Každý 10 Slovák má v darčekoch jasno. Vianoce budú tento rok úplne iné

  • Čoraz viac Slovákov využíva na nákup darčekov online obchody
  • Novým trendom sa stáva, že Slováci celkovo rozmýšľajú o nákupoch inak
vianoce
Ilustračný obrázok, Pixabay/Jill Wellington
  • Čoraz viac Slovákov využíva na nákup darčekov online obchody
  • Novým trendom sa stáva, že Slováci celkovo rozmýšľajú o nákupoch inak

Až 56 % opýtaných Slovákov plánuje minúť na vianočné darčeky rovnakú a vyššiu sumu ako minulý rok. Vyplýva to z prieskumu medzi internetovými užívateľmi, ktorý začiatkom októbra realizoval nákupný poradca Heureka medzi viac ako 2 000 respondentmi. Údaje z prieskumu hovoria, že ľudia radšej potešia menší počet ľudí, no ak to finančná situácia dovoľuje, svojim blízkym a priateľom doprajú kvalitnejšie prevedenie.

Čoraz viac Slovákov využíva na nákup darčekov online obchody. Takmer každý piaty Slovák nakupujúci na internete hľadá darčeky priebežne počas celého roka. V porovnaní s minulým rokom sa tento počet zvýšil o 40 %.

Rovnako sa zvyšuje počet ľudí, ktorí nakupujú darčeky pre blízkych výlučne online. V porovnaní s minulým rokom predstavuje tento nárast 25 %. Všetky, alebo aspoň polovicu darčekov, tento rok nakúpi na internete každý druhý respondent. Výhradne v kamenných predajniach v súčasnosti nakupujú už len 2 % opýtaných.

Kamenné predajne nás už nezaujímajú

Novým trendom sa stáva, že Slováci celkovo rozmýšľajú o nákupoch inak. Už nechcú dávať peniaze za zbytočnosti, ktoré sa nebudú využívať. Zo štatistík nákupného poradcu Heureka vyplýva, že až 72 % opýtaných Slovákov pri výbere darčekov pozerá najskôr na kvalitu. Štvrtina respondentov potvrdzuje, že šetriť bude znížením počtu obdarovaných osôb. Každý desiaty respondent tento rok nemá v pláne darovať žiadny darček.

„Trendom tohtoročných Vianoc budú praktické darčeky v kvalitnejšom prevedení. Slováci nakupujú menej, no ak si môžu dovoliť, tak kvalitnejšie veci,“ konštatuje Mayer. 

Čísla z predvianočného prieskumu jasne potvrdzujú trendy, myslí si Ján Mayer, výkonný riaditeľ nákupného poradcu Heureka.sk. „Obdobie pandémie naučilo nakupovať online aj tých, ktorí boli zvyknutí chodiť výhradne do kamenných predajní. O výhodách online nakupovania sa takisto presvedčili zarytí skeptici, ktorí mu v minulosti nedôverovali,“ tvrdí.

Mayer dodáva, že tak, ako sa predpokladalo, Slováci si na výhody online nakupovania zvykli natoľko, že do kamenných predajní sa im jednoducho nechce. 

Inflácia sa zrýchlila

Medziročná inflácia v eurozóne sa v septembri zrýchlila na 9,9 percenta z augustových 9,1 percenta a v rámci celej Európskej únie (EÚ) posilnila na 10,9 percenta z augustovej úrovne 10,1 percenta. Informoval o tom v stredu štatistický úrad Európskej únie Eurostat.

Na Slovensku sa medziročná inflácia tiež zrýchlila, a to na 13,6 percenta z augustových 13,4 percenta. Najvyššia medziročná inflácia bola v septembri v Estónsku (24,1 %), Litve (22,5 %) a v Lotyšsku (22 %). Najmenej výrazne sa spotrebiteľské ceny medziročne zvýšili vo Francúzsku (6,2 %), na Malte (7,4 %), a vo Fínsku (8,4 %).

Najviac k medziročnej inflácii v eurozóne v septembri prispelo zdraženie energií, ktoré jej pridalo 4,19 percentuálneho bodu (pb). Nasledovali potraviny, alkohol a tabak (2,47 pb), služby (1,8 pb) a priemyselné tovary (1,47 pb).

Zdroj: SITA

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá