Ikea otvorila najmodernejšiu predajňu na svete. Nad hlavou ti „lietajú“ roboty za 50 miliónov eur

  • Ide o jedinú predajňu svojho druhu na svete
  • Nové digitalizácie ti uľahčia a urýchlia nakupovanie
IKEA slávnostné otvorenie
  • Ide o jedinú predajňu svojho druhu na svete
  • Nové digitalizácie ti uľahčia a urýchlia nakupovanie
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

V Budapešti v časti Soroksár otvorila IKEA svoju najmodernejšiu predajňu na svete. Po ročnej rekonštrukcii sa obchodný dom zmenil na high-tech centrum, kde objednávky vybavuje niekoľko desiatok robotov a zákazníci môžu využívať nové digitálne kiosky na prezeranie, výber a platbu tovaru.

Táto jedinečná predajňa je pilotným projektom švédskeho nábytkárskeho giganta, do ktorého investoval 50 miliónov eur. Ide o prvú IKEA predajňu svojho druhu, ktorá kombinuje najnovšie technológie s tradičným nakupovaním pod jednou strechou. Ak sa koncept osvedčí, spoločnosť plánuje podobné riešenia zaviesť aj v ďalších mestách po celom svete.

V IKEA neustále testujeme a skúšame, ako čo najpohodlnejšie fyzicky a digitálne priblížiť našu ponuku cenovo dostupného zariadenia domácnosti väčšiemu počtu ľudí,“ hovorí Tolga Öncü, Ingka Retail Manager v IKEA Retail.

Revolučné technológie pre zákazníkov

Medzi najzaujímavejšie novinky v predajni patrí projektor na koberce, ktorý umožňuje zákazníkom vidieť, ako bude koberec vyzerať na podlahe bez toho, aby ho museli rozbaliť. „Jednou z častých otázok, ktoré dostávame, je, ako vyzerá koberec, keď ho položím na podlahu. Vďaka tejto technológii môžete vidieť, ako naozaj vyzerá. Môžete sa po ňom prejsť či dokonca si ho premietnuť v rôznych farebných prevedeniach,“ vysvetlila Charlotte Miles, Country Commercial Manager pre IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko.

Koberec
zdroj: Startitup/Ema Dzurjovčinová

V predajni pribudlo 11 nových digitálnych nástrojov vrátane interaktívnych kioskov, kde si zákazníci môžu prezerať celý sortiment, zistiť dostupnosť produktov v rôznych veľkostiach, farbách a materiáloch a dokonca tovar priamo zaplatiť bez čakania v rade.

Revolučný je aj navigačný systém. Zákazník si na obrazovke zvolí produkt, ktorý hľadá, a mapa mu ukáže, ktorým smerom sa má vydať a kde presne daný produkt nájde. V aplikácii IKEA je dokonca dostupný aj „IKEA kompas“, ktorý návštevníkovi pomáha zorientovať sa v priestore, ukazuje mu, kde sa práve nachádza, ako sa kam dostane a kde nájde pokladne a východ.

Navigačný systém
zdroj: IKEA

Aplikácia IKEA dostala v tejto predajni úplne nový rozmer,“ hovorí Charlotte. Vybraný produkt si môžeš naskenovať, pridať si ho do košíka a zaplatiť. Nemusíš sa s nákupom ťahať počas nakupovania v predajni. Kým ti nákup pripravia a privezú roboty, môžeš si v pokoji vychutnať ich ikonické mäsové guličky alebo iné dobroty, ktoré ponúkajú.

Mysleli aj na starších zákazníkov

IKEA pri digitalizácii svojej predajne nezabudla ani na zákazníkov, ktorí s modernými technológiami nemajú skúsenosti. Pre starších zákazníkov alebo tých, ktorí uprednostňujú klasický nákup, zostáva zachovaný aj tradičný spôsob nakupovania s košíkom.

Dávame zákazníkovi možnosť vybrať si spôsob nakupovania tak, ako ho chce zažiť,“ hovorí Charlotte. „Pre niektorých to môže byť používanie aplikácie a plánovanie cesty pred začiatkom. Ale pre iných zákazníkov to môže byť tradičnejší zážitok s našimi spolupracovníkmi. Všetko je k dispozícii a máme niečo pre každého.

V predajni sú vždy prítomní zamestnanci, ktorí sú pripravení pomôcť ti s používaním nových technológií alebo sprevádzať ťa pri tradičnom nakupovaní. „Naši spolupracovníci sú viditeľnejší ako kedykoľvek predtým vďaka kompaktnejšiemu a intuitívnejšiemu showroomu,“ dodáva Charlotte.

Robotický sklad zvyšuje efektivitu

Pri návšteve predajne sme mali možnosť nahliadnuť aj do skladu, kde pracuje niekoľko typov robotov. Sklad je vybavený vertikálnym automatizovaným skladovacím systémom, ktorý funguje ako obrovský automat na skladovanie tovaru, automatickým dynamickým vychystávaním, ktoré podporuje zamestnancov pri príprave objednávok, a automaticky riadenými vozidlami, ktoré samostatne prevážajú tovar.

Roboty
zdroj: IKEA

Dokonca je na strope vybudovaná cesta pre roboty, ktoré doručujú tovar zo skladu až na predajňu. Ak sa teda dostaneš do poslednej sekcie k pokladniam, nad hlavou sa ti premávajú automatizované roboty. 

Roboty preberajú ťažkú prácu namiesto našich zamestnancov,“ vysvetľuje Charlotte. „Vďaka tejto automatizácii sa kapacita vybavovania online objednávok zvýšila z 540 000 na 950 000 ročne. Predajňa má potenciál vybaviť až milión objednávok ročne, čo z nej robí najväčšie distribučné centrum IKEA v Európe.

Automatizácia priniesla aj výrazné zefektívnenie prevádzky. Cesta tovaru k zákazníkovi sa skrátila, čím sa zvýšila aj udržateľnosť celej prevádzky. 

Digitalizácia je dôležitá

Charlotte Miles nám v rozhovore vysvetlila, prečo si IKEA vybrala práve Maďarsko pre tento inovatívny koncept: „Maďarsko je pre nás veľmi dôležitý trh. V Budapešti máme tri predajne v centre mesta, čo z nej robí ideálne miesto na testovanie nového konceptu. Mali sme tu úspešnú dvojposchodovú predajňu, ale potrebovali sme reagovať na rastúci dopyt v online prostredí.

Charlotte tvrdí, že je pre nich digitalizácia veľmi dôležitá. „Máme zodpovednosť plniť vyvíjajúce sa potreby zákazníkov. Vidíme, že zákazníci stále chcú mať dotyk s predajňou, čo je fantastické, pretože to je miesto, kde zažijete IKEA v jej najlepšej podobe. Ale teraz chcú aj pohodlný nákupný zážitok. Digitalizácia je niečo, čo ľudia žiadajú, a my na to reagujeme.

Prvé výsledky sú zatiaľ veľmi pozitívne: „Dnes máme fantastické skóre spokojných zákazníkov 90 % a to rastie. Vidíme veľké prijatie našej aplikácie. Pri nákupe v obchode ju teraz používa 22 % zákazníkov, čo je takmer dvojnásobok celosvetového priemeru. A keď vidíme, že ľudia využívajú niektoré technológie, ako napríklad Shop and Go, 45 % z nich sa vráti znova.

David McCabe, Country Retail Manager pre IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko, dodáva: „Maďarsko je pre nás dôležitým trhom a táto investícia je investíciou do našej budúcnosti v tejto krajine. Neustálym testovaním a zdokonaľovaním nových maloobchodných riešení sa snažíme, aby IKEA bola efektívnejšia, ústretová k zákazníkom a ľudí mala na prvom mieste.

Čítaj viac z kategórie: Technológie a internet

Najnovšie videá

Trendové videá