Ich fiktívny biznis plán vyústil do obľúbenej značky. Teraz si v Bratislave otvorili novú kaviareň

  • Bratislava dostala nových priestor, kde ti pripravia perfektnú kávu
  • Otvorili na mieste, kde roky pôsobil love brand mnohých kávičkárov
LOT Roastery
LOT Roastery
  • Bratislava dostala nových priestor, kde ti pripravia perfektnú kávu
  • Otvorili na mieste, kde roky pôsobil love brand mnohých kávičkárov

Simona a Lukáš sú mladý podnikateľský pár. Spoznali sa už počas štúdia na Hotelovej akadémii Ľ. Wintera v Piešťanoch. V maturitnom ročníku mali napísať fiktívny podnikateľský plán pre gastroprevádzku. Vybrali si kaviareň a v rámci hľadania dodávateľov kávy sa prvýkrát stretli s pojmom „specialty coffee“.

Následne pracovali v niekoľkých pražiarňach, kaviarňach, kávových cateringoch, konzultovali kaviarenské projekty či robili baristické kurzy.

Dnes vedú známu pražiareň nesúcu názov LOT Roastery, ktorá najnovšie predstavila aj svoj nový priestor, a to na dobre známej adrese. Viac nám o kávovom biznise, príprave kávy a mnohých iných zaujímavostiach porozprávali samotní zakladatelia značky.

  • Prečo rozhodli otvoriť prevádzku pri Medickej záhrade?
  • V čom je ich káva unikátna?
  • Ako dokáže rozpoznať skutočne kvalitnú kávu aj laik?
  • Čím by sa mal človek riadiť pri výbere kávovaru? Je vôbec kľúčovým prvkom?

Nie je to tak dávno, čo ste otvorili váš nový priestor na Špitálskej. Ide o vychytené miesto, kde predtým roky pôsobil Sväg to go. Prečo ste sa rozhodli otvoriť práve tu?

Chceli sme sa dostať bližšie k ľuďom a byť s nimi aj v osobnom kontakte. Chceli sme na začiatok menší priestor, ktorý nevyžadoval väčšiu prerábku. Priestor na Špitálskej toto spĺňal.

Odkiaľ ste v začiatkoch získavali know-how o káve a jej spracovaní? 

Pred 8 rokmi, keď sme s kávou začínali, bolo informácií o specialty coffee naozaj veľmi málo. Kúsok po kúsku sme zbierali informácie odvšadiaľ, kde sa dalo. Cez YouTube videá, Standart magazín, coffee festy, cuppingy organizované pražiarňami a rozhovory s ľuďmi z kávovej brandže.

LOT Roastery
zdroj: LOT Roastery

Do akej miery ovplyvňuje pôvod kávových zŕn a spôsob ich praženia výslednú chuť?

Na začiatku máme kávovú čerešňu, na konci nápoj v šálke. Medzitým je však množstvo krokov, ktorými káva musí prejsť. Zber, triedenie, fermentácia, sušenie, transport, skladovanie, praženie, príprava. V každom z týchto krokov môžeme niečo pokaziť, ale pridať na kvalite nevieme.

To, čo vieme ovplyvniť my ako pražiareň, je skladovanie, praženie a príprava. Ku káve pristupujeme zodpovedne, aby sme zachovali jej prirodzený potenciál.

Kávu preto pražíme svetlo. Tmavším pražením sa prekrýva prirodzená ovocnosť kávy a pri menej kvalitných kávach sa defekty skrývajú za unifikovanú chuť praženia. 

Odkiaľ pochádzajú práve vaše kávové zrná?

Hlavne od importérov zelenej kávy, ktorí pracujú priamo s farmármi alebo kooperáciami. Takouto spoluprácou im pomáhajú napríklad pri zveľaďovaní fariem, so vzdelávaním v oblasti pestovania kávy a tvorbou sociálnych projektov priamo v miestnych komunitách.

LOT Roastery
zdroj: LOT Roastery

Aktuálne pracujeme aj na spolupráci priamo s farmármi, tieto kávy budú čoskoro v ponuke už aj na našom e-shope, ale, samozrejme, ich budeme pripravovať aj u nás v kaviarni.

Aká je preferovaná chuť Slovákov v prípade kávy?

Stále prevláda generácia, ktorá je zvyknutá len na „jednu kávovú chuť”. Čiže tmavšie praženie, zmesy s robustou, horká dochuť. Väčšina z nich však ešte nemala možnosť ochutnať kvality, ktoré prináša výberová káva, a to je najmä rôznorodosť chutí a vôní.

Naši zákazníci však preferujú svetlé praženie, a to nielen na prípravu filtrovanej kávy, ale aj na espresso. Preto je napríklad u nás v kaviarni na hlavnom mlynčeku vždy tá zaujímavejšia káva, ale na vyžiadanie máme aj tradičnejšiu Brazíliu. Vo väčšine kaviarní, ak je možnosť výberu, je to presne naopak.

Akým spôsobom sa ako slovenská pražiareň dostanete k farmárom vo svete?

Aktuálne sme nadviazali spoluprácu s farmármi cez Instagram, dnešné moderné technológie uľahčujú farmárom nadviazanie kontaktu s pražiarňami aj pomocou sociálnych sietí. Jeden z dôvodov, prečo tomu tak je, je, že nastala generačná výmena.

LOT Roastery
zdroj: LOT Roastery

Napriek tomu, že dnes sa dá pomerne jednoducho objavovať široká škála káv, mnohí ľudia nakupujú mainstreamové kávy zo supermarketu. Ako ich kvalitu hodnotíte vy?

Tak ako si kvalitnejšiu zeleninu a ovocie kúpime na trhu, mäso od mäsiara, mliečne výrobky a vajcia z fariem, tak aj kvalitnejšiu kávu si kúpime od lokálnych pražiarní.

Samozrejme, nákup v supermarkete pod jednou strechou je veľmi pohodlný, no pri niektorých kávach zo supermarketu je cenový rozdiel naozaj malý. 

Prečo by mal človek ochutnať kávu vo vašej kaviarni? V čom sa od iných odlišujete? 

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá