Jaroslav Chrapko: „Zvažujem návrat do Dedolesu.“ Firma vstupuje do novej dôležitej fázy
- Dedoles požiadal o verejnú preventívnu reštrukturalizáciu
- Jaroslav Chrapko hovorí o páde, strate ideálov aj svojom návrate

- Dedoles požiadal o verejnú preventívnu reštrukturalizáciu
- Jaroslav Chrapko hovorí o páde, strate ideálov aj svojom návrate
Po viac než desaťročí od vzniku ikonickej značky Dedoles, ktorá kedysi ovládla slovenský aj zahraničný trh svojimi veselými ponožkami, čelí firma ďalšiemu kľúčovému obdobiu.
Tentokrát ide o verejnú preventívnu reštrukturalizáciu, ktorej cieľom je získať čas a šancu na nový začiatok. Do diania sa navyše chce aktívnejšie zapojiť aj jej zakladateľ Jaroslav Chrapko.
Značka Dedoles, ktorú Jaroslav Chrapko založil v roku 2011 „pod obrovskou dúhou na kopci v lese nad Pezinkom“, vstúpila do povedomia verejnosti ako veselá a optimistická firma, ktorá sa chce stať viac než len predajcom ponožiek. Podnikateľ si vysníval, že vytvorí miesto, kde sa bude realizovať a rozvíjať ľudský potenciál, firmu, ktorá má pozitívny spoločenský dopad.
Po rokoch intenzívneho rastu však prišli problémy. Po reštrukturalizácii z roku 2022 dnes Dedoles vstupuje do ďalšej fázy záchrany – súd schválil verejnú preventívnu reštrukturalizáciu (VPR). Jaroslav Chrapko sa k situácii vyjadril otvorene – nie však ako oficiálny hovorca firmy, ale ako jej zakladateľ, spolumajiteľ a niekdajší riaditeľ, ktorý zažil pád na vlastnej koži.
„Dedoles funguje,“ ubezpečuje na sociálnej sieti. Firma podľa neho naďalej platí svoje záväzky a dodržiava plán reštrukturalizácie. No ako priznáva, situácia na trhu je tvrdá. „Po zlepšení v roku 2023 (pozitívna EBITDA) prišiel nájazd čínskych e-shopov, ktorý nás zasiahol naplno,“ hovorí.
Práve enormný tlak konkurencie a nedostatok priestoru na inováciu spôsobili, že firma nedokáže generovať dostatok zisku na pokrytie budúcich splátok z predošlej reštrukturalizácie.
Hoci podľa Chrapka vo firme prebieha množstvo kvalitných aktivít, na zvrat to nestačí. „Nedarí sa nám pod týmto tlakom priniesť inovácie, ktoré by výrazne zlepšili výsledky,“ priznáva s tým, že to predstavuje reálny problém.
Čakanie na zázrak by bolo hazardom
Riešenie prišlo od manažmentu – návrh požiadať o verejnú preventívnu reštrukturalizáciu. Tento právny nástroj je podľa neho legálnym a konštruktívnym spôsobom, ako sa vyhnúť problémom s cash-flow, ktoré by mohli opäť eskalovať do existenčnej krízy.
Verejná preventívna reštrukturalizácia (VPR) je nový mechanizmus podľa zákona o riešení hroziaceho úpadku, ktorý umožňuje firmám včas a pod dohľadom súdu upraviť svoje záväzky voči veriteľom, ešte predtým, než sa dostanú do platobnej neschopnosti.
Jej cieľom je predísť krachu spoločnosti a zároveň chrániť záujmy veriteľov. V rámci VPR sa podnik dohodne na úprave splátkového kalendára či iných podmienok so svojimi veriteľmi. Po schválení súdom sa dohoda stáva právne záväznou a poskytuje firme čas na stabilizáciu podnikania.
„Dnes vieme, že pôvodne naplánované splátky starej reštrukturalizácie by sme bez radikálneho zlepšenia ekonomických výsledkov firmy nedokázali splniť. Čakať na zázrak by bol hazard,“ vysvetľuje Chrapko rozhodnutie využiť mechanizmus VPR.
