Slovenský pilot: Komerčné lietadlá môže pilotovať aj slepý človek

Komik Michael Szatmary: Boris Kollár nám židom nerobí veľmi dobrú reklamu

Erik Kaliňák: Strýko nepije ani alkohol, drogami sa ho snažili zdiskreditovať

Je to ako auto, len vo vzduchu a bez kolón. Po slovenských lietadlách je dopyt z celého sveta

  • Slovensko je vo svete preslávené ako výrobňa áut, tie ale nie sú jediný dopravný prostriedok, ktorý do sveta distribuujeme
  • Naše športové lietadlá lietajú na oblohe po celom svete
  • Tiež sa môžeme pochváliť najrýchlejším modelom svojho druhu, ktorý vyrábame v Senici
 srcset
TASR/Milan Kapusta, pilotweb.aero
  • Slovensko je vo svete preslávené ako výrobňa áut, tie ale nie sú jediný dopravný prostriedok, ktorý do sveta distribuujeme
  • Naše športové lietadlá lietajú na oblohe po celom svete
  • Tiež sa môžeme pochváliť najrýchlejším modelom svojho druhu, ktorý vyrábame v Senici

Slovensko sa už dlhé roky pýši tým, že sme automobilová veľmoc. Niekoľko rokov po sebe u nás vyrábame najväčší počet áut na počet obyvateľov na svete. Slovenská ekonomika tak doslova stojí na automobilovom priemysle, keďže ten tvorí až 13-percent HDP. Štyri automobilky u nás dokopy produkujú viac ako milión áut ročne.

No autá nie sú jediný dopravný prostriedok, ktorý Slováci vyvážajú do sveta. Reč je o športových lietadlách, ktorých vyrábame tiež slušné počty. Po našich lietadlách je dopyt z celého sveta a tak na sa Slovensku vyrastá nádejný letecký priemysel.

zdroj: TASR/Jakub Kotian

Ultraľahké lietadlá majú svoje veľmi prísne špecifiká, lietať na nich už ale taká veda nie je. Ich hmotnosť nesmie presiahnuť viac ako pol tony a najrýchlejšie letí 300 km/h. Sú ideálne na letecký výcvik, kondičné lietanie, cestovanie na kratšie trasy ale aj vlečenie obľúbených bezmotorových lietadiel – vetroňov.

Ide vlastne o „autá vo vzduchu“, s tým rozdielom, že na oblohe ťa nebrzdia žiadne zápchy či rozkopané cesty. Vyskúšať si ich pritom môže hocikto, keďže na Slovensku ponúka veľa letísk zážitkové lety, počas ktorých sa dá vyskúšať aj riadenie.

Aerospool

Prievidzská firma je najväčším výrobcom športových lietadiel na Slovensku. Ich lietadlá konštruuje až 100 zamestnancov a na trhu sú od roku 1991, kedy firmu založili nadšenci lietania a zároveň členovia Aeroklubu Prievidza. Za firmou v súčasnosti stoja Jozef Šnirc a Ján Hrabovský.

Aerospool sa stal celosvetovým distribútorom športových lietadiel. Ján Hrabovský sa pre denník Pravda vyjadril, že ich lietadlá lietajú na všetkých kontinentoch okrem Antarktídy. V súčasnosti majú na trhu 2 typy, dvojmiestne a štvormiestne.

Obe lietadlá zvyknú dodávať ako skladačku, čiže rovnako ako IKEA nábytok, dostaneš iba diely lietadla, ktoré si sám poskladáš. Avšak časti, ktoré majú vplyv na pevnosť lietadla, ako trup a krídla, dostane nový majiteľ už hotové.  Priemerne technicky zručný človek by však montáž mal zvládnuť bez problémov. 

lietadlo
zdroj: aerospool.sk

Minuloročný zisk firmy bol podľa Finstatu 180 000 eur, čo je značný pokles oproti roku 2018, kedy to bolo pol milióna eur.

Dynamic WT9

Dnes na svete lieta vyše 750 UL Dynamic WT9 lietadiel.  Ide o dvojmiestne lietadlo light sport. Pre svoje letové vlastnosti a spoľahlivosť patrí vo svojej kategórii medzi svetovú špičku. Je prvým slovenským UL lietadlom, ktoré prešlo kompletnými aeroelastickými skúškami.

Pokrokové riešenie konštrukcie a použitie najmodernejších materiálov ako sendvičové škrupiny a uhlíkové kompozity sa zapríčinili o jeho ľahkú váhu, ktorá je 264 kg. Cestovnú rýchlosť dosahuje Dynamic 250 km/h. Už pri základnej cene, ktorá začína od 100 000 eur, dostane zákazník letuschopný model.

letadlo
zdroj: aerospool.sk

Advantic WT10

Ako ho výrobcovia sami nazývajú, ide o mladšieho brata Dynamicu. Na oblohe lieta od roku 2013, už ale nie ako ultralight. Advantic radíme medzi ľahké športové štvormiestne lietadlá. Preto je jeho váha tiež vyššie, a to 850 kg.

Cestovná rýchlosť je u Advanticu 210 khm/h. Oproti jeho staršiemu bratovi je však vhodnejším kandidátom na dlhšie cesty, keďže jeho riadenie je menej citlivé a pilot sa tak počas cesty menej unaví. Preto ak chceš lietať na dovolenky na vlastnom lietadle, toto je tá správna voľba. Cena sa rovnako začína od 100 000 eur pri základnej výbave.

lietadlo
zdroj: aerospool.sk

Aeropro

Rovnako dlhú tradíciu si na Slovensku drží aj firma z Nitry, ktorej história siaha až do roku 1990. O jej vznik sa zasadili Peter Tonček, Jozef Löbb, Ján Ivančík a Miroslav Kopecký, ktorí sa ako čerství absolventi univerzít začali venovať svojej vášni – konštrukcii lietadiel. Vedenie firmy sa od jej začiatkov nezmenilo. Posledné roky je avšak firma v strate, pričom tržby sa pohybujú už niekoľko rokov po sebe okolo 1,2 milióna eur.

lietadlo
zdroj: aeropro.sk

Eurofox

Ultraľahký športový hornoplošník na trojkolesovom podvozku je najviac obľúbený na americkom trhu. V súčasnosti firma predala vyše 500 kusov. Do kabíny sa zmestia dvaja ľudia a jeho váha je necelých 300 kg.

Cestovnú rýchlosť dosahuje 185 km/h, pričom najrýchlejšie dokáže letieť 208 km/h. Eurofox sa radí k naozaj spoľahlivým lietadlám, za 25-ročnú tradíciu nevykázalo žiadne štrukturálne zlyhanie. O jeho sumu sa však bude musieť záujemca kontaktovať priamo u výrobcu.

TomarkAero

Prešovská rodinná firma Tomark už od roku 1995 podniká v strojárskom priemysle. Okrem obrábania, tvárnenia, delenia hutného materiálu sa firma špecializuje na automobily a lietadlá, pričom tých má na svojom konte, rovnako ako Aerospool, dva kusy. Štatutári firmy sú otec so synom, Daniel Tomko starší a mladší.

Za výrobou lietadiel stál rovnako sen o vlastnom lietadle zakladateľa firmy Tomka staršieho. Firme TomarkAero sa minulý rok podarilo dostať z mínusu a tak bola v roku 2019 v zisku vyše 12 000 eur. Treba mať na zreteli ale to, že hlavný príjem firmy Tomark netvorí predaj lietadiel, ale strojný priemysel. Ročne predajú približne 25 kusov lietadiel.

Viper SD-4

Ultraľahký dolnoplošník Viper je celokovové lietadlo ideálne na športové, zábavné a rekreačné účely. Ako prvé na Slovensku dostalo certifikát, vďaka ktorému je možné na ňom lietať aj v leteckých školách, a to nielen v Európe, ale aj na celom svete.

Jeho hmotnosť rovnako neprekračuje 300 kg a na oblohe lieta priemernou rýchlosťou 200 km/h. Jeho cena sa v základnej výbave pohybuje už od 65 000 eur. Viper má tiež verziu aj pre základný výcvik vojenských pilotov, a to Viper SD-4 Air Force Trainer a tiež luxusnú verziu Viper SD-4 Attack.

lietadlo
zdroj: tomarkaero.com

Skyper GT9

Rovnako ako Dynamic, aj Viper má svojho mladšieho brata. Je ním hornoplošník Skyper GT9, ktorý bol predstavený v roku 2014 a tiež ho radíme medzi ultralight. Jeho cena sa pohybuje od 60 000 eur. Taktiež má celokovové telo, ktoré tvorí hliníkový štít. Jeho hmotnosť je 315 kg a rozpätie krídel 9 m.

lietadlo
zdroj: tomarkaero.com

AeroShark

Za vznikom senickej firmy stojí Vladimír Pekár, ktorý už predtým podnikal v predaji leteckých komponentov. Jeho predošlú firmu Comp-let ale položila finančná kríza v roku 2009, kedy prišiel o všetky objednávky. To ho prinútilo presunúť sa k vývoju vlastného lietadla, na ktorom pracoval už predtým.

Do pol roka tak bolo vo vzduchu prvé lietadlo Shark. Firma sa zatiaľ venuje jeho inovácii a neponúka viac modelov. Najvyšší zisk dosiahol AeroShark v roku 2017, a to vyše 93 000 eur, od vtedy ale pociťuje pokles.

lietadlo
zdroj: Wikipedia/Romuschko

Shark

Dolnoplošník ultralight Shark sa pýši titulom najrýchlejšieho lietadla na svete vo svojej kategórii. Priemerne letí rýchlosťou 250 km/h, rekord drží Francúz Eric Barberini, ktorý s ním dosiahol až 303 km/h. So Sharkom by si sa teda vedel dostať do Paríža približne za 5 hodín.

Kto sa bojí o svoju bezpečnosť, môže ho upokojiť fakt, že Shark má tiež integrovaný vystreľovací padák, vďaka ktorému vie celé lietadlo bezpečne núdzovo pristáť. Lietadlo je skonštruované zo sklenených a uhlíkových vlákien a epoxidových živíc s PVC penou. Jeho hmotnosť je 295 kg a rozpätie krídiel 7,9 m. Cena sa pohybuje od 150- do 185-tisíc.

Zdroj: TASR, Pravda, shark.aero, TomarkAero, Aerospool, AeroPro, Finstat

Najnovšie video