Ignoruješ prasklinu na čelnom skle? Riskuješ stratu vodičáku, pokutu aj stovky eur za výmenu

  • Malá prasklina na skle môže mať vážne následky
  • Zisti, kedy ti hrozí pokuta a strata dokladov
  • Prečo ti poisťovňa nemusí preplatiť opravu
žena a prasknuté čelné sklo
  • Malá prasklina na skle môže mať vážne následky
  • Zisti, kedy ti hrozí pokuta a strata dokladov
  • Prečo ti poisťovňa nemusí preplatiť opravu
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Stačí len jeden odrazený kamienok a na tvojom čelnom skle sa objaví prasklina. Najprv nenápadná bodka, no o pár dní sa z nej môže stať čiara cez polovicu skla. Nejde len o chybičku krásy – riskuješ pokutu aj vlastnú bezpečnosť. Vieš, kedy sa sklo dá ešte opraviť a kedy už musíš počítať s výmenou?

Prasknuté čelné sklo ti poisťovňa väčšinou neuhradí

Ak sa ti na čelnom skle objaví prasklina, určite to neodkladaj. Denník Pravda upozorňuje, že problém je vážny najmä vtedy, keď je poškodenie väčšie než dva centimetre a nachádza sa v mieste, ktoré zasahujú stierače – teda priamo v tvojom zornom poli. V takom prípade už auto nie je technicky spôsobilé a ak ťa zastaví polícia, môžeš prísť nielen o peniaze v podobe pokuty, ale aj o technický preukaz.

Mnohí vodiči dúfajú, že opravu im pokryje povinné zmluvné poistenie, no realita je iná. Poisťovňa takúto škodu zvyčajne nepreplatí. Teoreticky je síce šanca, že by to uznala, no v praxi je minimálna.

Kameň vymrštený spod kolesa iného auta je totiž takmer nemožné spoľahlivo dokázať. A pokiaľ nevieš stopercentne potvrdiť, že k praskline došlo vinou konkrétneho vozidla pred tebou, na úhradu z jeho PZP môžeš zabudnúť.

Ak sa chceš vyhnúť takýmto ťažkostiam, oplatí sa priplatiť si za havarijné poistenie alebo za pripoistenie čelného skla k PZP, uvádza Carbi. V takom prípade nemusíš dokazovať, kto škodu spôsobil, a poisťovňa ti preplatí aspoň časť nákladov spojených s opravou alebo výmenou.

Pamätaj, že čím skôr prasklinu vyriešiš, tým menej starostí aj peňazí ťa to bude stáť. Odkladanie opravy môže viesť nielen k väčším problémom, ale aj k podstatne vyšším účtom.

Autosklo nie je len obyčajné sklo

Sklo v aute nie je len obyčajná priehľadná plocha, ale dôležitý bezpečnostný prvok. Každý jeho typ má špecifickú funkciu a je vyrobený inou technológiou. Najviac pozornosti si zasluhuje čelné sklo – tvorí ho kombinácia dvoch vrstiev skla a medzivrstvy z fólie, informuje Carbi. Tento spôsob výroby zabezpečuje, že pri poškodení zostane sklo pevne na mieste a nerozpadne sa, čím znižuje riziko vypadnutia osôb alebo predmetov z vozidla.

Inak sú riešené bočné a zadné sklá. Tie sa vyrábajú tepelným tvrdením, čo im dodáva vysokú pevnosť. Ak prasknú, rozsypú sa na množstvo malých kúskov s tupými hranami, ktoré výrazne znižujú pravdepodobnosť zranenia cestujúcich.

Autosklo však nielen chráni, ale aj zvyšuje komfort jazdy. Musí ponúkať čistý a neskreslený výhľad, poskytovať určitú ochranu pred UV žiarením a znižovať hlučnosť v kabíne. Je skonštruované tak, aby bez problémov odolávalo bežným nástrahám – od kamienkov či krúp až po nárazy vtákov a iných nečakaných predmetov.

Prasklinu neodkladaj – lacná oprava sa môže rýchlo zmeniť na drahú výmenu

Aj malý škrabanec na čelnom skle sa časom môže premeniť na veľký problém. Vietor, prach či rozdiely teplôt spôsobujú, že prasklina sa postupne šíri ďalej. Výsledkom je, že namiesto lacnej opravy sa napokon nevyhnete výmene celého skla, čo vás vyjde omnoho drahšie, píše AZpneu.

Ako núdzové riešenie, kým sa dostanete do servisu, poslúži priesvitná lepiaca páska, ktorá obmedzí prenikanie vody a špiny. Niektorí vodiči siahajú aj po papieri alebo celofáne. Tento trik však funguje len pri malých defektoch. Ak je prasklina väčšia ako dva centimetre a nachádza sa v oblasti, ktorú pokrývajú stierače, auto je považované za technicky nespôsobilé a jazda s ním môže vyústiť do pokuty.

Netreba však hneď meniť celé sklo – existuje aj možnosť odbornej opravy menších poškodení. Tá je rýchlejšia, lacnejšia a častokrát úplne postačí. Zákon ale stanovuje jasné hranice: scelenie nie je dovolené, ak sa trhlina nachádza v zornom poli vodiča alebo presahuje veľkosť 2,5 cm. Za zorné pole sa pritom považuje obdĺžnik, ktorý je presne vyhradený – spodná hrana začína 30 cm od dolnej časti skla, horná 30 cm od vrchu, ľavý okraj je 15 cm od bočného stĺpika a pravý 15 cm od stredu čelného skla.

Oprava ťa môže stáť pár desiatok eur, výmena aj viac než tisícku

Koľko zaplatíš za poškodené čelné sklo, závisí od viacerých vecí – od konkrétneho modelu auta, druhu skla až po rozsah praskliny a servis, kde sa rozhodneš opravu alebo výmenu riešiť.

Drobné škrabance či menšie praskliny sa dajú opraviť relatívne lacno, informuje AZpneu. Väčšinou ide o sumu medzi 20 až 50 eur, pri niektorých typoch skiel alebo v špecializovaných servisoch to však môže byť viac. V prípade bežných poškodení od kamienkov môže byť cena ešte nižšia a veľkou výhodou je, že oprava býva často hotová okamžite.

Ak je čelné sklo vážne narušené a už sa nedá opraviť, prichádza na rad výmena. Pri obyčajnom skle sa cena pohybuje od približne 150 eur, no ľahko sa vyšplhá aj na niekoľko stoviek. Pokiaľ máš vo svojom vozidle zabudované moderné technológie priamo v skle, priprav sa na výrazne vyššiu sumu. V prípade prémiových alebo športových áut môže konečná cena presiahnuť dokonca tisícku.

Čítaj viac z kategórie: Auto

Zdroje: auto.pravda.sk, startitup.sk, carbi.sk, startitup.sk, az-pneu.sk

Najnovšie videá

Trendové videá