Dodáva, že ak by firma v roku 2022 skrachovala, väčšina nezabezpečených veriteľov by zrejme nedostala nič. Vďaka reštrukturalizácii sa však Dedolesu podarilo splatiť už viac než 20 % starých dlhov v pôvodnej výške.
Osobný pád a cesta späť
O to osobnejšie vyznieva jeho úprimná spoveď o tom, čo nasledovalo po jeho odchode z exekutívneho vedenia Dedolesu v októbri 2022. S odstupom času priznáva, že ho celé obdobie „rozdrtilo“. Nielen psychicky a emocionálne, ale aj finančne. „Musel som sa znovu postaviť na nohy,“ opisuje obdobie po odchode z firmy.
Na troskách niekdajšieho úspechu si vybudoval nový život – vytvoril mentoringový program a začal pomáhať iným podnikateľom. No jedna vec v ňom zostala nedokončená. „Možnosť vrátiť sa,“ priznáva.
A práve táto možnosť sa v ňom opäť prebudila. V posledných týždňoch sa tento pocit výrazne zintenzívnil. So súčasným vedením diskutuje o svojom návrate do aktívnejšej role. Tentokrát by však nemal riadiť firmu, ale zamerať sa na inovácie a produktový rozvoj.
„Po tvrdom páde na dno som zase začal tvoriť. Poučený o všetky tvrdé a brutálne drahé chyby, ktoré som spravil,“ hovorí Chrapko otvorene. Uvedomuje si, že jeho chyby mali zdrvujúci efekt – nielen naňho samotného a Dedoles, ale aj na množstvo ďalších firiem v dodávateľskom reťazci. Napriek tomu nestratil chuť posúvať veci vpred. Práve naopak.
Dedoles potvrdil reštrukturalizáciu
Spoločnosť Dedoles potvrdila, že skutočne požiadala o verejnú preventívnu reštrukturalizáciu a že návrh už bol schválený. „Spoločnosť Dedoles iniciovala proces verejnej preventívnej reštrukturalizácie (VPR). Tento návrh bol už Okresným súdom v Nitre schválený, čím sa spoločnosti otvorila možnosť negociovať zostávajúce záväzky,“ uviedol pre Startitup CMO Ľuboš Ľahký.
Podľa neho firma síce naďalej dosahuje pozitívne výsledky z operatívneho hľadiska a netvorí nové záväzky, no je pod tlakom starého dlhu a viacerých externých faktorov. „Zlá makroekonomická situácia, konsolidačné opatrenia, čínske e-shopy, ktoré sa ani neriadia pravidlami EÚ a navyše investujú miliardy do komunikácie… Hoci bola zaplatená už skoro tretina schválenej sumy, budúce splátky predstavujú riziko, keďže počítali s výrazným rastom obratov. V novom kontexte považujeme pôvodný reštrukturalizačný plán za nenaplniteľný, a preto s predstihom otvárame diskusiu s veriteľmi.“
Dedoles zároveň potvrdil, že firma je aktuálne v krátkodobom horizonte stabilná. „Stále ročne spravíme našimi produktami radosť státisícom zákazníkov vo viac ako 15 krajinách EÚ, sme top fashion produkt na amazon.de a veľké európske reťazce majú záujem nás zaradiť do svojho portfólia. Vlani sme skončili v prevádzkovom zisku, cash flow máme pod kontrolou a na účtoch máme milióny eur pripravené na všetky tohtoročné splátky dlhov veriteľom. Pozerajúc sa však za horizont tohto roka sme sa rozhodli situáciu riešiť s predstihom.“
V súvislosti s návratom zakladateľa firmy uviedli, že prebiehajú rozhovory o forme spolupráce. „Práve v produktovej inovácii, pohľade zvonka a čuchu na úspešné produkty vidíme potenciálny prínos Jara Chrapka. Aktuálne diskutujeme o vhodnej podobe spolupráce.“
Skúsenosti, ktoré nemožno kúpiť
Jaroslav Chrapko dnes už nie je len zakladateľom Dedolesu. Je spolumajiteľom značky detského oblečenia Mile, investorom a mentorom pre začínajúcich podnikateľov. V minulosti sa objavil v rebríčku Forbes 30 pod 30 a bol finalistom súťaže EY Podnikateľ roka.
Jaroslav Chrapko dnes mentoruje podnikateľov a učí ich strategicky myslieť. Hovorí však veci, ktoré v klasických biznis podcastoch často nezaznejú. V epizóde podcastu TrustPay sa otvorene rozrozprával o práci, disciplíne, spiritualite, lucidnom snívaní a o tom, prečo považuje tvrdú prácu nielen za nevyhnutnú, ale aj duševne prospešnú.
„Tvrdá práca je podľa mňa súčasťou každého zmysluplného života. Dokonca by som povedal, že bez práce by sa človek zbláznil,“ vysvetľuje s tým, že aj ľudia, ktorí sa navonok tvária ako zástancovia „slobodného životného štýlu“ – ako napríklad digitálni nomádi – musia veľmi tvrdo pracovať, aby si ho mohli dovoliť. Za všetkým podľa neho stojí vysoká pracovná morálka a intelektuálna disciplína.
Z pozície mentora dnes vedie podnikateľov k tomu, aby na biznis nazerali holisticky. „Vytvoril som online program, kde ich učím vnímať biznis ako celok, s dôrazom na stratégiu a mindset. Popritom sa stále poradensky venujem firmám Dedoles a Mile, kde som spolumajiteľom,“ vysvetľuje, čomu sa aktuálne venuje.
O svojich začiatkoch hovorí ako o období, kedy mal v sebe obrovskú túžbu niečo vytvoriť. Už počas dospievania inklinoval k podnikaniu, ani len neuvažoval nad tým, že by sa zamestnal. „Nikto ma neviedol k tomu, čo by som mal byť. Keď som sa vykašľal na vysokú školu, rozhodol som sa, že to bude podnikanie.“
„V roku 2016 som verejne vyhlásil, že urobíme 50 miliónov. A stalo sa“
V roku 2015 mal Dedoles miliónový obrat. O rok neskôr sa Jaroslav postavil pred 400 ľudí a povedal im, že v roku 2020 bude mať firma obrat 50 miliónov eur. „A my sme to dali,“ spomína. Dnes považuje tento moment za dôkaz toho, aký silný môže byť zámer a schopnosť premeniť víziu na konkrétne kroky.
„Vďaka tomu, že máš veľký cieľ a myslíš to vážne, začneš neustále premýšľať, ako sa k nemu dostať. Tá otázka v tvojej mysli žije a ty ju riešiš nonstop,“ vysvetľuje a dodáva, že niekedy kvôli tomu nespal. Práve počas noci pri nespavosti často rozmýšľal nad tým, čo v biznise urobiť inak.
Podľa neho je dôležité mať silnú víziu nielen pre motiváciu, ale aj preto, aby si človek uvedomil, čo je potrebné obetovať a zmeniť. „Ak chceš uspieť, potrebuješ niečo staré vyhodiť zo svojho systému, naučiť sa niečo nové a potom to nové spevniť. Takto dookola, stále. Tak stakuješ produktívne zvyky a ideš hore.“
Budovanie biznisu si vyžaduje obete
Pre Jaroslava Chrapka je podnikanie prirodzený spôsob sebavyjadrenia. Vníma ho ako disciplínu, ktorá si vyžaduje absolútne sústredenie, čas a energiu – často aj na úkor iných oblastí života. Tvrdí, že ak chceš vymyslieť niečo zaujímavé, musíš určitý čas „makať“ naplno – rok, dva, niekedy aj desaťročie.
„Aj dneska celkom tvrdo pracujem na tejto novej veci, ktorú robím. Ja si nemôžem dovoliť ísť na pivo s kamarátmi. Neviem si predstaviť, že by som len tak každý druhý víkend išiel niekam von,“ priznáva. S deťmi a množstvom ďalších povinností sa jednoducho musel naučiť častejšie povedať nie.
V živote podľa neho vždy niečo za niečo vymeníš. Kto chce podriadiť svoj život úspechu, musí si byť vedomý, čo všetko tým stratí.
„Nie je správna odpoveď, že máš úplne podriadiť svoj život úspechu. Lebo stratíš strašne veľa dobrých vecí,“ hovorí. A aj keď si človek môže povedať, že tú hodinu venovanú behu radšej venuje práci, otázka znie: bude tá práca potom rovnako efektívna?
„Behanie je podľa mňa veľmi komplementárne s podnikaním – dodá ti fyzickú energiu,“ uznáva, no s úsmevom dodáva, že hoci by vo svojom programe priestor na beh našiel, v realite ho nerobí.
Evolúcia k miliónovému biznisu. Nový projekt, do ktorého išiel naplno
Za posledných sedem mesiacov si detailne naštudoval segment online vzdelávania. Kúpil si kurzy od svetových mentorov, prečítal knihy, naučil sa pracovať so softvérom, copywritingom, predajom a e-mail marketingom. Všetko si otestoval na vlastnej koži. „Je to strašná rabbit hole. Máš tam milión vecí, ktoré potrebuješ pochopiť. Niektoré skúsenosti som mal, ale stále je to nový biznis model pre mňa.“
Výsledkom je program s názvom Evolúcia k miliónovému biznisu, v ktorom prepája vlastné skúsenosti s mentorstvom. „Pomohol som vybudovať Dedoles aj Mile, obe firmy dnes dosahujú miliónový obrat. Samozrejme, nie je to veľa, ale väčšine ľudí sa to nikdy nepodarí,“ hovorí.
Pôvodne zvažoval, že program nazve „Evolúcia k zmysluplnému biznisu“, no nakoniec si uvedomil, že práve pojem „miliónový“ jasne odkazuje na hranicu, kedy sa biznis stáva funkčným a udržateľným. Milión eur v tržbách je často bod, kedy firma dokáže rozpustiť fixné náklady, uživiť svojho zakladateľa a zároveň byť relevantná na trhu.
Jeho mentoring má holistický charakter. „Začínam hlavou – osobným a firemným zmyslom. Potom prechádzam na stratégiu, čo je podľa mňa kľúčová vec – chápať, ako funguje tvorba hodnoty, aké sú zákonitosti trhu. Potom nasleduje finančné riadenie a exekutíva. A napokon plán – aby si ľudia odniesli niečo konkrétne.“
Program prebieha formou online workshopov naživo. Po každom module nasleduje 90-minútová Q&A, počas ktorej sa účastníci môžu pýtať na čokoľvek. „Je to omnoho efektívnejšie ako len pozerať nahraté videá. Ľudia to berú vážnejšie a dokončia to. Navyše ma to viac baví – som s nimi v kontakte, pýtam si spätnú väzbu, viem, čo riešia.“
Slovensko ako najmenej úspešná krajina
Dedoles začínal ako e-shop s ekologickým oblečením, dokonca predával aj metalové tričká zo značky Spiral Direct, ktorá už vtedy riešila ekologické aspekty výroby. No ako hovorí, slovenský trh na tieto hodnoty nebol pripravený. „Ľudia viac hovoria, že chcú nakupovať zodpovedne, ako to reálne robia. Väčšina ide do Zary alebo si kúpi lacné šaty, ktoré o dva týždne vyhodí.“
Práve preto má podľa neho dnes zmysel stavať skôr na iných hodnotách – napríklad na lokálnosti. V prípade značky Mile ľudia oceňujú, že oblečenie je navrhnuté a ušité na Slovensku. Sú za to ochotní zaplatiť prémiovú cenu. Ale trh je stále malý a peňaženka väčšiny Slovákov nepustí.
„Slovensko je momentálne najmenej úspešná krajina v Európskej únii. Ekonomicky je to tu katastrofálne. Mohli sme sa mať super – a nemáme sa,“ komentuje situáciu otvorene.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: TrustPay, LinkedIn/Jaroslav Chrapko, jarosatori.sk