Jozef Beňuška sa stal najlepším fyzikárom v Európe. Nenávidený predmet učí žiakov milovať

  • Slovenské školstvo všeobecne nemá najlepšiu povesť. Tento úžasný slovenský učiteľ je však dôkazom, že keď človek niečo robí s láskou a nie z povinnosti, prináša to výsledky.
18278597_10155034615145630_7054903304132699222_ohvjhv
fb/Nadácia Pontis
  • Slovenské školstvo všeobecne nemá najlepšiu povesť. Tento úžasný slovenský učiteľ je však dôkazom, že keď človek niečo robí s láskou a nie z povinnosti, prináša to výsledky.

Koľkí z nás dodnes na mnohých školských profesorov nespomínajú práve v najlepšom svetle? Ten „prísny matikár“, ktorý ťa zakaždým vyvolal k tabuli v najnevhodnejšiu chvíľu a keď si ako zvyčajne nič nevedel, dal ti to „pekne vyžrať“. Alebo tá „stará chemikárka“, ktorá ťa nútila bifliť sa naspamäť periodické tabuľky a krkolomné chemické vzorce, ktoré v živote nevyužiješ.

Medzi týmito neobľúbenými profesormi sa zvyčajne vyskytoval aj fyzikár. Veď fyzika je všeobecne známa ako jeden z najnenávidenejších školských predmetov, ktoré ti pravidelne prinášali len stres a obavy z ďalšej 5-ky. Ale vieš čo? V skutočnosti sú toto všetko naozaj fascinujúce predmety, ktoré ti mohli a môžu priniesť veľa. Lenže ak k nim učiteľ nemá vzťah a zároveň nemá vzťah k deťom, študentom a celkovo ho nenapĺňa odovzdávanie vedomostí druhým, skvelý predmet sa mení na nenávidený.

Samozrejme, príčina nie je len v nechuti pedagógov, ale aj v celom systéme a vo fakte, že zvyčajne za prácu nie sú patrične ohodnotení. No Jozef Beňuška je dôkazom toho, že aj napriek tomu sa dá táto práca robiť zmysluplne. K fyzike a jej vyučovaniu má totiž taký hlboký vzťah, že sa rozhodol posunúť výuku na škole, na ktorej učil, na úplne nový level. Jeho cieľom je ukončiť démonizovanie fyziky a tiež neefektívne vyučovacie metódy.

Jozef Beňuška vyučuje na Gymnáziu Viliama Paulínyho-Tótha v Martine a tamojší žiaci môžu byť naozaj šťastní, ak dostali práve tohto fyzikára. Jeho snaha inovovať výuku tohto predmetu sa mu totiž vrátila aj v podobe titulu Najlepší európsky učiteľ fyziky za rok 2017, ktorý mu udelila Európska fyzikálna spoločnosť. Toto a mnohé ďalšie ocenenia, ktoré získal, si určite zaslúžil. Nielen, že u žiakov vytvára pozitívny vzťah k fyzike, ale tvorí aj vlastné učebnice!

Áno, je to naozaj tak. Niekto sa konečne odvážil začať vyučovať tak trochu po svojom a nie podľa zastaraných princípov. :) Stále však spĺňa osnovy. Beňuška vytvoril multimediálne učebnice, pretože sa mu nepáčili tie existujúce a stavia na praktických ukážkach. Založil tiež Centrum popularizácie fyziky, a to nielen pre študentov, ale aj širokú verejnosť. Trvá totiž na tom, že fyzika je extrémne zaujímavá, čo sa snaží dokázať aj pomocou svojich fyzikálnych experimentov, ktoré lákajú 3-tisíc záujemcov ročne.

Veď prečo klasickú nudnú výučbu neozvláštniť? Podľa učiteľa je práve toto cesta, napriek tomu, že netreba zabúdať na odbornosť a systematickú prípravu. Jeho žiaci sa teda určite vyhnú klasickému skúšaniu či písomkám. :) „Práve vo fyzike je vynechanie niektorých poznatkov tak závažné, že sa logické súvislosti stratia a ak sa aj snaživý žiak iba memoruje poznatky, to už je zlé. Fyzika sa stáva neobľúbeným predmetom,“ povedal profesor pre portál Veda na dosah.

Snaha tohto učiteľa nás naozaj dostala a veríme, že aspoň trochu inšpiruje ďalších učiteľov. Na Slovensku je však takýchto výnimočných pedagógov určite oveľa viac, len o nich nie je počuť. Spolu dokazujú, že škola naozaj nie je len o biflení sa a spĺňaní osnov, ale o tom, aby pedagóg dokázal v deťoch a tínedžeroch zapáliť iskru a záujem o tému. Pretože aj fyzika môže byť nesmierne zaujímavá a zábavná. :)

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech