Jaroslav a Kristína stoja za jednou z najúspešnejších dizajnových predajní v Bratislave

  • Place Store otvoril v centre Bratislavy presne pred rokom
  • 40-tisícová počiatočná investícia sa majiteľom postupne vracia už po prvom roku
  • Dnes ponúkajú vo svojej prevádzke viac ako 160 umelcov z celého Slovenska a Česka
Place Store
Place Store
  • Place Store otvoril v centre Bratislavy presne pred rokom
  • 40-tisícová počiatočná investícia sa majiteľom postupne vracia už po prvom roku
  • Dnes ponúkajú vo svojej prevádzke viac ako 160 umelcov z celého Slovenska a Česka

Na počiatku bol betón. Materiál, ktorý väčšina z nás považuje za stavebný, no kreatívna dvojica Kristína a Jaroslav nám ukazujú, že sa dá využiť aj celkom inak, originálne. Tvoriť začali približne pred dvoma rokmi, kedy musela Kristína kvôli zraneniu nohy odísť z gastronómie. Hoci oboch spájala láska k dobrému jedlu, nakoniec sa ich kariérna cesta otočila o 180 stupňov.

„Ku gastru som sa už nemohla vrátiť, keďže som bývala v práci stále na nohách. Začali sme hľadať nejakú alternatívu a Jaroslav vyštudoval stavbárinu, preto mu nebola práca s betónom cudzia. Začal tvoriť, skúšať tvarovať betón, všetko sa to zo začiatku dialo na našej kuchynskej linke,“ opísala Kristína pre Startitup.

Z voľnočasového hobby sa rýchlo stal biznis s názvom 5ive concrete. Vďaka šikovnosti kreatívneho páru si ich začali všímať predajne po celom Slovensku, ktoré mali záujem predávať ich šperky.

zdroj: Place Store

Betónový sen

Náušnice, prívesky či prstene z betónu čoskoro doplnili bytové dekorácie, kvetináče, hodiny aj betónové motýliky. Dvojica však pri predaji narazila na problém, ktorý sa nesie nielen ulicami Bratislavy. Na Slovensku totiž chýbajú dizajnové obchody, aké by dávali priestor začínajúcim umelcom. Tí sa síce môžu prezentovať online alebo na rôznych trhoch, no stály predaj počas celého roka je pre nich takmer nemožný.

„V Bratislave je pár špecializovaných predajní, no veľmi málo z nich dáva priestor ľuďom, ktorí sú s tvorbou iba v začiatkoch. Chceli sme im ponúknuť miesto, kde by mohli svoje produkty vystavovať počas celého roka. Je to totiž dobré nielen pre predaj ako taký, ale aj z marketingového hľadiska. Výrobcovia sa takto môžu prezentovať, dostať sa do oka a zákazníci majú možnosť si ich prácu naživo pozrieť,“ tvrdí Jaro.

zdroj: Place Store

Z Česka na Slovensko

Práve z tohto podnetu vznikol v centre Bratislavy obchod známy ako Place Store. Ide o pôvodne českú franšízu, ktorá si vzala za svoju úlohu združovať českých tvorcov a umelcov, zaoberajúcich sa tvorbou handmade výrobkov. Place Store pôvodne pôsobil iba v Brne, no postupne sa rozrástol do ďalších miest Českej republiky.

V procese hľadania toho ideálneho miesta pre svoje produkty vstúpili dvaja Slováci aj do brnenského Place Store, kde sa s konceptom zoznámili. Pôvodne im chceli ponúknuť svoju tvorbu, no myšlienka ich zaujala natoľko, že odkúpili licenciu na franšízu a priniesli ju na Slovensko.

zdroj: Place Store

„Pred otvorením sme mali veľký rešpekt, báli sme sa toho. Keď nám prenajímali priestory, nikto nám veľmi neveril a mysleli si, že hneď skrachujeme, no už sme tu rok a darí sa nám. Vlastníčky franšízy z Česka sú k nám veľmi milé, vo všetkom nám pomáhajú a vytvorili sme si spolu priateľský vzťah. Pôvodne sme si mysleli, že nám iba dajú nejaký základný balíček a zoznam kritérií, ktorý budeme musieť splniť, no nie je to tak,“ vysvetlila nám Kristína.

Hoci s Jaroslavom hľadali ten pravý priestor dlho, nakoniec ho našli na Hurbanovom námestí v Bratislave, v pobočke bývalej cukrárne. Úplne ho pretvorili a vniesli doňho dizajn aj umenie. Do renovácie priestorov museli investovať okolo 40-tisíc eur a po roku predaja sa im celá investícia postupne vracia späť. V súčasnosti ešte nie sú v zisku, no ani v strate a postupne sa pohýnajú vpred.

Každý vlastní svoj kúsok obchodu 

Place Store funguje na originálnej myšlienke, podľa ktorej predáva umelcom možnosť otvoriť si ich vlastný mini „obchodík“. Ak chcú predávať v priestoroch na Hurbanovom námestí, stačí, ak si prenajmú poličku, na ktorej bude ich produkt vystavený. Okrem nájmu za poličku potom firme odvádzajú ešte malú províziu. Práve preto nesie obchod aj názov Place Store. Finálna tvorba ceny závisí od samotného výrobcu a obchod ju nijako nenavršuje.

zdroj: Place Store

„S tvorcami uzatvárame zmluvu na tri mesiace a počas tohto obdobia sledujeme, ako sa im darí. Potom im vždy dáme nejakú spätnú väzbu, poradíme im, čo by mali urobiť inak, aby sa ich produktu darilo viac. Mnohí ľudia napríklad nemajú viditeľné logo, visačky a nevedia stanoviť relevantnú cenu,“ upozornila Kristína na začiatočnícke chyby.

Ceny musia byť jednotné

Jaroslav si tiež všimol že veľa tvorcov umelo navršuje svoje ceny. Zatiaľ čo online stojí ich výrobok napríklad 20 eur, do kamennej predajne ho necenia na 30 eur. To však podľa neho vedie iba k tomu, že si ten istý výrobok ľudia skrátka radšej objednajú online a u nich v obchode sa vôbec nepredáva. Preto odporúča udržiavať jednotnú cenu v kamennom predaji aj v online obchodoch.

Na začiatku ponúkal Place Store 80 tvorcov, v súčastnosti je ich už 2-krát viac, a to vyše 160, ktorí pochádzajú z rôznych kútov našej krajiny aj z Českej republiky. Okrem nich tu nájdeš aj jednu značku z Nemecka, ktorá dostali priestor vďaka svojej originalite, aká na slovenskom trhu chýbala.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá