Inšpiratívna Slovenka popri materskej rozbehla úspešný biznis, dnes značka Simply Grey expanduje do USA či Austrálie

  • Kamila Bezáková je rodená Banskobystričanka, ktorá popri materskej rozbehla vlastný biznis
  • Na módnu scénu vstúpila spočiatku s detským oblečením, a to ešte pod značkou BESS
  • Po 10 rokoch vytvorila koncept Simply Grey, koniec-koncov to vyjadruje aj jej motto “All you need is less”
Kamila Bezáková
archív Kamila Bezáková
  • Kamila Bezáková je rodená Banskobystričanka, ktorá popri materskej rozbehla vlastný biznis
  • Na módnu scénu vstúpila spočiatku s detským oblečením, a to ešte pod značkou BESS
  • Po 10 rokoch vytvorila koncept Simply Grey, koniec-koncov to vyjadruje aj jej motto “All you need is less”

Kamilu k módnemu dizajnu priviedla vášeň pre detskú módu. Začalo to vraj úplne nevinne, a to prečítaním si zahraničného časopisu, kde jej učarovali body pre syna s nápisom I love daddy. Jej bývalý manžel sa vyznal v grafickom dizajne, tak s jeho pomocou vytvorila vlastné módne kúsky. Dvojica sa však rozhodla pre slovenskú verziu s logom Ľúbim ocka.

„Bolo to ešte 14 rokov dozadu a v tom čase dostupnosť detského oblečenia bola biedna, nehovoriac o tom, že internetový predaj bol vtedy úplne v plienkach, ozrejmuje pre Startitup Kamila, ktorá si doteraz spomína ako s manželom váhali, koľko kusov vyrobiť a či sa vôbec predajú. Napokon ich vytvorili len desať a pre syna im ledva ostali jedny. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa SIMPLY GREY (@simplygreylife)

Na trhu nenašla, čo hľadala

Takto sa začala Kamilina éra navrhovania detského oblečenia pod značkou BESS. S tým súvisí aj založenie vlastnej krajčírskej dielne, keďže dodávateľov detského oblečenia bolo veľmi málo. Ambiciózna podnikateľka, a v tom čase ešte matka na materskej, mala úplne iné predstavy, aké našla na textilnom a krajčírskom trhu.

Značka BESS fungovala desať rokov s neustálym vývojom, postupne sa rozširovali kapacity dielne až do okamihu kedy sa trh s detským oblečením presýtil. Na módny trh vstúpili veľké značky, ktorých ceny boli pre malých podnikateľov likvidačné.

Detský trh sa presýtil, objednávky nabrali klesajúcu tendenciu 

V tom čase prichádza na scénu značka Simply Grey, ktorá vznikla ako potreba naplniť kapacity dielne súvisiace s poklesom objednávok značky BESS. I keď názov značky rezonoval podnikateľke už dlhodobo, tak vedela, že chce vytvoriť niečo nové, jednoduché a sivé.

Ako každý podnikateľ, tak aj Kamila neustále sledovala a naďalej aj sleduje rôznorodé podnikateľské príležitosti. No však nie len tie, ktoré sú zdrojom ziskov, ale v prvom rade musia byť pre ňu niečím, čo ju napĺňa a čo si vie predstaviť následne tvoriť.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa SIMPLY GREY (@simplygreylife)

„Podnikateľský nápad ma musí nadchnúť a Simply Grey ma nadchlo. Mala som jasnú predstavu ako bude vyzerať a aký odkaz by mala niesť. Koniec-koncov to vyjadruje aj moje motto “All you need is less”. V mojej hlave sa Simply grey rodilo asi polroka, kým konečne uzrelo svetlo internetu, a to na jar v roku 2017, vyjadrila sa inšpiratívna Slovenka.

Stroj sa dá vymeniť, no šikovný zamestnanec sa hľadá len ťažko

Podnikanie v začiatkoch nie je prechádzka ružovou záhradou. Čo bolo pre inšpiratívnu Slovensku najťažšie? „Pre mňa najťažšou fázou podnikania bol začiatok zamestnávania ľudí. Prináša to so sebou veľkú zodpovednosť. Akýkoľvek, aj veľmi drahý stroj viete kúpiť a keď sa aj pokazí, relatívne rýchlo nahradiť.

Šikovného zamestnanca, keď vám vypadne, je ťažké nahradiť a zaučenie nového trvá veľmi dlho, najmä keď ide o tak profesionálnu prácu, akou je tá krajčírska. Pre mňa sú zamestnanci – zamestnankyne kľúčovou vecou môjho podnikania. Nájsť dobrú krajčírku, v dnešnej dobe, keď školy s touto profesiou v našom okolí zanikajú, je veľmi komplikované, vyjadrila sa.

Podnikateľka svoj vysnený tím našla a spoločne sa usídlili v malej dielničke uprostred Banskej Bystrice. Ide však o len pár ľudí, no každý tvorí v skupine dôležitú úlohu. Kamila sa stará o návrhy modelov, propagáciu a identitu značky. Jej zamestnanci zas majú na starosti konečnú realizáciu produktu.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa SIMPLY GREY (@simplygreylife)

Kamila nevie ani len šiť, napriek tomu má vlastnú značku

Kamila odevný dizajn ale nikdy neštudovala. Nie je teda profesionálna návrhárka a priznáva, že nevie ani šiť. Vraví, že má len bujnú fantáziu.

„Nikdy nebolo mojím snom pracovať v módnom priemysle, napriek tomu mám pocit, že moje sny “o práci snov”, sa mi naplnili. Ja som vždy mala len víziu, kam sa chcem dostať, nejakú predstavu a vždy sa mi to podarilo. Môžem potvrdiť, že motivačné citáty typu “mysli pozitívne” fungujú.

Niekedy mám pocit, akoby som ani nešla do práce, ale za zábavou. Aj keď nie vždy to zábava je. Sú dni, kedy bojujeme s návalom objednávok, s výpadkom zamestnancov, alebo nefunkčným kľúčovým výrobným strojom. Roky skúsenosti ma však naučili zvládať aj takéto situácie s chladnou hlavou, objasňuje podnikateľka, ktorá sa k tomuto biznisu dostala úplnou náhodou.

Fast fashion vymenila za módu nepodliehajúcu trendom

Študovať sa vybrala cestovný ruch, no v tomto odbore pracovala veľmi krátko, pretože hneď zostala na materskej dovolenke. Hovorí však o sebe, ako o šedej myške. Vystihuje ju to vraj hlavne z pohľadu jej šatníka či vkusu.

Kamila je vo vedení značky, ktorá môžeme povedať, že určuje životný štýl. Tvorí takzvanú slow fashion, čiže pomalú módu nepodliehajúcu trendom. Slow fashion sa v súčasnosti dostáva čoraz viac do povedomia verejnosti.  

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa SIMPLY GREY (@simplygreylife)

S ľanom mala Kamila skúsenosť ešte pri tvorbe jednej z kolekcií pri značke bess. Išlo o kolekciu určenú na bežné nosenie, no bola veľmi špecifická svojim folklórnym charakterom. Materiál ju natoľko oslovil, že voľba látky produktov z dielne Simply Grey bola hneď od začiatku jasná.

Ekologická voľba, no kúpiť ľan na Slovensku je priam nemožné

O ľane sa už všade možne napísalo mnoho. Napríklad to, že ide o odolný a trvanlivý materiál, ale zároveň je aj veľmi priedušný. Podľa Kamily je to ekologická voľba, keďže je to rozložiteľný materiál z prírodných vlákien a pri pestovaní sa nepoužívajú pesticídy. Navyše má antialergické a protiplesňové účinky.

„Za mňa by som asi povedala len toľko, že ľan je úžasný. Každý jeden kúsok vás bude hladkať na tele. Budete nosiť kúsok prírody a cítiť sa príjemne, treba to len skúsiť,hovorí Kamila.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa SIMPLY GREY (@simplygreylife)

Ľan sa kedysi pestovala aj na Slovensku, tiež sa z neho v minulosti vyrábali odevy. Avšak dnes ho zakúpiť u nás je priam nemožné.

Odkiaľ dováža ľan Kamila? „S touto otázkou sa stretávam pomerne často. Zákazníci chcú vedieť pôvod, no na druhej strane viem, že kvalitný dodávateľ materiálu je pre nás kľúčová vec, a tak túto informáciu nezverejňujem. Čo ale môžem povedať je, že náš ľan je pestovaný v Európe, najväčší pestovatelia sú vo Francúzsku a Belgicku a naši dodávatelia sú tiež v rámci EU. Všetky materiály, ktoré používame majú certifikát OEKO-TEX Standard 100, tvrdí majiteľka.

Nie je ľan ako ľan

Podľa podnikateľky nie je ľan ako ľan. Stopercentný ľan môže podľa jej slov byť tvrdý a pichať. „No ja kladiem dôraz hlavne na to, aby bol mäkký, primeranej hrúbky na to, čo potrebujeme vyrobiť a aby aj po praní mal rovnaký tvar, držal farbu a nezrážal sa. Každá nová farba prechádza najskôr niekoľkými testami, kým sa dostane do výroby,ozrejmuje.

Ľan je však materiál, ktorí mnohí ľudia považujú za vhodný len na leto. Majiteľka Kamila hovorí, že aj napriek tomu, že je na leto úžasný, tak by bola škoda, ak by sme ho v zime odložili do skrine.

Uvádza, že je rovnako výborný aj ako domáce oblečenie, čiže je možné ho nosiť počas celého roka. „Dokonca sme sa stretli aj s tým, že náš zákazník ho využíval v rámci home office nonstop celú zimu, dodáva.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa SIMPLY GREY (@simplygreylife)

Na sušičku zabudnite

Návrhárka tvrdí, že samotný ľan nie je potrebné nejak špeciálne ošetrovať. Záleží to vraj aj od toho, či si zmierený s tým, že ľan sa pri používaní krčí. To by však Kamila momentálne nebrala ako zápornú vlastnosť, pretože pokrčený vzhľad sa skôr stáva trendy.

Čo sa týka prania, výrobky s „hlavičkou“ Simply grey je možné klasicky prať v práčke na 30°. Kamila tiež doporučuje prať skôr v nie preplnenej práčke, aby nedošlo k veľkému pokrčeniu. Čo ale určite neodporúča, je šušička. Tá podľa nej dokáže zničiť prírodné ľanové vlákna a oblečenie sa tým veľmi rýchlo ničí. Navyše po použití sušičky je zrážanlivosť ľanového materiálu oveľa vyššia.

„All you need is less”

V dnešnej dobe sa kladú čoraz väčšie nároky na ochranu životného prostredia, a toto je prioritou aj pre Simply Grey. „Snažíme sa klásť na to dôraz vo všetkých procesoch výroby, počnúc výberom tých správnych dodávateľov, minimalizovanie dopadov našej výroby napríklad šetrením energií, končiac používaním recyklovateľných, rozložiteľných a obnoviteľných materiálov pri balení. “all you need is less”, konštatuje návrhárka.

Za najväčšiu výhodu značky Simply grey podnikateľka považuje kvalitu produktov, ktorá je pre nich alfa omega. A to podľa nej platí nielen pre samotný produkt ale aj pre jeho prezentáciu, balenie, doručenie a s tým spojenú komunikáciu so zákazníkom.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa SIMPLY GREY (@simplygreylife)

Kamila uvádza, že veľkým benefitom pre jej zákazníkov je aj to, že vzhľadom na to, že vyrábajú na objednávku, tak môžu produkt zákazníkovi ponúkať v mnohých farebných prevedeniach a prispôsobiť ho na mieru.

Kvalita a funkčnosť ako priorita

Ako Kamila spomenula tak najdôležitejšia je pre ňu kvalita. Obrovský dôraz však kladie na celkový proces. Keďže kým sa produkt dostane do výroby, tak musí prejsť mnohými skúškami. „Testujeme až dovtedy, kým nie je dokonalý, a niekedy aj na základe ohlasov našich zákazníkov zapracujeme ďalšie úpravy,tvrdí.

Samozrejme okrem kvality je pre ňu dôležitá aj funkčnosť. Hovorí, že zbytočne budeme vyrábať kus, ktorý bude zákazníkovi stáť v skrini, pretože je nefunkčný. „V prvom rade sa zákazník musí v našom oblečení cítiť pohodlne. Oblečenie sa veľakrát snažím navrhovať tak, aby ho bolo možné nosiť na viacero spôsobov. Napríklad zavinovacie šaty, ktoré máme v ponuke, je možné nosiť aj ako ľahký kabátik, dodáva Kamila.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa SIMPLY GREY (@simplygreylife)

Značka prerazila v USA aj Austrálii

Pod „hlavičkou“ Simply Grey nájdeme ľanové šaty, sukne, košele pre deti, ženy a dokonca aj mužov. Pri ich tvorbe Kamila čerpá inšpiráciu z prírody – kvetinovej lúky, stromov, šumu vetra, západu slnka, z umenia, hudby, obrazov.

Okrem toho si všíma, aké farby umelci používajú, sleduje ako zachytia daný moment a snažím sa to preniesť do svojej tvorby. „Hodiny trávim na Pintereste a Instagrame – sledujem umelcov, farebné trendy. Bude to znieť divne, ale inšpiráciu čerpám aj s koláčov a cukroviniek, ktoré vedia byť nádherne nastajlované a keďže ma “sledovať” jedlo a hlavne koláče baví, veľakrát mi je to inšpiráciou, či už vo farbách, alebo pri fotení produktov, objasnila pre Startitup.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa SIMPLY GREY (@simplygreylife)

Produkty z dielne Simply Grey sa prioritne predávajú cez e-shop. Zásielky, ale putujú do celého sveta, najviac však do Nemecka, Rakúska, Holandska, Švédska, Talianska a mimo EÚ hlavne do Spojených štátov a Kanady.

„Okrem toho spolupracujeme s niekoľkými veľkoobchodníkmi na medzinárodnej úrovni. Nájdete nás v kamennom obchode v Prahe a v Bratislave, ale aj v Taliansku, Španielsku, Holandsku, Švajčiarsku, či Austrálii, dodáva Kamila.

Zákazníci zo zahraničia pristupujú k nákupu zodpovednejšie

Kým sme nebojovali s koronavírusom, tak sa Kamila so svojím tímom zúčastňovala aj rôznych predajných trhov a podujatí. Napriek tomu, že tieto podujatia neboli vždy ziskové, tak pre nich boli vždy veľkým prínosom a povzbudením do ďalšej tvorby, hlavne vďaka pozitívnym reakciám zákazníkov.

„Veľa zákazníkov, ktorí teraz nakupujú len online osobne poznám a k objednávkam pripájajú vždy aj pozdrav, čo je veľmi netradičné a o to viac nás to teší. Tiež som sa stretla najmä v zahraničí s prístupom zákazníkov, ktorí v prípade, že tovar museli vrátiť, do balíčka pridali malú pozornosť pre našu dielňu, aj veľké ospravedlnenie, že napriek tomu, že si produkt veľmi vážia, musia ho vrátiť z dôvodu napríklad nesadnutia veľkosti, hovorí.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa SIMPLY GREY (@simplygreylife)

Podľa podnikateľky zákazníci v zahraniční pristupujú k nákupu oveľa zodpovednejšie. Tento trend je ale postupne pozorovateľný aj u nás. „Stále apelujeme na našich zákazníkov, aby si kúpu dobre premysleli pretože kúsok, ktorý pre nich vyrábame, vyrábame na objednávku a nie na sklad. Týmto sme schopní udržať širokú ponuku farieb a modelov, napriek tomu, že nemusíme vyrábať haldy oblečenia s neistým predajom, respektíve predajom a bezhlavým nákupom v zľavách, ako je bežná prax pri nadnárodných spoločnostiach sústreďujúcich svoju výrobu v Číne,ozrejmila majiteľka Simply Grey.

Objavila Kamila dieru na trhu?

„Myslím si že áno, aj keď neviem celkom presne ako sa mi to podarilo. A myslím, že sa mi to podarilo už druhýkrát, prvýkrát so značkou BESS, ktorá bola veľmi populárna aj keď len v rámci SR, a teraz so Simply Grey, myslím že mám celkom úspech. Aj keď sme sa na škole učili rôzne krivky/ životné cykly podniku, ktoré predvídajú vývoj, nikdy som si nemyslela že budem mať príležitosť si to zažiť. Mala som možnosť skúsiť si celý priebeh od založenia, rastu, stabilizácie, krízy až po zánik jednej značky a teraz mám možnosť zúžitkovať svoje vedomosti v druhej. Teším sa z každého malého nášho úspechu, vyjadrila sa úspešná podnikateľka.

Šťastie praje pripraveným

Konkurencia nie výnimkou ani v módnom priemysle a s tým s nami súhlasí aj Kamila. Aj, keď tvrdí, že šťastie praje pripraveným, preto treba mať stále nové nápady a mať prípadne aj náhradné riešenia.

Podstatná je preto aj samotný propagácia značky, bez nej je do veľkej miery značka zatratená. „Produkt sa snažím propagovať tak, aby zaujal. Veľakrát mi fotenie jedného produktu zaberie celý deň, nafotených mám 1000 obrázkov a s výsledkom napriek tomu nie som spokojná. Platenú reklamu ako takú nevyužívam, pretože sama ju neznášam a zatiaľ mi ani nebola potrebná. Skôr som sa spoliehala na virálnu reklamu na sociálnych sieťach,“ objasnila.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa SIMPLY GREY (@simplygreylife)

Infikovaniu koronavírusom sa nevyhli, no počet objednávok stúpol

Módny priemysel nie je výnimkou ani pri koronakríze, ktorej v súčasnosti čelí nejedno odvetvie. „Aj keď minulý rok sme sa ochoreniu a karanténne vyhli, tento rok našu dielňu zasiahla. Je ťažké plánovať výrobu a dodržať termíny, keď vám polovica zamestnancov vypadne. Napriek tomu nám tržby počas pandémie skôr rástli. Za minulý rok sme ohlásili 30 % nárast tržieb, “ vyjadrila sa Kamila, podľa ktorej nárast objednávok  môže súvisieť s tým, že zákazníci nemali umožnené nakupovať v kamenných predajniach.

V ktorom mesiaci však zaznamenali najvyššie tržby? „Vyťažení sme najviac od začiatku apríla do konca augusta. Na jeseň a v zime sa snažíme viac tvoriť a pripravovať sa na ďalšiu sezónu. No aj vianočný trh nám dá poriadne zabrať, kedy sa rozbehne najmä predaj pánskeho oblečenia – košele, pyžamá, ktoré nakupujú ženy ako darčeky,“ ozrejmila majiteľka slow fashion značky.

Kamila už do budúcna veľké plány nemá, tie vraj mala na začiatku podnikania. „Mám ale plán trochu zvyšovať kapacity výroby, keďže neustále máme problém a nestíhame pokryť dopyt. Chcem ale, aby moje podnikanie zostalo v malom  úzkom kolektíve, v rodinnej atmosfére, aby sme sa tu cítili dobre a aby sa rovnako cítili aj naši zákazníci,“ objasnila nám podnikateľka.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa SIMPLY GREY (@simplygreylife)

A čo by Kamila odporučila mladým, ak by chceli začať podnikať? „Nevzdávať sa! Ak o niečom snívaju, začať na tom tvrdo pracovať a venovať tomu 100% svojej pozornosti. Inak to totiž nejde. Nemôžeme si myslieť, že niečo vymyslíme a bude to hneď fungovať ako má a zarábať milióny. Také nápady na trhu síce sú, ale väčšinou tiež prešli strastiplnú cestu k úspechu,“ vyjadrila sa na záver rozhovoru inšpiratívna Slovenka. 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech