Hypermoderné istanbulské letisko je najväčšie na svete. Megaprojekt však zatiaľ infraštruktúrne zlyháva

  • Istanbul Airport je najväčším letiskom krajiny a zároveň aj sveta
  • V jeho masívnom objekte nenájdeš metro, vlaky ani hotely. Zdieľané prepravné spoločnosti a známe ubytovacie aplikácie sú v krajine zablokované
  • Dokončenie výstavby letiska je v nedohľadne
unsplash
  • Istanbul Airport je najväčším letiskom krajiny a zároveň aj sveta
  • V jeho masívnom objekte nenájdeš metro, vlaky ani hotely. Zdieľané prepravné spoločnosti a známe ubytovacie aplikácie sú v krajine zablokované
  • Dokončenie výstavby letiska je v nedohľadne

Ak cestuješ do Turecka alebo tu čakáš na prestupný let, určite zisťuješ, že si sa ocitol v letiskovom raji. Istanbul Airport je totiž najväčším a najmodernejším letiskom na svete s neuveriteľnou rozlohou.

Od 6.apríla tohto roku vystriedalo známe Atatürk Airport. Výstavba prebiehala expresne a sťahovanie sa uskutočnilo takisto v rekordnom čase. Niekoľkohodinové prestoje od uzavretia jedného letiska a spustenia druhého boli pre letecké spoločnosti začiatkom apríla citeľné.

Zatiaľ letisko funguje v úspornom režime. V prevádzke je len jeden terminál z plánovaných šiestich. Dokáže však prepraviť 90 miliónov cestujúcich. Po plánovaných ukončeniach výstavby bude letisko schopné kapacitne poňať a prepraviť až 200 miliónov cestujúcich ročne.

Najväčšou prepravnou leteckou spoločnosťou, ktorá na Istanbul Airport sídli, pristáva a operuje, je štátny Turkish Airlines. Spoločnosť obsluhuje najviac destinácií na svete zo všetkých aerolínií. Tomuto tureckému prepravcovi sa kapacitne málilo staré letisko Atatürk, čo bolo podľa slov niektorých cestujúcich badateľné. A preto je kolosálna stavba Istanbul Airport dobrou investíciou a krokom smerom k spoločnosti aj cestujúcim.

Stále nie je v plnej prevádzke

Letiskový komplex sa stále len dokončuje a ešte zďaleka nie je v plnej prevádzke. Stále sa kolaudujú a stavajú nové terminály a po ich vybudovaní sa Istanbul Airport stane najväčším letiskom na svete. Rozlohou určite a pravdepodobne časom aj počtom prepravených pasažierov.

Je jasné, že najväčšie letisko na svete sa nedá vybudovať do dokonalosti za 4 roky, teda čas, ktorý ubehol od oficiálneho začiatku jeho výstavby po dnešný stav,“ povedal pre Startitup Strategic Partner Manager cestovnej kancelárie Pelikán Patrik Vas.

Letisková infraštruktúra, služba, obchody, hotely ale aj okolie medzinárodného letiska však stále nie sú v prevádzke.

Kým sa prevádzkovateľovi letiska v spolupráci s leteckou spoločnosťou Turkish Airlines podarí vychytať všetky najväčšie problémy a nedostatky, na ktoré sa zatiaľ naši zákazníci vo zvýšenej miere nesťažujú, ubehne minimálne niekoľko mesiacov, pravdepodobnejšie však až niekoľko rokov. Aj preto treba stále myslieť na skutočnosť, že podobné veľké sťahovanie letiska je finančne, logisticky aj ľudsky extrémne náročná operácia. V posledných rokoch niečo podobné, ako sa v apríli tohto roka odohralo v Istanbule, nemá vo svete obdobu,“ vyjadruje sa na margo nedostavanej budovy a názorov turistov Patrik Vas.

Preprava, doprava a hotely

Obrovský kolos však nebolo vzhľadom na jeho rozlohu možné postaviť v centre mesta. Od bývalého Atatürk Airport je toto vzdialené približne 35 kilometrov. Objekt je tak obrovský, že presun medzi jednotlivými bránami trvá pri použití všetkých dostupných eskalátorov a zrýchľovacích chodníkov najmenej pol hodinu.

Ide o najväčší terminál na svete. Brány nie sú vzájomne prepojené vlakmi. Celých tých neuveriteľne veľa metrov štvorcových plochy musíš prejsť pešo. Je možné použiť pohyblivé chodníky, tých však vôbec nie je dosť. Mapy reálne nezobrazujú to, aké veľký terminál v skutočnosti je,“ povedal cestovateľ, konzultant a blogger Ben Schlappig vo svojom blogu. Letisko síce spájajú s mestom autobusy, ale ich dostupnosť je obmedzená. Nepremáva sem zatiaľ totiž metro ani vlaky.

V západnom svete pomerne bežné aplikácie ako Uber či Booking.com však v Turecku nenájdete. Ich dostupnosť je legislatívne obmedzená alebo dokonca zablokovaná. Turecká vláda sa na základe rozhodnutia krajinných úradov už dávnejšie rozhodla týmto portálom zakázať prevádzku alebo ich cenzurovať.

V priľahlých letiskových budovách sa nenachádza ani možnosť ubytovania. Hotely a hostely sú zatiaľ v procese výstavby alebo sa na ich otvorenie stále čaká.

Sú bohužiaľ aj horšie prípady

Podobný alebo výrazne horší scenár pri výstavbe letísk a zlyhávaní týchto výstavieb môžeme sledovať aj v západných krajinách.

Stačí si napríklad spomenúť na projekt nového letiska v nemeckom Berlíne, ktorý sa za roky výstavby predražil už niekoľkokrát o desiatky miliónov eur a ani napriek tomu ešte Berlin Brandenburg Airport neotvorilo svoje brány,“ vyjadril sa k situácii Vas.

Tento projekt mal byť kompletne zrealizovaný, skolaudovaný a otvorený už v roku 2012. „A napríklad také budapeštianske letisko otvorilo svoj prvý Airport Hotel iba minulý rok. Jeho terminál číslo dva pritom existuje už od roku 1985,“ dodal Patrik Vas z cestovnej kancelárie Pelikán.

Najnovšie video