Keď je systém štátnej elektronickej schránky komplikovaný, treba ho „hacknúť“

Marianna Mikešová / 19. mája 2017 / Zo Slovenska

zdroj: Startitup/MINV

To, že štát občas vymyslí niečo, čo nie je úplne premyslené, nie je žiadna novinka. Úmysel previesť všetku úradnú komunikáciu s právnickými osobami do elektronickej schránky je možno dobrý, no vo výsledku to život uľahčí štátu a nie podnikateľom. Inovatívne slovenské projekty však so zložitým systémom vybabrali.

O tom, že od 1. júla 2017 budeš ako právnická osoba prijímať úradné dokumenty len do e-schránky, určite vieš. Veď štát to do nás hustí nejaký ten mesiac. Túto malú byrokratickú revolúciu komunikuje spolu s postupom, ako sa k aktivácii schránky dopracovať. Keďže aj návod na zostavenie skrine z Ikea znie jednoduchšie, niet divu, že podľa štatistík zostáva asi 100-tisíc štatutárov, ktorí na prechod na e-schránku stále nie sú pripravení. 

Na to, aby si si ako podnikateľ schránku aktivoval, musíš podstúpiť doslova krížovú cestu. Začne sa návštevou polície kvôli vybaveniu nového občianskeho preukazu s elektronickým čipom a BOK. Keď si ho po istej dobe čakania vyzdvihneš, obdržíš aj elektronickú čítačku. V pohodlí domova si do svojho počítača nainštaluješ „len“ tri softvérové programy. Pri každom použití schránky použiješ čítačku a zadáš niekoľko číselných kódov.

Foto: Startitup

Inovácie nevydarených inovácií

Easy? Ani veľmi nie. Ani dvom inovatívnym slovenským projektom sa to nepozdávalo a nezávisle na sebe sa rozhodli prísť s riešením, ktoré ťa od byrokracie odbremení. Jedným z nich je Slovensko.Digital, ktoré je postavené na digitalizovaní služieb štátu, druhým je startup Zelená pošta, ktorý oslobodzuje ľudí od chodenia na poštu. K riešeniu problému sa postavili podobne a prinášajú takmer identické služby. Inovujú tak niečo, čo samo o sebe má byť inováciou, len nie úplne podarenou.

Foto: printscreen/zelenaposta.sk

V službe Slovensko.Digital nazvanej GovBox aj vo svojej schránke Zelenej pošty môžeš prijímať poštu doručenú štátom do e-schránky bez toho, aby si potreboval absolvovať vyššie spomenuté martýrium. Všetky dokumenty ti prídu jednoducho do tvojej emailovej schránky, tak ako sa na 21. storočie patrí. Nepotrebuješ si vybavovať občiansky či nosiť so sebou čítačku. Nutná je len návšteva u notára, pred ktorým podpíšeš splnomocnenie, aby jedna z týchto inštitúcií mohla spravovať tvoju e-schránku.

“Po vlastných skúsenostiach s ergonómiou a používateľským komfortom štátnej elektronickej schránky a celého procesu aktivácie a používania sme hľadali a našli riešenie ako jednoduchšie sprístupniť správy prijaté do elektronickej schránky,” povedal CEO Zelenej pošty Adrián Csuba. 

Foto: printscreen/slovensko.digital

Zdarma či za poplatok?

Napriek tomu, že tieto dve konkurenčné služby sa javia byť totožné, je tu malý rozdiel. Kým Zelená pošta sa rozhodla pomôcť štatutárom povedzme z dobrej vôle a kompletne zdarma, Slovensko.Digital sa rozhodlo službu spoplatniť. Za pripojenie na GovBox zaplatíš 9 eur, čo spolu s návštevou notára a zaslania splnomocnenia predstavuje čiastku približne 15 eur.

To však nie je všetko, pretože ďalších 8 eur zaplatíš mesačne za reálne využívanie GovBoxu – teda v prípade, že ti do schránky príde aspoň jedna správa. Slovensko.Digital tieto nie úplne symbolické poplatky zdôvodňuje potrebou dlhodobej udržateľnosti organizácie. Svojím využívaním GovBoxu tak prakticky podporíš Slovensko.Digital, no tento poplatok si pridáš k tým mnohým ďalším nákladom, ktoré ako právnická osoba máš.

Foto: Pexels

„Chceme, aby tu dlhodobo bola organizácia, ktorá bude presadzovať lepšie služby štátu. To sa nám podarí len vtedy, ak budeme mať stabilné základy a nebudeme sa spoliehať len na granty. Narozdiel od komerčných projektov tu nejde o zisk, ale o verejnoprospešné aktivity. Použitie príjmov z GovBox preto veľmi transparentne zverejníme,“ uviedol pre Startitup CEO Slovensko.Digital Ján Hargaš.

Stále je tu medzera

Každá z konkurečných služieb tiež poskytuje akýsi bonus navyše. V GovBoxe je to zasielanie týždenného sumáru z obdržanej pošty a v Zelenej pošte zas možnosť nechať si zasielať poštu aj na svoju adresu pomocou Slovenskej pošty. Treba však podotknúť, že aj tieto riešenia majú jednu medzeru. Ani Slovensko.Digital ani Zelená pošta totiž nenašli riešenie pre odosielanie správ pomocou e-schránky, pre ktoré bude stále potrebný zložitý štátom odporúčaný spôsob prihlasovania.

Pokiaľ štatutár bude chcieť niečo odosielať, tak nami odporúčaný spôsob stačiť nebude. V tom prípade to bude musieť spraviť prostredníctvom slovensko.sk a bude potrebovať aj nový občiansky preukaz a elektronickú čítačku,” upozornil Adrián Csuba.

Foto: MINV

Oceňujeme, že inovatívne slovenské projekty hľadajú riešenia reálnych problémov a sme presvedčení, že podnikateľom ušetria množstvo času a nervov. Je len na tebe, či a ktorú z nich využiješ.

 

Pridať komentár (0)