Koniec elektrokolobežiek na chodníkoch. Prichádzajú nové pravidlá a vyššie pokuty (PREHĽAD)
- Elektrické kolobežky už nesmú jazdiť po chodníkoch
- Novela zákona ich zaradí medzi cyklistov a zavádza prísnejšie pravidlá aj pokuty

- Elektrické kolobežky už nesmú jazdiť po chodníkoch
- Novela zákona ich zaradí medzi cyklistov a zavádza prísnejšie pravidlá aj pokuty
Jazda na elektrickej kolobežke po chodníku sa stáva minulosťou. Pripravovaná novela zákona o cestnej premávke zavádza zásadné zmeny v pohybe tzv. malých elektrických vozidiel, pod ktoré spadajú aj kolobežky s pomocným motorom.
Odteraz budú ich vodiči musieť dodržiavať rovnaké pravidlá ako cyklisti – vrátane zákazu jazdy po chodníkoch, informuje portál Finsider.
Kolobežka ako bicykel
Ministerstvo vnútra, ktoré novelu predkladá, tvrdí, že ide o reakciu na rastúci počet kolízií a úrazov spojených s elektrickými kolobežkami. „Zmeny majú najmä zvýšiť ochranu chodcov a zároveň zrovnoprávniť malé elektrické vozidlá s bicyklami v cestnej premávke,“ uviedol hovorca rezortu Matej Neumann.
Po novom budú môcť kolobežkári jazdiť po cyklotrasách, cyklopruhoch a cez priechody pre cyklistov. Ak cyklotrasa chýba, budú musieť ísť po pravej strane cesty alebo krajnici – samozrejme tak, aby neohrozili chodcov. Výnimku zo zákazu jazdy po chodníku dostanú len deti do 10 rokov, a aj tie len za predpokladu, že nebudú nikoho obmedzovať.
Povinné PZP a vyššie pokuty
Kolobežky, ktoré dosahujú rýchlosť nad 25 km/h alebo vážia viac než 25 kg a idú rýchlejšie ako 14 km/h, sú na cestách zakázané už dnes. Novela to nemení, ale porušenie tohto pravidla bude po novom považované za závažný priestupok, čo znamená vyššie pokuty.
Takéto vozidlá navyše musia mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie (PZP), podobne ako autá či motorky. Aj keď legislatíva takúto „nadrozmernú“ kolobežku stále presne nepozná, polícia bude pri kontrole skúmať, do akej kategórie vozidlo spadá – a tomu bude prispôsobená aj povinnosť vodiča, vrátane potreby vodičského oprávnenia.
Novela cieli aj na obchádzanie pravidiel zo strany niektorých majiteľov. Zásahy do výrobných štítkov, ich odstránenie či výmena za iné budú po novom považované za závažné porušenie predpisov. Vozidlá vyrobené od januára 2025 musia mať štítok jednoznačne identifikujúci typ a parametre stroja – bez neho nie je možné rýchlo určiť, či má vozidlo vôbec čo hľadať v premávke.
Polícia pritom upozorňuje, že kvôli časovej a personálnej náročnosti nemôže každé podozrivé vozidlo posielať na znalecký posudok. Aj preto novela sprísňuje pravidlá okolo identifikácie vozidla už pri bežnej cestnej kontrole.
Poisťovne držia krok
Aj keď novela priamo nemení podmienky PZP, Slovenská asociácia poisťovní a Slovenská kancelária poisťovateľov situáciu sledujú. Zatiaľ platí, že ak má kolobežka zákonom definované parametre, PZP na ňu musí byť uzavreté. Poisťovne pripomínajú, že poistné krytie sa vzťahuje na akúkoľvek škodu, bez ohľadu na to, kde k nej dôjde – či už ide o cyklopruh, cestu, chodník alebo parkovisko.
Interné dáta poisťovní ukazujú, že škody spôsobené kolobežkami môžu dosahovať tisíce eur. Napríklad poisťovňa Generali evidovala prípad zrážky kolobežky s osobným autom, kde predbežná škoda presiahla 10-tisíc eur.
Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: Finsider, Archív Startitup