Jedinečný dizajn slovenských výrobkov vychádzajúci z našej tatranskej prírody zarezonoval aj vo svete

  • Produkty z kežmarskej likérky robia našej krajine dobré meno aj ďaleko za našimi hranicami
  • Okrem unikátnej chuti sa môžu pochváliť aj vycibreným dizajnom, ktorý je inšpirovaný Slovenskom
zdroj: TATRATEA
  • Produkty z kežmarskej likérky robia našej krajine dobré meno aj ďaleko za našimi hranicami
  • Okrem unikátnej chuti sa môžu pochváliť aj vycibreným dizajnom, ktorý je inšpirovaný Slovenskom

Keď navštíviš Vysoké Tatry a ich „zbojnícke tatranské koliby“, každá ti ponúkne ako aperitív svoju špecialitu – horúci čaj z tatranských bylín zaliaty koncentrovaným liehom a osladený medom. Túto myšlienku rozvinul Ján Semaňák, majiteľ kežmarskej spoločnosti KARLOFF. Začiatkom roku 2010 na trh uviedol v spotrebiteľskom balení Tatranský Čaj 52 % Originál, ktorý predstavuje vlajkovú loď spoločnosti a ako jediný je v špeciálnej fľaši v matnom dizajne. Dnes je však TAT­RA­TEA v po­nuke už v 14-tich rôz­nych va­rian­toch s ob­sa­hom al­ko­holu od 17 po 72 %

zdroj: TATRATEA

Začiatkom roku 2010 dokončili tvorcovia fľaše redizajn a zmenili názov na TATRATEA, aby bol tento výrobok pre ľudí ľahko zapamätateľný aj v zahraničí. TATRATEA sa totiž vo svojich začiatkoch predával pod názvom Tatranský čaj.

Čo sa týka exportu, ako prvé sa snažili o pokrytie českého a poľského trhu. Kým v Českej republike nebol s pôvodným dizajnom žiaden problém, celkom iná situácia nastala v Poľsku. Keď Semaňákovci vytiahli sklenené fľaše s tatranským čajom, Poliaci sa len pousmiali. Hneď im vysvetlili, že presne v takýchto fľašiach sa v Poľsku predáva sirup. Odporučili im preto prísť vtedy, keď budú mať v rukách niečo zaujímavejšie, inak si to v ich obchodoch nikto nekúpi.

zdroj: TATRATEA

Vrátili sa preto na Slovensko, kde začali o spätnej väzbe na ich dizajn spoločne premýšľať. Naozaj si uvedomili, že keď človek vkročí do obchodu, je tam len málo takých produktov, ktoré si všimne už na prvý pohľad. Chceli preto prísť s dizajnom, ktorý by celkom vytŕčal z radu.

O nejaký čas sa naplnilo príslovie: „Keď je žiak pripravený, učiteľ sa dostaví.“ Spoločnosť KARLOFF oslovila dizajnérska firma Pergamen z Trnavy a spoločne začali experimentovať. Chceli vytvoriť dizajn, ktorý by najlepšie vystihoval pôvod tatranského čaju a oblasť Tatier ako obľúbenej turistickej destinácie.

zdroj: TATRATEA

Pustili sa teda do tvorby dizajnu, ktorý mal obsahovať určité prvky z predmetov, ktoré si človek zvyčajne berie do hôr na turistiku. Aj to je dôvod, prečo fľaša TATRATEA svojim tvarom pripomína termosku na čaj. Aby túto predstavu naplnili, odstránili z fľaše hrdlo, čo tvorcov prinútilo ísť až na hranu technologických možností jej rozmerov.

zdroj: TATRATEA

Samostatnou kapitolou bol pre dizajnérov uzáver fľaše. Ten mal mať po bokoch výrezy, aké nájdeš aj na baterkách, hodinkách či ploskačke. Ďalším orieškom, na ktorom bolo potrebné popracovať, bolo logo. Primárne si mysleli, že logom bude veľké biele písmeno T uprostred fľaše. V tomto období však s predajom vlastnej vodky začínal aj Donald Trump, ktorý si stihol dať logo patentovať ešte pred firmou KARLOFF.

zdroj: TATRATEA

Tím TATRATEA tak musel začať uvažovať inak. Rozhodli sa ísť oveľa viac do hĺbky, aby logo obsahovalo aj akýsi hlbší význam. Vytvorili také, ktoré v sebe spája tradičný čičmansko-folklórny vzor a staroslovanské symboly. V logu tak nájdeš aj symboly, ktoré označujú elementy zeme, neba, flóry či fauny. Veľa ľudí si to ani nevšimne, no uprostred každého loga sú vyobrazené aj percentná obsahu alkoholu, ktoré jednotlivé príchute okoreňujú.

Prepracovaný dizajn šitý na mieru nezaujal len Slovákov. Prestížne ocenenia nielen za dizajn, ale aj za chuť, si TATRATEA odniesol z miest ako je San Francisco, Beverly Hills či Hong Kong.

CZECHOSLOVAKIA VODKA získala titul slovenskej vodky roka 2017

Najnovším produktom z dielne kežmarskej firmy KARLOFF je CZECHOSLOVAKIA VODKA. Jej hlavnými ingredienciami je špeciálne upravená tatranská voda a lieh ocenený ako ten najvyššej kvality v Strednej Európe. Na nasledujúcich fotkách môžeš vidieť pôvodné návrhy na dizajn vodky. Tým finálnym je celkom posledný obrázok v článku.

zdroj: TATRATEA

“Výnimočnosť CZECHOSLOVAKIA VODKY je v jej viacstupňovej filtrácii. Vodka prechádza špeciálnymi filtrami aktívneho uhlia, striebra a platiny, cez filter Aqvadisk a takisto prechádza cez kameň Šungit. Celý tento proces jej dodáva potrebnú iskrivú čistotu.”  

zdroj: TATRATEA

Jej dizajn navrhol Brian Males tak, aby reprezentoval krajinu a zobrazoval dominanty významných miest v Českej a Slovenskej republike. Tento dizajn zabodoval hneď na niekoľkých svetových súťažiach. Ocenenie si však táto vodka z kežmarskej likérky odniesla aj za výnimočnú chuť.

„Czechoslovakia vodka je vyjadrením spomienky na bratstvo dvoch národov. Dizajn produktu v sebe zachytáva spoločnú cestu s nádychom minulosti prostredníctvom kontrastov, ktoré sa zlievajú v perfektnej harmónii. Inšpirácia bola nájdená v dobových grafikách, drevorytoch, starých mapách, ale aj v dielach súčasných umelcov. Pozdĺž rieky Moravy dizajn zachytáva obe krajiny, ich typickú architektúru, úrodné polia, tajomné lesy, majestátne hory. Hlboká modrozelená nesie symbol slovenskej prírody, zlatá a strieborná stelesňuje český um a intelekt.“

zdroj: TATRATEA

Etiketu tejto vodky tvorí viac ako tisíc liniek, ktoré boli najskôr graficky kreslené rukou a následne pretvorené do sieťotlače. Predtým, ako sa začne so samotnou dekoráciou fliaš, každá z nich musí prejsť 1500 stupňami Celzia, aby sa sklo dokonalo očistilo od prachových čiastočiek a mastnosty. Len vtedy bude farba na fľašiach dokonale držať.

zdroj: TATRATEA
 

TATRATEA ako aj CZECHOSLOVAKIA VODKA dokazujú, že vsádzať na poctivý dizajn vychádzajúci z našich tradícií sa naozaj oplatí. Totitž priniesť na trh niečo, čo už ľudia poznajú desaťročia, vôbec nemusí byť na škodu. Stačí ak dáš produktu nový vzhľad a čistý dizajn, ten sa v dnešnej dobe naozaj nosí. Skvelým príkladom sú aj tieto dva produkty z dielne KARLOFF.

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Karloff.

Najnovšie video