Jediná chyba zabila takmer všetkých. Uplynulo 45 rokov od najtragickejšej nehody Československa

  • 28. júla si pripomíname výročie najväčšej leteckej tragédie v dejinách Československa
  • Lietadlo pristálo na hladine Zlatých pieskov, umreli takmer všetci
tragédia zlaté piesky
Facebook/Letisko Bratislava / Airport Bratislava
  • 28. júla si pripomíname výročie najväčšej leteckej tragédie v dejinách Československa
  • Lietadlo pristálo na hladine Zlatých pieskov, umreli takmer všetci

Z letiska v Prahe pred 45 rokmi o 8:52 odštartovalo Turbovrtuľové lietadlo. O 9:29 dostala posádka inštrukcie k priblíženiu a o 9:35 povolenie k pristátiu na bratislavskom letisku na Zlatých pieskoch.

Pár minút pred pristátím sa však lietadlo nachádzalo o 300 metrov vyššie, než malo. Nasledovalo prudké klesanie. Teraz uvádza, že stroj zostupoval o 22 metrov za sekundu namiesto povolených pätnástich, dosiahol pritom rýchlosť až 435 kilometrov za hodinu, limit bol 270 km/h.

„Pri týchto brzdných manévroch systém lietadla automaticky vyradil jeden z motorov, konkrétne motor číslo 3. Posádka mala tlačidlom potvrdiť vypnutie motora, no omylom stlačila vedľajšie tlačidlo motora číslo 4, čím ho tiež vypla,“ povedal David Púchovský.

Krásny letný deň sa premenil na nočnú moru

Dve nefunkčné motory a jedno krídlo v 30 metrovej výške nad prahom pristávacej dráhy nenasvedčovali šťastné pristátie. Skupinky ľudí, ktoré si užívali letný deň pri jazere v tom čase ani len netušili, že budú svedkami najväčšej z leteckých tragédii v Československu.

„Je to ešte stále pomerne vysoko, ale pilot by mal v takej situácii lietadlo jednoducho „položiť“ na zem. Možno by sa niekomu niečo stalo, ale všetci by to boli prežili. Nasledovalo však ďalšie chybné rozhodnutie, keď sa pilot rozhodol zopakovať okruh a pristáť znovu,“ vysvetlil pre TASR Púchovský.

„V okamihu, keď ešte lietadlo nemalo dostatočnú výšku ani rýchlosť, sa palubný mechanik rozhodol z nepochopiteľných dôvodov nasadiť vypnutý štvrtý motor. Listy vrtule vyvolali odpor vzduchu a lietadlo spadlo,“ dodáva.

Na jeho palube sa nachádzalo 69 cestujúcich, štyria zamestnanci Československých aerolínií (ČSA) a šesťčlenná posádka, prežili iba traja. Išlo o lietadlo Iľjušin Il-18B s označením OK-NAB Košice. Lietadlo bolo v prevádzke 16 rokov a jeho kapitánom bol skúsený pilot Svatoslav Rosa z Ostravy.

Ako pre TASR povedal David Púchovský, autor knihy Katastrofa letu 001 na Zlatých pieskoch, príčinou nešťastia bola séria chýb, ktorých sa posádka dopustila. „Celý let prebiehal normálne a problémy sa objavili až pri prelete na slovenské územie,“ uviedol Púchovský.

V bratislavskom Múzeu dopravy aktuálne prebieha výstava trosiek lietadla OK-NAB, ktoré sa potápačom po náhodnom náleze v roku 2019 podarilo z jazera vyloviť aj po 44 rokoch. Výstavu v spolupráci s leteckými nadšencami pripravil Dávid Púchovský, uvádza na sociálnej sieti Letisko Bratislava.

Zdroje: teraz.sk, Facebook/Letisko Bratislava / Airport Bratislava

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech