uspokojil dopyt po jazde do centra?

Áno. Naše dáta nám presne ukazujú vyťaženosť a frekventované trasy, preto vychádzame v ústrety užívateľom.

Máte nejaké dáta, ktoré vám ukážu, že tu by malo byť toľko bicyklov v tento večer?

Áno, sledujeme to. Napríklad na Molecovej sú presuny obrovské, cestuje stadiaľ celá Karlova Ves aj Dlhé diely. Prispôsobujeme sa užívateľom.

Ak vidíme, že každý deň cestuje odniekadiaľ 5 ľudí o 7:30, snažíme sa, aby tam vždy ráno bolo minimálne 5 bicyklov.

Dáta nám veľmi pomáhajú, do niektorých lokalít totiž ľudia len jazdia, ale preč nechodia, keďže sú napríklad pod kopcom. Vždy preto bicykle odnášame na iné miesta.

Na prevoz nám slúžia dve servisné vozidlá, ktoré aj v tejto chvíli niekde jazdia. Riešia problémy nahlásené cez aplikáciu, dezinfikujú bicykle a zabezpečujú spomínané presuny.

Ak dostanem defekt, môže pre mňa servisné vozidlo aj prísť?

To je veľmi hypotetická situácia, ešte sa to nestalo. Ale môžeš bicykel uzamknúť o stĺp či strom, nahlásiť problém a následne ho tam nechať. Akurát už asi ďalej pôjdeš pešo (smiech).

Keď bikesharing ešte len začínal, ľudia tvrdili, že by mal patriť Bratislave, nie Slovnaftu. Čo si o tom myslíš?

Slovnaft BAjk je mestským bikesharingom, spoločným projektom Bratislavy a Slovnaftu. Práve jeho rozširovanie je najmä v rukách mesta. Podľa mňa neexistuje z pohľadu Bratislavy lepší model, keďže Slovnaft znáša všetky riziká prevádzky.

Aké riziká?

Napríklad bežná údržba, opravy poškodených  bicyklov, vandalizmus, alebo prevádzku – premiestňovanie BAjkov po meste. Celkovo sa staráme o sieť staníc a bicyklov. Mesto v súčasnosti finančne neprispieva.. Ročné náklady sa pohybujú niekde medzi 350 000 – 400 000 €.

Je v poriadku zobrať si Slovnaft BAjk aj na rekreačné účely? Môžem s ním ísť napríklad na hrádzu?

Áno, osobne to odporúčam. Na to máme pripravený aj denný lístok, ktorý skôr funguje ako bikerenting než bikesharing. Za 6 € dostane človek bicykel na 12 hodín a môže s ním ísť napríklad aj do Rakúska. Jazdu za hranice síce neodporúčame, ale sú aj také prípady.

Témou posledných dní sú Bolt kolobežky. Ako hodnotíš ich štart v hlavnom meste?

Dal sa to predpokladať, pretože je to súčasťou celosvetového trendu. Ale máme toľko prípadov problémových štartov zo sveta, že by človek očakával, že sa konečne niekto poučí a predíde im. To sa ale nestalo a v Bratislave sa zopakoval identický scenár.

Pri štarte neexistovali pravidlá na využívanie zdieľaných služieb. A teraz sa stáva nielen to, že sú Bolt kolobežky pohodené kade-tade, no tiež, že ich užívatelia odstavia na staniciach Slovnaft BAjku, ľudia si potom myslia, že sú naše a volajú nám. Veľmi potrebujeme nejaké pravidlá.

Čiže sú kolobežky len jednorázový trend?

Fungujú všade, aj napriek tomu, že ich mestá tvrdo regulujú. Ak ich začne využívať viac ľudí, majú šancu na úspech. Je možné ich  nájsť aj v okrajových častiach a pokojne môžu byť ďalšou súčasťou bratislavskej mobility.

zdroj: Startitup

Veľa slovenských miest má aj elektrobicykle. Predpokladám, že ste sa o to usilovali aj v Bratislave.

Mesto pôvodne plánovalo  na to využiť eurofondy, ale situácia sa zmenila. Každopádne nad elektrobicyklami stále uvažujeme, len bude treba prebudovať stanice, keďže na to infraštruktúra zatiaľ nie je pripravená.

Ďalšiu inováciu, ktorú zvažujeme, je gamifikácia. Za rôzne presuny či kilometre môže človek získať napríklad pozitívny kredit a posunieme tak bikesharing na ďalší level.

Slovnaft BAjk mal drsný štart, vandalizmus bol na neúnosnej úrovni. Ako sa vám podarilo vybojovať aspoň aký-taký mier?

Veľmi náročne. Stálo nás to veľa energie aj peňazí. Bola to daň za to, že sme bikesharing ponúkali za symbolické euro.

Ani užívateľov nie je možné hádzať do jedného vreca. Vždy to je menšina, ktorá sa chce vyblázniť, ide do extrému alebo má vyslovene zlý úmysel.

Na druhej strane sme aj my priznali, že zo začiatku nie všetko fungovalo na 100 % a postupne sme bicykle aj systém vylepšovali. Upravili sa mnohé veci, napríklad kvalita zámkov, niekoľkokrát sa updateoval celý nosný systém. Zlepšili sa aj jazdné vlastnosti, posilnili sa vidlice. Sami sme spravili niekoľko úprav a výsledok je, že bicykle sú dostupné a sú v poriadku. Keď sú potrebné nejaké opravy, tak ich robíme čo najrýchlejšie. 

Má Bratislava potenciál stať sa cyklistickou veľmocou ako napríklad Amsterdam?

Je to otázka peňazí a priorít. Mesto má už teraz hromadu skvelých dát a my vieme, čo treba spraviť Musíme si ale povedať, či chce mať jeden veľký nosný bikesharing, ktorý nejakým spôsobom mesto ďalej rozvíja, alebo niečo iné.

Mesto musí mať jasnú víziu a povedať si, čo je naša priorita a čo chceme zlepšiť. Ja stále dúfam, že to nastane a budú pribúdať nielen ďalšie cyklotrasy, ale aj iné projekty súvisiace s bicyklovaním. Sám bicyklujem, vyrastal som tu v meste a rád by som chodil na bicykli častejšie.

Nič to ale nemení na tom, že by mal Slovnaft BAjk vyskúšať každý. Je lacný, rýchly, pohotový, dostupný zdravý aj ekologický, takéto combo neponúka žiadny iný spôsobom dopravy.

zdroj: Startitup

Najnovšie video