Kakaový džem aj pesto z medvedieho cesnaku. Slovenská značka láme trh kvalitou a originálnymi produktami

  • Chemikálií v našich potravinách stále pribúda
  • Slovenská značka Komora sa pokúša s podobnými prísadami bojovať
  • Na trh prinášajú vôňu detstva a klasiky bez zbytočných prísad navyše
komora džemy lekvár
  • Chemikálií v našich potravinách stále pribúda
  • Slovenská značka Komora sa pokúša s podobnými prísadami bojovať
  • Na trh prinášajú vôňu detstva a klasiky bez zbytočných prísad navyše

Slováci čoraz viac túžia po kvalitných a lokálnych výrobkoch. Často aj po takých, ktoré im čo najviac pripomínajú detstvo či leto u babky na záhrade.

Podobnými zážitkami sa nechala inšpirovať rodinná firma, ktorá vôňu tradícii zanecháva v každom jednom kompóte. Komora ponúka zákazníkom klasiku, ktorú vždy hľadáme u starých rodičov pri každej návšteve.

Chuť domácich receptov

„Za Komorou stojí celá naša rodina. S prvotnou myšlienkou prišla mama Milka. Vyrastala na dedine so záhradou a z úrody ovocia či zeleniny doma vždy pripravovali zaváraniny. Tento zvyk v našej rodine zostal. Je pre nás prirodzené odložiť si chuť leta na chladné zimné mesiace. Zároveň sme mali pocit, že tradícia uchovávania úrody sa postupne vytratila a ľudia si skôr zvykli na produkty veľkovýroby, ktorá nesleduje sezónnosť. To prišlo súčasne s osobnou zmenou Milky, ktorá po dlhých rokoch v práci túžila po zmene,“ hovorí Ivana.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Komora (@vkomore)

Manažérsku pozíciu teda vymenila za niečo, čo ju vnútorne napĺňa: „Po domácej porade sa začala rodiť Komora a odvtedy má každý svoju úlohu. Mama Milka je srdcom celého projektu, dcéry Ivana a Kamila sa starajú o značku a predaj, otec Karol zváža suroviny a rozváža zásielky,“ dodáva pre Startitup spoluzakladateľka.

Vysvetľuje tiež, že všetky ponúkané recepty vychádzajú z rodinného prostredia a domácich receptov. Súčasťou rodinných tradícií je aj autentický folklór. Hovoríme o farbe krojovej stužky, ktorá sa s konceptom Komory spája.

„S nápadom prišla dcéra Ivana. Komoru sme odeli do vzorov a farieb rodinného kroja. Zvolili sme šesť základných kategórií produktov. Jej kvetinový vzor je zase základom loga značky,“ opisuje spoluzakladateľka Komory.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Komora (@vkomore)

Do väčších rizík ísť nechceli

Ako to pri zakladaní podnikania býva, okrem financií je vstupným kapitálom aj obetovaný voľný čas. 

Investovali sme toľko, koľko sme mohli. Vo finančnom plánovaní sme nešli do veľkých rizík ani úverov, pretože sme nechceli hneď na začiatku zaťažiť firmu splátkami. Vo výrobe sme išli skôr do menších, počtom limitovaných edícií produktov, čím sme si zároveň urobili prieskum trhu,“ hovorí o prvotných nákladoch Komory mama Milka.

Pri zriaďovaní prevádzky smerovalo najviac financií do vnútorného zariadenia a vybavenia. Počas hľadania rôznych zdrojov sa konceptu podarilo získať nenávratný finančný príspevok vo výške 5 300 eur. Rovnako vysokú čiastku však musela rodina použiť aj z vlastných úspor.

Spoluzakladateľka konceptu Milka nám tiež vysvetlila, že za najväčšiu úvodnú ťarchu považovala administratívne úkony.

„To je asi to najväčšie bremeno, ktoré súčasná legislatíva od malých podnikateľských subjektov vyžaduje. Ale nedá sa to považovať za neprekonateľnú prekážku. K výrobe sme zriadili prevádzku, ktorá prešla všetkými nutnými kontrolami. Následne sme nadviazali spoluprácu s laboratóriami, ktoré pre nás pripravovali podklady na etikety, aby sme zodpovedne a pravdivo informovali svojich zákazníkov o zložení a výživových hodnotách produktov,“ opisuje pre Startitup spoluzakladateľka.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Komora (@vkomore)

Ovotela vznikla náhodne

V Komore nájdete kompóty od výmyslu sveta Slovenska. Okrem toho však ponúka aj domáce džemy, lekvár či pravú čili omáčku. Zákazníci sa idú potrhať aj za hustým kečupom či domácou horčicou.

„Z ponuky je stálym hitom aj slivkový a šípkový lekvár. Naše džemy nie sú presladené, možno preto sú obľúbené. Niektorí dokonca tvrdia, že sú málo sladké. Zakladáme si na chuti ovocia a nechceme pridávať žiadne zbytočnosti. Novinkou je náš produkt – ovotela. Je to vlastne džem s kakaom a získava si veľkú obľubu. Produkt, ktorý je u nás aktuálne obzvlášť vyhľadávaným, je pesto z medvedieho cesnaku. Vždy nám začína sezónu,“ vysvetľuje pre Startitup Ivanka.

Práve ovotela sa zrodila pomerne náhodne. Zakladatelia značky si doma zvykli miešať džem s kakaom ako rýchlu a zdravšiu maškrtu namiesto kupovaných sladkostí. Nakoľko sa v ich domácnosti tešila veľkej obľube, začali sa pohrávať s myšlienkou jej predaja. Nápad zaradili do ponuky a tento krok nikdy neoľutovali.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Komora (@vkomore)

Z rúk slovenských pestovateľov

Zakladatelia uvádzajú, kľúčovú rolu zohráva lokálnosť a sezónnosť. Ľuďom chcú ponúkať výrobky, ktoré súvisia s aktuálnym ročným obdobím. Každé totiž ponúka niečo iné. Výber surovín podlieha aktuálnym vplyvom, nakoľko zmrazené ani sušené ovocie a zeleninu pri výrobe nevyužívajú.

„Produkcia je sezónna. Od jari do jesene spracovávame a do novej sezóny máme postupne vypredané. Kvalita spočíva nielen v ručnej výrobe, ale aj vo vybraných vstupných surovinách. Vyrábame len z čerstvého ovocia a zeleniny od slovenských pestovateľov,“ hovorí spoluzakladateľka. Dodáva tiež, že každá jahoda či uhorka prejde ich vlastnými rukami.

Práve vďaka spomínanému postupu a snahe výrobky zložené len z prírodných surovín, zákazník nenarazí na nijaké chemické prísady. Konzervačné látky, kyselina citrónová či pektíny v ich produktoch vraj nemajú miesto.

„Keďže pochádzame z východného Slovenska, prvotné zdroje máme z východu. Je to pomerne ťažké, pretože je tu dosť drobných pestovateľov s kvalitnými plodinami, ale legislatíva našej spolupráci naklonená nie je. Aj ako malovýrobca totiž musíme preukázať pôvod vstupných surovín, a to nám dokážu zabezpečiť len veľkopestovatelia. Spolupráca s nimi je veľmi dobrá, hoci niektorí sú zo západnejších lokalít Slovenska,“ hovorí o pôvode jednotlivých surovín spoluzakladateľka.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Komora (@vkomore)

Vrecká šité s láskou

Keďže za zakladateľmi značky Komora stoja milovníci prírody, snažia sa ju zaťažovať čo najmenej. Planétu chcú odbremeniť od čo najväčšieho množstva odpadu. Výrobky preto balia do sklenených pohárov, ktoré zväčša v domácnosti neskôr nájdu aj iné využitie.

„V budúcnosti plánujeme pripraviť bezobalový projekt, pomocou ktorého bude prebiehať aj zber sklíčok pre ďalšie využitie. Žiadne plasty a fólie nepoužívame ani pri balení zásielok. Komora ponúka textilné vrecúška z prírodného, 100 % ľanu na uchovávanie potravín a nakupovanie, ktoré sa veľmi ľahko udržiavajú. Všetko šité našou maminou.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Komora (@vkomore)

Zdroj: V komore

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech