Kofola s tržbami 126 miliónov eur rozširuje svoje portfólio. Po kávových plantážach kúpila predajné automaty

  • Kofola dokončila významnú akvizíciu na slovenskom trhu
  • Prevzala najväčšieho prevádzkovateľa predajných automatov
Daniel Buryš, generálny riaditeľ spoločnosti Kofola
  • Kofola dokončila významnú akvizíciu na slovenskom trhu
  • Prevzala najväčšieho prevádzkovateľa predajných automatov
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Skupina Kofola, jeden z kľúčových hráčov na trhu nealkoholických nápojov v strednej Európe, pokračuje v strategických akvizíciách. Na sklonku leta dokončila kúpu 100 % podielu v spoločnosti ASO VENDING, ktorá je najväčším prevádzkovateľom kávových, potravinových a nápojových automatov na Slovensku, informovali o tom na svojom webe

Akvizícia ASO VENDING predstavuje pre Kofolu významný krok v rozširovaní jej obchodných aktivít. Vendingový trh (predaj tovarov cez automaty) je považovaný za rýchlo rastúci sektor, ktorý ponúka nové možnosti, ako osloviť zákazníkov priamo v miestach ich každodenného pohybu od kancelárií cez školy až po verejné priestory.

„Akvizícia ASO VENDING zapadá do našej stratégie rozširovania a inovácií v oblasti distribúcie. Veríme, že spojenie síl s lídrom na trhu nám pomôže byť ešte bližšie koncovým zákazníkom, ponúknuť im kvalitné produkty a otvorí nám cestu do nových segmentov,“ uviedol Daniel Buryš (na snímke), generálny riaditeľ spoločnosti Kofola ČeskoSlovensko.

Pre Buryša nejde o prvý krok týmto smerom už vlani stál za akvizíciou menšej českej vendingovej spoločnosti MIXA VENDING. Teraz však Kofola siahla po oveľa väčšom hráčovi na trhu.

ASO VENDING ako líder na slovenskom trhu

ASO VENDING nie je na Slovensku žiadnym nováčikom. Spoločnosť založili manželia Soňa a Miroslav Korčekovci v roku 1992 a postupne ju vybudovali na najväčšieho prevádzkovateľa automatov v krajine. V súčasnosti firma prevádzkuje približne 8-tisíc automatov a doplnkových zariadení s ročným obratom viac ako 18,5 milióna eur.

„Obe firmy majú veľa spoločného – rodinné korene, blízke hodnoty, desaťročia skúseností a udržateľné premýšľanie. Spojenie s partnerom, ako je Kofola, je ďalším prirodzeným krokom v našom pôsobení. Prinesie množstvo vzájomných synergií a možnosti ďalšieho rastu,“ uviedli manželia Korčekovci k transakcii.

Protimonopolný úrad Slovenskej republiky už spojenie Kofoly a spoločnosti VENDING, s. r. o., ktorá riadi a spravuje ASO VENDING, schválil. Úrad vo svojom stanovisku uviedol, že Kofola má významné trhové podiely len v niektorých kategóriách nápojov a aj pri nich existujú pre prevádzkovateľov automatov alternatívy.

Impozantný rast Kofoly

Akvizícia prichádza v čase, keď sa Kofole finančne mimoriadne darí. Podľa údajov z Finastatu spoločnosť Kofola, a. s., v roku 2024 zvýšila svoj zisk o 28 % na 12,67 milióna eur, pričom jej tržby narástli o 13 % na 126,1 milióna eur. Tieto čísla potvrdzujú, že spoločnosť má dostatok finančných prostriedkov na ďalšiu expanziu.

Hoci výška transakcie pri kúpe ASO VENDING nebola oficiálne oznámená, vzhľadom na veľkosť a postavenie preberanej spoločnosti na trhu možno predpokladať, že išlo o významnú investíciu.

Personálne zmeny a nové vedenie

S akvizíciou prichádzajú aj personálne zmeny na vrcholových pozíciách. Na čelo novej skupinovej entity sa postaví Rastislav Kráľ, ktorý doteraz pôsobil ako obchodný riaditeľ Kofoly ČeskoSlovensko pre Retail. Na tomto poste strávil 10 rokov a teraz sa bude venovať rozvoju nového piliera v rámci skupiny.

„Som rád, že sme uzavreli dohodu práve s touto rodinnou firmou. Verím, že v Kofole získa skvelého partnera a ja sa teším na spoluprácu. ASO VENDING ponúka širokú škálu kávových automatov. Kofola rozvíja silné kávové značky a v posledných rokoch sa stala spoluvlastníkom kolumbijských a vlastníkom panamských kávových plantáží, čo môže priniesť veľmi zaujímavé synergie,“ uviedol Kráľ.

Na pozícii obchodného riaditeľa pre Retail ho nahradí Daniela Dlouhá, ktorá do Kofoly prišla pred necelými štyrmi rokmi. Najskôr sa špecializovala v rámci Trade marketingu na e-commerce, posledné 3 roky viedla retailovú divíziu Trade marketingu pre Česko a Slovensko. Na novú pozíciu nastúpi od 1. septembra 2025.

Potenciálne budúce príležitosti

Spojenie Kofoly a ASO VENDING otvára priestor pre viaceré synergie. Kofola získava priamy prístup k tisícom predajných miest po celom Slovensku, kde môže ponúkať svoje produkty. Zároveň môže využiť svoje skúsenosti s výrobou a distribúciou nápojov na optimalizáciu ponuky v automatoch.

Zaujímavý potenciál predstavuje najmä segment kávy. Ako už informoval Kráľ, Kofola sa stala spoluvlastníkom kolumbijských a vlastníkom panamských kávových plantáží a ASO VENDING zase prevádzkuje veľké množstvo kávových automatov. Táto kombinácia by mohla priniesť nové produkty a služby pre slovenských spotrebiteľov.

Pre zákazníkov to môže znamenať širšiu dostupnosť obľúbených nápojov Kofoly na nových miestach a potenciálne nové produkty špeciálne vyvinuté pre predaj cez automaty.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: kofola.sk, ASO VENDING, Protimonopolný úrad Slovenskej republiky, Finstat

Najnovšie videá

Trendové videá