Ich cidery už poznajú aj v Estónsku, Slováci chcú expandovať ešte viac do zahraničia

  • Dnes ti predstavíme slovenskú značku remeselne vyrábaných nápojov Opre', ktorá pochádza od bratov Oprendekovcov
  • Prezradili nám, ako sa im na Slovensku darí, kto dal ich produktom pôvabný dizajn, aké sú ich plány do budúcnosti aj čo ich najviac motivuje
zdroj: Opre'
  • Dnes ti predstavíme slovenskú značku remeselne vyrábaných nápojov Opre', ktorá pochádza od bratov Oprendekovcov
  • Prezradili nám, ako sa im na Slovensku darí, kto dal ich produktom pôvabný dizajn, aké sú ich plány do budúcnosti aj čo ich najviac motivuje

Predstavte sa nám prosím, kto, čo tvorí Opre‘ Cider? Odkedy na slovenskom trhu fungujete?

Ahojte, Opre‘ Cider je na trhu už 5 rokov. Stále ho tvoria bratia Oprendekovci. Gabriel rieši marketing a predaj a Rado zase výrobu a technológie. Rado to všetko stíha počas štúdia na VŠCHT v Prahe, odbor potravinárstvo a biotechnológie.

Čo všetko sa v súčasnosti nachádza vo vašom portfóliu produktov?

Aktuálne to sú dve kategórie: jedna je Opre‘ Cider a druhá sú medovo-bylinné limonády mellos. Opre’ Cider má už 5 rokov a približne o 2 týždne predstavíme 3 nové druhy cideru.

Nedávno sme uviedli na trh ázijskú kombináciu byliniek v limonáde mellos a v lete pribudne ďalšia veľká novinka.

zdroj: Opre'

Hovorí sa, že produkt často predáva jeho obal. Kto sa stará o vizuál tých vašich?

Vizuál Opre‘ a mellos vznikol v spolupráci s estónskym grafickým štúdiom EETER. Sú to Gabrielovi kamaráti, ktorých stretol na škole v Dánsku a odvtedy s nimi spolupracujeme.

Momentálne dávame priestor lokálnym košickým dizajnérom, ktorí sa podieľajú na tvorbe etikiet pre limitované edície cideru. Všetko vychádza zo základného dizajn manuálu od EETERu.

Kde sa nachádza vaša výrobňa?

Sídlime v Košiciach. Mali sme veľké šťastie na priestory, v ktorých sme teraz. Naša výroba je veľmi úsporná a dokážeme vyrábať veľa fliaš na malej ploche. Dva roky sme s Radom boli vo výrobe každý deň, nastavili a zoptimalizovali sme všetky výrobné procesy veľmi efektívne, lebo sme to chceli mať čo najskôr za sebou (úsmev).

Kde všade si fanúšik Opre‘ môže dopriať?

Naše cidre a limonády sa dajú zakúpiť v kaviarňach, baroch a reštauráciach vo väčších mestách, najmä v Bratislave a v Košiciach. Máme už aj niekoľko prevádzok v Prahe, Brne a vo Viedni. Takisto všetky produkty sú aj v Yeme a Fajnych potravinách. Pravidelne navštevujeme napríklad Dobrý Trh v Bratislave, košický Street Food Festival alebo festival Pohoda.

zdroj: Opre'

Ako sa počas rokov zmenil Váš biznis plán?

Snažíme sa nemeniť veci, ktoré fungujú (úsmev). Napríklad naša distribúcia na Slovensku sa nezmenila od začiatku ani raz. Trendy v nápojovom segmente sa menia stále, snažíme sa reagovať pomerne rýchlo a prispôsobovať naše produkty.

Asi najviac sa zmenilo naše technologické vybavenie. Začali sme na základných strojoch, ktoré zabezpečovali, aby sa fľaša naplnila a uzavrela. Postupne sme začali predávať viac cideru, tak sme potrebovali vylepšiť aj technológie, ale nemali sme peniaze.

Vtedy Rado skúsil vyrobiť prvú etiketovačku svojpomocne, s bežne dostupných súčiastok, no a podarilo sa mu to. Tento systém výroby vlastných strojov sme aplikovali na väčšinu z nich (umývačka fliaš, plnička, pasterizátor, etiketovačka, umývačka KEG sudov, chladenie nádrží a sýtenie nápojov) a aktuálne konštruujeme automatickú plničku fliaš.

Ako ste riešili počiatočné financovanie?

Začiatky sme financovali zo študentskej pôžičky a vlastných úspor. Neskôr nám pomohli rodičia. Nemáme žiadnych investorov, eurofondy a ani veľké úvery z bánk. Všetko financujeme z vlastných ziskov. Snažíme sa robiť čo najviac vecí svojpomocne a udržať si nezávislosť.

zdroj: Opre'

Aké najväčšie investície si vaše podnikanie vyžadovalo?

Najväčšie investície boli na začiatku na rozbeh firmy a nákup surovín, strojov, zariadenia prevádzky a dizajnu.

To je asi prirodzené. Ak by ste mali zhodnotiť, čo vás na podnikaní najviac baví a čo naopak brzdí, čo by to bolo?

Najviac nás baví vymýšľať a objavovať nové chute. Radi cestujeme a inšpirujeme sa v zahraničí. Napríklad na minuloročnej dovolenke v Thajsku Gabriel objavil ázijskú bylinku, z ktorej sme vyrobili našu novinku – mellos klitória & koriander. Podľa nášho názoru nás najviac brzdí veľkosť slovenského trhu a neochota ľudí kupovať kvalitné domáce produkty. U nás to ešte chvíľu potrvá, kým niektoré prevádzky pochopia, akú pridanú hodnotu ponúkajú slovenské remeselné produkty od rodinných firiem v porovnaní s produktami nadnárodných koncernov.

Je vaše podnikanie bezproblémové alebo ste už zažili aj ťažké časy? Čo bolo pre vás najťažšie?

Ťažké časy sú už snáď za nami. Prežili sme prvé 3 roky podnikania. Na začiatku bolo dôležité nájsť vlastnú identitu, určiť si aký produkt vyrábame a prečo ho ponúkame, nastaviť a optimalizovať firemné procesy. Teraz máme stabilné odbery, dobré meno na trhu a efektívnu výrobu. Vieme rýchlo reagovať na zmeny a máme jasnú víziu, pre ktorú každý deň pracujeme.

zdroj: Opre'

Máte plány dobíjať aj ďalšie trhy? Vedia o Opre‘ už naši susedia?

Opre‘ Cider sme už v menšom vyviezli do Česka, Rakúska, Dánska, Estónska, Holandska s Číny. Plánujeme expandovať hlavne s limonádami mellos, ktoré sú unikátne svojím zložením (10 % medu a bylinky), chuťou a parádnym dizajnom. Veľmi dobre nám funguje synergia dvoch značiek Opre‘ Cider a mellos, ktoré sa navzájom pekne dopĺňajú.