Kobe Bryant bol okrem basketbalovej legendy aj geniálnym podnikateľom

  • Kobe Bryant vytiahol na svetlo viacero unicornov
  • Z basketbalovej legendy sa stal podnikateľom na plný úväzok, ktorý pri investíciách rozmýšľal ako na ihrisku
  • Medzi jeho najúspešnejšie investície patria Dell, Alibaba či napríklad Epic Games, ktorý vytvorili aj Fortnite
 srcset
  • Kobe Bryant vytiahol na svetlo viacero unicornov
  • Z basketbalovej legendy sa stal podnikateľom na plný úväzok, ktorý pri investíciách rozmýšľal ako na ihrisku
  • Medzi jeho najúspešnejšie investície patria Dell, Alibaba či napríklad Epic Games, ktorý vytvorili aj Fortnite

Svet v nedeľu šokovala správa o úmrti Kobeho Bryanta počas pádu jeho súkromnej helikoptéry neďaleko Los Angeles. Na palube vrtuľníka letela aj jeho dcéra Gianna a ďalší siedmi ľudia (pôvodne písali média o piatich cestujúcich dokopy).

Legendárneho hráča NBA si väčšina ľudí pamätá najmä z basketbalového ihriska, no Kobe bol tiež špičkovým a inovatívnym podnikateľom.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Kobe Bryant (@kobebryant),

Fortnite, startupy aj obrovské korporácie

Ešte ako aktívny hráč sa v roku 2013 sa postavil na čelo investičného fondu Bryant Stibel & Co. čím začal svoju investorskú karieru. Spolu so svojim partnerom Stibelom vtedy investovali do spoločného fondu 100 mil. dolárov.

Ako píše USA Today, v septembri 2019 mal už fond Bryant Stibel & Co. zainvestované v 28 spoločnostiach, z ktorých približne pätina má valuáciu vyššiu ako 1 miliarda dolárov. Kobe peniaze investoval najmä do inovatívnych technologických spoločností, častokrát aj menších startupov, ktoré sám považoval za sľubné.

Investoval napríklad aj do americkej spoločnosť Epic Games, ktorá stojí za megahitom Fortnite. Ďalšia investícia putovala zasa do technologickej spoločnosti Tile, ktorá vyrába malé trackovacie zariadenia pre ľudí, ktorí neustále strácajú batohy či kľúče.

Kobe investoval aj do projektov ďalších celebrít ako je Jessica Alba a jej „eco friendly“ startup The Honest Company, ktorý nakoniec po niekoľkých žalobách ani zďaleka nenaplnil svoj potenciál. Ako to už býva, niečo vyšlo a niečo zasa nie. K tým najúspešnejším investíciám patria určite spoločností Dell, Alibaba či National Vision, ktoré išli neskôr IPO (vstúpili na burzu) a dnes majú hodnotu desiatok až stoviek miliárd dolárov.

Startupový nádych spoločnosti sa však vytratil, keď sa spoločnosť Bryant Stibel & Co. spojila s investičnou firmou Permira (a ďalšími investormi) do VC fondu Permira Growth Opportunities 1, ktorý disponuje 1,7 miliardou dolárov a je určený na korporátne akvizície.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Kobe Bryant (@kobebryant),

Krémy na tvár, filmový Oscar a aj úspešný „energeťák“

A to je len časť toho, čo stihol Kobe Bryant počas svojej krátkej po-profesionálnej hráčskej kariére. Jedno sa musí bývalému profesionálnemu basketbalistovi nechať, všetko, kde sa angažoval viac ako len suchý finančný investor, zožalo ohromný úspech.

Sám Bryant povedal, že to, čo mu najlepšie ide, je „predať svoju tvár“, a to aj robil. V roku 2014, ešte počas aktívnej kariéry investoval 6 mil. dolárov do športového energy drinku BodyArmor, ktorého minoritný podiel kúpila v roku 2018 Coca-Cola. V tom momente vyletela valuácia spoločnosti nahor a Kobeho 6 mil. sa závratnou rýchlosťou zhodnotilo na vyše 200 mil. dolárov. Dnes patrí BodyArmor medzi najobľúbenejšie športové nápoje v celom US, robí odhadovaný obrat 900 mil. dolárov a má podpísaný exkluzívny „deal“ s americkou MLS.

Kobe síce spravil za svoju krátku investičnú kariéru desiatky investícií, ale tie najvydarenejšie ostali stále späté so športom. Inak tomu nebolo ani pri produkčnej spoločnosti Granity studio, ktorá sa venovala vlastnej mediálnej produkcii zameranej samozrejme na športové príbehy a ich story telling. Za svoj vlastný krátky animovaný príbeh, ktorý prerozprával jeho rozlúčku s profesionálnym životom pod názvom „Dear Basketball”, mu vyniesol v roku 2018 nomináciu na Oscara, ktorú dokonca premenil aj na zlatú sošku. Okrem toho získal ešte aj športové EMMY a Annie Award, taktiež za svoj animovaný príbeh.

 

Jeden z jeho najznámejších a najúspešnejších podnikateľských počinov bola spoločnosť Art of Sport, jeho vlastná značka športových produktov (o starostlivosť o teľo) nadizajnovaná pre najlepší výkon športovcov. Firmu založil spolu s co-foundermi Matthiasom Metternichom a Brianom Leem len v roku 2018. To, čo malo urobiť Art of Sport absolútne odlišným od celej konkurencie bolo, že ich produkty chceli testovať len na profesionálnych športovcoch. Dnes je v Art of Sport zapojených mnoho známych športových celebrít ako je hviezda NBA James Harden, MLB hviezda Javier Báez či veľmi úspešný NFL hráč Juju Smith-Schuster.

Okrem toho bol zámer AOF používať len prírodné produkty, čo je už dnes asi povinná jazda pre každého výrobcu obdobných produktov. Značke sa predpovedal veľký úspech, keďže za marketingom AOF stál sám Kobe Bryant. Ako bude značka napredovať po nešťastnej smrti Kobeho sa asi ukáže až časom. Jedno je však isté, Kobemu sa podarilo už po x-tý krát nájsť medzeru na trhu a tú sa snažil umne vyplniť.

zdroj: Art of Sport

Pri investovaní sa vždy držal troch základných pravidiel, ktoré si opakoval pri každej investičnej príležitosti: validácia konceptu, vlastný prístup a nakoniec exekúcia.

Pre portál abc7.com sa priznal, aké otázky si musí najprv zodpovedať predtým, ako sa rozhodne či ísť alebo neisť do projektu. „V prvom rade sa sám seba pýtam ‚Robí to už niekto?‘, následne zhodnotím či ‚Viem aj ja nejako prispieť k samotnému produktu‘ a v neposlednom rade ‚Je to produkt, za ktorý sa viem úplne postaviť, rozumiem mu dostatočne a viem ho nejako vylepšiť?'“.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Kobe Bryant (@kobebryant),

Skúsenosti z basketbalového ihriska

Sám Kobe tvrdil, že pri investovaní postupoval rovnako ako na ihrisku. Dôležité preňho boli tímová práca a trpezlivosť. „Častokrát si počas hry všimnem medzierku v obrane alebo niečo, čo môžem agresívne využiť. Ale ak sa na to vrhnem sám, ukážem karty a môžem to pokaziť. Tímové športy ťa to perfektne naučia.“

Basketbalová legenda tiež tvrdí, že nikdy neinvestoval do spoločností, ktorej nerozumel. S dotyčnými ľuďmi sa najprv musel spriateliť a porozumieť ich vízii.

Aj šťastnú investíciu však vo finále prirovnával k úspechu na basketbalovom ihrisku. „Celé je to o tom nájsť firmu, ktorá bude tou víťaznou. Aj na ihrisku som trpezlivo vyčkával na príležitosť a potom prišiel moment, ktorý zmenil celú hru.“

Najnovšie video