Janka Kutlíková zo ZOOTu: Slováci sledujú trendy viac ako Česi

  • Miláčik módnych nadšencov a vyznávačov originality už na slovenskom trhu nie je žiadnym nováčikom. Pôvodne český koncept ZOOT si našiel miesto v srdciach aj šatníkoch mnohých Slovákov a neustále si pre nás pripravuje niečo nové. Inak tomu nie je ani v aktuálnom predvianočnom období, keď prichádza s novou kreatívnou kampaňou. Manažérka pre Slovensko Janka Kutlíková je jednou z ľudí, ktorí sa starajú, aby bol ZOOT aj tvojim love brandom.
collage
  • Miláčik módnych nadšencov a vyznávačov originality už na slovenskom trhu nie je žiadnym nováčikom. Pôvodne český koncept ZOOT si našiel miesto v srdciach aj šatníkoch mnohých Slovákov a neustále si pre nás pripravuje niečo nové. Inak tomu nie je ani v aktuálnom predvianočnom období, keď prichádza s novou kreatívnou kampaňou. Manažérka pre Slovensko Janka Kutlíková je jednou z ľudí, ktorí sa starajú, aby bol ZOOT aj tvojim love brandom.

Ahoj Janka, blíži sa najnáročnejšie ročné obdobie pre všetky e-shopy aj kamenné predajne. Je tím Zootu pripravený na predvianočné obdobie?

Áno, je pravda, že Vianoce sú pre nás kľúčovým obdobím, rovnako ako aj pre ostatných predajcov. Na toto obdobie sa všetci chystáme už od leta a pripravujeme sa na to, že to bude náročné. Tento rok to platí dvojnásobne. Sme na slovenskom trhu už takmer tretí rok a za toto obdobie sme získali množstvo zákazníkov, preto cítime veľkú zodpovednosť. Nechceme ich totiž sklamať, ale naopak – urobiť im radosť.

Z čoho pozostávali prípravy?

Z dôsledného plánovania jednotlivých krokov, ktoré sa týkajú celého ZOOTu naprieč oddeleniami. Zabrať dostáva hlavne naša kreatíva, marketing  a na záver samozrejme retail, pretože všetko musí byť tip-top. Našou snahou je, aby naše marketingové aktivity zasiahli čo najväčšie masy, a to nevtieravou a vtipnou formou, čo je výzva. V preklade to znamená, že chceme zarobiť, ale nie za každú cenu. Nechceme totiž, aby naša firma stratila identitu. Preto volíme okrem tradičných kanálov, akými sú reklama v televízii či rádiu, aj spoluprácu s blogermi, youtubermi alebo zaujímavými osobnosťami ako Janka Šlinská, sestry Heribanové či Romi Klimek. Nezabúdame ani na sociálne siete, našu vlastnú homepage a podobne. Je to ako taký veľký orchester, ktorý musí ladiť a hrať v jednotnom rytme. Ak by niekto hral mimo, hneď to cítiť.

12362035_954539287926774_793441343_n

Foto: instagram.com/Zoot

O koľko viac nakupujú Slováci pred Vianocami, než počas bežného roka?

Je to viac ako dvojnásobok. Nárast je badateľný už od druhej polovice septembra a vrcholí pred Vianocami. Ale samozrejme nám k tomu dopomáhajú aktivity ako je Black Friday, ktorý sa stáva na Slovensku čoraz populárnejším a Slováci už očakávajú, čo ktorá firma pripraví. Slováci vo všeobecnosti veľmi radi nakupujú v zľavách a na slovíčko „zľava“ intenzívne reagujú :).

Ešte stále platí, že ponožky sú najčastejším slovenským vianočným darčekom?

Jasné, ponožky sú na Vianoce stále v kurze :). Dokonca sú pre mňa istotou týchto Vianoc…

Rozbehli ste novú vianočnú kampaň s podtitulom „Niečo na seba/pre brata/pre babičku…“ Zvolili ste si tým celkom širokú cieľovku. Odráža to aj filozofiu vašej značky?

Cieľom ZOOTu, a to od samého začiatku, bolo demokratizovať módu a raziť myšlienku, že móda je skutočne pre každého. Preto je aj naša kampaň spojená so slovíčkom “NIEČO” – pretože na ZOOTe si “NIEČO” nájde skutočne  každý. Na ZOOTe máme približne 300 značiek a aj ich cenová rovina sa pohybuje v širokých rozpätiach. Máme sekciu Premium, kde si na svoje prídu ľudia, ktorí hľadajú drahšie značky ako napríklad Karl Lagerfeld, Pietro Filipi, Gant alebo Tommy Hilfiger, ale rovnako máme aj značky, ktoré sú cenovo prijateľné aj pre ľudí, ktorí nie sú ochotní do módy investovať vyššie sumy – dôkazom je Tally Weijl, Only, Pieces, Madonna a podobne.

Vaše kampane sú vždy veľmi originálne a zdá sa, že vo vašom odvetví na Slovensku nemáte konkurenciu. Ako ste prišli na takýto marketingový koncept?

Od začiatku sme si robili kreatívu aj realizáciu ku kampaniam sami. Tiež sme začínali ako startup, takže to bolo prirodzené. Ale ani potom, keď už firma narástla, sme nechceli ísť cestou, keď by sme propagáciu našej firmy takým silným médiom akým je reklama, vložili do rúk niekomu druhému. Atmosféra a esencia ZOOTu je veľmi silná, všetci ňou doslova žijeme. Teraz po rokoch sme si povedali, že by skúsime externú reklamnú agentúru, aby sme si potvrdili, že to, čo sme robili doteraz bolo správne a zmysluplné, a že sme tým vybudovali silnú firemnú identitu, ktorej spirit dokáže uchopiť aj externý partner. S agentúrou 2FRESH to vyšlo.

Spolupracujete so značkami, ktoré sú na Slovensku pomerne neznáme. Ako sa môže konkrétna značka dostať do vášho portfólia?

Teraz si to presne vystihla. Chceme ukázať Slovákom, že na svete je množstvo iných značiek, ktoré sú neopozerané a nenájdu ich v reťazcoch alebo v obchodných domoch, ako napríklad Dorothy Perkins, French Connection, Miss Selfridge, Alchymi. Tak aj vylúčia možnosť, že sa na ulici stretnú niekoho, kto bude mať na sebe rovnaký kúsok oblečenia. Vo všeobecnosti si portfólio značiek vyberá naše nákupné oddelenie na základe dopytu zákazníkov. Novinkou je, že podporujeme aj lokálnych návrhárov a dávame im možnosť prezentovať sa za určitých podmienok na našej stránke, čím im zároveň otvárame dvere na ďalšie trhy.

zoot-ba-cg-4

Foto: Zoot

Vaša ponuka pre Česko a Slovensko je identická, podobne je to aj s trhmi týchto krajín. Vnímate nejaké rozdiely v kúpyschopnosti Čechov a Slovákov?

Rozdiely sú na počudovanie dosť veľké. Z prieskumu, ktorý sme robili v rámci nášho projektu Fashion report, vyplynulo, že Slováci míňajú na oblečenie viac ako Česi a siahajú hlavne po drahších značkových kúskoch. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že Slováci si na módu viac potrpia, zatiaľ čo Česi berú oblečenie viac prakticky, ako esteticky. Slovákovi v prvom rade nezáleží na cene, ale na brande. Pre Čecha je zas cena oveľa dôležitejšia pri rozhodovaní, či si danú vec kúpi alebo nie. Rozdielov je však viac. Česi sú na druhú stranu oveľa uvoľnenejší, pokiaľ ide o reklamu, prekusnú aj alternatívnejšie formy, zatiaľ čo Slováci sú v tomto ohľade konzervatívnejší.

Majú teda Slováci aj lepší vkus?

Ako sa hovorí, proti gustu…. Ale ja si myslím, že akýkoľvek laik sa prejde po Bratislave či Košiciach a potom po Prahe či Brne, a odpoveď na túto otázku dostane pomerne rýchlo. Keby som to mala povedať viac diplomaticky, Slováci sú rozhodne tí, ktorí viac sledujú trendy a radi sa obliekajú podľa toho, čo aktuálne fičí.

9v2a0140

Foto: Zoot

A čo ty? Aký máš vzťah k móde?

Som veľký športový fanúšik, mám vlastný bežecký klub SHEruns, behám maratóny a vo všeobecnosti mám k pohybu veľmi pozitívny vzťah. Preto aj veľkú časť môjho šatníka tvorí športové oblečenie. Mojou srdcovkou je v tomto smere najmä Nike. A jasné, môj civilný šatník tvoria značky zo ZOOTu. Viete ako, máte tie veci dennodenne pred očami, je ťažké odolať :) Páčia sa mi najmä kúsky značky Alchymi, ktorú môžete nájsť exkluzívne len na ZOOTe a potom severskú značku Vila.

Vašou silnou zbraňou v odvetví e-commerce módy sú tzv. Výdajne radosti, teda miesta, kde si môže každý oblečenie vyskúšať. Zvyšuje vám to obrat?

Áno. Výdajne radosti sú jedinečný koncept, s ktorým v rámci online nakupovania módy v Čechách a na Slovensku prišiel ZOOT ako prvý. Tento hybridný model e-commerce sa nám osvedčil a naše výdajne sa u zákazníkov stretávajú s veľkým ohlasom. Možnosť vyskúšať si oblečenie pred zaplatením, a navyše v útulnom priestore, kde vás obslúži ochotný personál, je jednoducho ponuka, ktorej sa nedá odolať.

unnamed-1

Foto: Zoot

Nestáva sa vám, že ľudia tento systém zneužívajú a objednajú si kopu vecí, ktoré si nakoniec nekúpia?

Jasné, že stáva. Máme dokonca skupinku ľudí, ktorí si objednajú oblečenie, spravia selfie v kabínke a oblečenie nám potom vrátia. Ale to je absolútne prirodzené a najmä u Slovákov sa takéto správanie dá predpokladať. Našťastie je stále viac takých, ktorí si oblečenie objednávajú preto, aby si ho kúpili. A pre našich notorických vracačov – tak ich interne nazývame, sme tiež pripravili mini kampaň.

Koľko percent ľudí si oblečenie objednáva ešte stále domov?

Nakoľko rastieme a snažíme sa mať pokrytie vo všetkých krajských mestách, už sme sa dostali na pomer 75:25 v prospech výdajní.

12534659_206129989732000_2122230066_n

Foto: instagram.com/Zoot

Zaujímavé je, ako narábate so slovom „radosť“. Snažíte sa v ľuďoch zmeniť vnímanie nakupovania ako niečoho úžitkového v niečo, vďaka čomu sa cítime lepšie?

Kto nemá radosť, keď si niečo kúpi? Móda sa dá chápať rôznym spôsobom. Ako sebavyjadrenie, ako forma umenia, ako konzum, ako biznis. Ale dá sa chápať aj ako radosť, pretože ak si človek kúpi niečo pekné  a obdaruje tým seba alebo niekoho vo svojom okolí, ťažko výslednú emóciu nazvať inak ako radosť. Nehovoriac o tom, keď má v prípade nespokojnosti 90 dní na vrátenie, ako je to u nás.

Urob aj ty radosť sebe a svojim blízkym!

Velikáni v e-commerce dnes idú trochu inou cestou, napríklad testujú zasielanie pomocou dronov a snažia sa celý proces doručovania čo najviac zefektívniť. Je vám bližší osobný prístup k ľuďom?

Pre nás je to absolútne kľúčové. Prirodzene, že radi skúšame nové technické vymoženosti a hráme sa s technikou. Práve pracujeme na veľmi zaujímavom projekte so spoločnosťou Apple, ale osobný prístup je niečo, čo žiadne technické vymoženosti nenahradia. Osobne si myslím, že v súčasnosti si ľudia milé slovo, úsmev a ochotu vážia čoraz viac. Naši Radostníci – predávajúci na Výdajniach radosti, sú veľmi dôležitou súčasťou nášho konceptu a celkovej myšlienky firmy. Ale nielen oni – ZOOT je iný aj v tom, že odkrýva identitu svojich zamestnancov, točíme o sebe videá, fotíme sa na sociálne siete, odkrývame svoje súkromie. Našou motiváciou je, aby sme neboli firma bez tváre, ale aby ľudia videli, kto za tým stojí, kto čo vo firme robí a akí sme. ZOOT family je veľmi dôležitá a myslím si, že dokonca najdôležitejšia časť nášho biznisu.

Zdroj titulnej fotografie: instagram.com/Zoot

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK