Keď plodná komunikácia zrazu vyhasne. Špecialista radí, ako sa vyhnúť ghostingu v biznise

  • Situácia, keď klient utne komunikáciu, nie je príjemná
  • Netreba hneď stresovať, nemusí to znamenať koniec
  • Nauč sa triky, ako takej situácii predísť
Odborník radí, ako nestratiť klienta
Odborník radí, ako nestratiť klienta, Unsplash/Annie Spratt, Facebook/Martin Jakubek
  • Situácia, keď klient utne komunikáciu, nie je príjemná
  • Netreba hneď stresovať, nemusí to znamenať koniec
  • Nauč sa triky, ako takej situácii predísť

Po náročnom hľadaní a zháňaní kontaktov konečne nájdeš zainteresovaného klienta. Hovoríte spolu, posielate si e-maily, poskytneš mu vzorky, referencie či cenovú ponuku. Všetko ide skvele, obchod takmer uzavretý, no náhle príde rana pod pás. Zrazu ti nikto nedvíha telefón, neodpovedá na správy ani e-maily. Netušíš, čo sa stalo, prečo sa klient rozhodol začať sa ti vyhýbať.

„Profesionálny ghosting je, keď obchodný partner náhle prestane reagovať na všetky formy komunikácie bez vysvetlenia. Podobne ako ghosting vo svete zoznamovania alebo v medziľudských vzťahoch všeobecne, môže to spôsobiť, že sa druhá strana bude cítiť zmätená a sklamaná,“ vysvetľuje expert na obchodnú komunikáciu – psychológ Martin Jakubek.

Niečo také podľa jeho slov často vidíme aj pri komunikácii s uchádzačmi o zamestnanie, kedy sa mnohé spoločnosti neunúvajú zamietnutým kandidátom svoje stanovisko oznámiť. Pre mnohých ľudí aj spoločnosti je ghosting prijateľnejšou alternatívou než jednoduché odmietnutie, pravdepodobne z obáv pred protiargumentami druhej strany a jej snáh to rozhodnutie nejako zvrátiť.

Ilustračný obrázok
zdroj: Unsplash/Dylan Gilis

„Z komunikačného hľadiska to zmysel nedáva, efekt je však veľmi podobný či ide o randenie, zamestnanie alebo obchodné vzťahy, ghosting vedie k pocitom frustrácie, strate motivácie a demoralizácii. Navyše platí, že podobne ako obete šikanovania sa ho s vyššou pravdepodobnosťou v budúcnosti budú tiež dopúšťať, aj obete ghostingu si tento spôsob odmietnutia osvoja ľahšie ako ostatní,“ dodáva. 

Keď sa s týmto fenoménom stretneš, postupuj podľa týchto jednoduchých krokov na vyriešenie nepríjemnej situácie a ubezpeč sa, že si dostatočne obrnený voči takzvanému „ghostingu“.

Na čo si treba dať pozor pri komunikácii

„Riziká spolupráce sú aj na strane toho, kto ju ponúka, aj na strane toho, kto ju prijíma. Preto je dôležitá firemná a osobná reputácia zúčastnených, preto k mnohým obchodným kontaktom dochádza prostredníctvom referencií. Dnes nie je problém vyhľadať si podstatné informácie o firmách prostredníctvom otvorených zdrojov a na malom Slovensku sa dosť dobre dá aj overiť si, kto je kto,“ hovorí doktor Jakubek.

„Vyspelé firmy to robia aj pri prijímaní zamestnancov na dôležité pozície aj v rámci overovania si potenciálnych dodávateľov. Ak ašpirujeme na dodávateľa je preto dobré vedieť sa odprezentovať otvorene a korektne, vedieť nájsť kompromis medzi zdravým pripomínaním sa a agresívnymi formami vnucovania sa. Pomôcť môže aj empatia pre starosti objednávateľa a uvedomenie si, že sme len časť toho, čomu sa venuje a že z jeho pohľadu sú často veci tým úspešnejšie, čím menej im musí venovať pozornosti,“ pokračuje.

„V neposlednom rade je dôležitá aj trvalá starostlivosť o kvalitu toho, čo ako dodávku poskytujeme, niekedy totiž ghosting môže byť spôsobený pocitmi frustrácie na strane odberateľa a presvedčením, že s vami už nikdy nič nechce mať spoločné,“ dodáva špecialista. 

Reč tela obchodného partnera môže klamať

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá