Konečne padlo obvinenie: Násyp bratislavského obchvatu firma postavila z odpadu

  • Prípad nevhodného stavebného materiálu použitého pri výstavbe diaľnice má dohru
  • Polícia vzniesla obvinenie
polícia diaľnica
Ilustračná fotografia, TASR/Lukáš Grinaj
  • Prípad nevhodného stavebného materiálu použitého pri výstavbe diaľnice má dohru
  • Polícia vzniesla obvinenie

Ešte v roku 2020 prišiel rezort dopravy na to, že diaľničný násyp pod obchvatom D4 v Jarovciach je postavený z materiálu, ktorý v diaľničnom násype nemá čo hľadať. Dnes v tejto veľkej kauze padlo obvinenie.

Polícia vzniesla obvinenie voči právnickej osobe so sídlom v Bratislave za neoprávnené nakladanie s odpadmi pri výstavbe cesty v katastri obce Jarovce. Celkový rozsah zisteného protiprávneho konania polícia vyčíslila na viac ako 3,6 milióna eur. Informuje o tom na sociálnej sieti.

Konal v rozpore s povolením

Vyšetrovanie preukázalo, že právnická osoba pri výkone svojej podnikateľskej činnosti v období rokov 2018 až 2019 na dvoch lokalitách v katastrálnom území obce Jarovce v rozpore s príslušnými právnymi predpismi zhodnocovala odpady v objeme viac ako 140 000 kubických metrov. Tento odpad napriek vedomosti o protiprávnosti jeho použitia zapracovala do výstavby násypu cestného telesa komunikácie,“ uviedla polícia.

Dodala, že takto zapracovaný odpad, ktorý nespĺňal vlastnosti vhodného stavebného materiálu pre tento druh stavby, ponechala spoločnosť v násype v rozpore s vydaným stavebným povolením.

V tejto súvislosti polícia upozorňuje, že nakladanie s odpadmi je prísne regulované, keďže takýmto konaním dochádza k ohrozovaniu a poškodzovaniu environmentálnych a ekonomických záujmov spoločnosti.

Prípad sa už ťahá roky

Problematický úsek diaľnice má už za sebou kus histórie. Ešte v roku 2020 o ňom informovala Pravda. Pri výstavbe najzápadnejšej časti projektu bol totiž použitý nevhodný materiál. Prívlastok nevhodný je však možno slabým slovom.

Ako uviedol vtedajší minister dopravy Andrej Doležal, pod diaľnicou sa mal nachádzať „nebezpečný odpad“. Šéf rezortu dopravy tiež povedal, že si nevie predstaviť iný scenár ako odstránenie stavby. 

Odpad z umelého kopca pri Petržalke sa dostal na pozemky, na ktorých koncesionár stavia D4. Do násypu pod diaľnicou sa dostal nebezpečný odpad,“ uviedol Doležal toho času na tlačovej konferencii.

doležal
zdroj: TASR/Pavel Neubauer

Súčasťou sporného násypu mal byť aj nebezpečný azbest. „To nie je nejaká treťotriedna cesta v Kongu v Afrike. Je to budúca diaľnica, po ktorej má prejsť 20-tisíc áut denne,“ citoval ministra ďalej web noviny.sk.

Koncesionárom diaľničného projektu je spoločnosť Zero Bypass Limited na čele so španielskou spoločnosťou Cintra. Hlavným zhotoviteľom stavby úsekov D4 a R7 v celkovej dĺžke 59 kilometrov je firma D4R7 Construction, s. r. o., zložená spoločnosťami Ferrovial Agroman a Porr Bau.

Spomínaný úsek cesty by však nemusel byť jediným, počas výstavby ktorého bol využitý nevhodný materiál. „Existuje dôvodné podozrenie, že takýchto umelých kopcov s umelým odpadom existuje v súvislosti s D4/R7 viac. Budem iniciovať ekoaudit,“ tvrdil 3 roky dozadu Doležal.

Zdroje: TASR, Pravda, noviny.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá